Liberation Theology in America (Teologia wyzwolenia w Ameryce) 4219-SB011
Celem wykładu Teologia wyzwolenia w Ameryce jest krytyczna refleksja nad kulturowymi implikacjami politycznego zaangażowania teologii w debacie publicznej, przede wszystkim wkulturze amerykańskiej. Najpierw będzie to analiza wyobrażeń na temat ideologii marksistwowskiej. „Zła opinia” filozofii marksistowskiej to jeden z głównych powodów gwałtownej krytyki Watykanu wobec tego typu teologii. Głównym narzędziem analizy będzie krytyczne i kontekstowe analizowanie tekstów głównych przedstawicieli różnych odmian teologii wyzwolenia zarówno w chrześcijaństwie jak i w innych religiach. W czasie zajęć również ten nowy rodzaj uprawiania teologii będzie rozważony, zwłaszcza jako fenomen postokolonializmu.
1. Wprowadzenie do zajęć
2. Teologia Wyzwolenia (TW) i marksizm
3. Dlaczego Watykan był przeciwny TW
4. Papież Franciszek i TW
5. Główni przedstawiciele TW
6. TW i kolonializm
7. TW i inne religie
8. Martin .L. King, Abraham J. Heschel jako przedstawiciele TW w USA
9. Antropologiczne zubożenie w Afryce
10. TW a dialog międzyreligijny
11. TW w Polsce
12. TW w innych tradycjach religijnych
13. Wybrane prezentacje
14. Wybrane prezentacje
15. Wybrane prezentacje
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student posiada pogłębioną wiedzę (włączając terminologię, teorię i metodologię) współczesnej filozofii, a zwłaszcza filozofii i teologii. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy). Będzie zdolny do nawiązywania partnerskich kontaktów na poziomie międzynarodowym na temat drażliwych tematów różnie ocenianych, zależnie od kontekstu narodowego i kulturowego. W ten sposób będzie budował przestrzeń dialogu i porozumienia między narodami i kulturami.
a) wiedza
Po ukończeniu tego kursu student posiada wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień związanych z problematyką teologii wyzwolenia, poznaje zaawansowaną i pogłębioną literaturę przedmiotu. Jest zaznajomiony z kompleksowymi różnorodnymi spojrzeniami na to zagadnienie w USA i na świecie. Zna zaawansowane metody i narzędzia badawcze pozwalające opisać stan badań i najważniejsze stanowiska teoretyczne. Rozumie rolę religii i sposobów jej interpretowania w amerykańskiej kulturze.
b) umiejętności
Po ukończeniu tego kursu student potrafi wyszukiwać i analizować informacje w celu poznania różnych form teologii wyzwolenia, posiada zaawansowane umiejętności analizy interdyscyplinarnej i potrafi użyć ich w celu przygotowania eseju lub prezentacji, wykrywa i rozpoznaje zależności pomiędzy wyborami ideologicznymi i sposobem rozumienia przeszłości, potrafi krytycznie użyć teorii i pojęć dotyczących religii w celu rozpoznania określonych stanowisk teoretycznych i krytycznie analizuje i interpretuje różne propozycje dotyczące religii. Dzięki temu formułuje argumenty krytyki na tematy związane z religią i posiada umiejętność przygotowania się do dyskusji dotyczących różnych sposobów rozumienia religii z wykorzystaniem solidnych argumentów i posiada umiejętność przygotowania obrony stanowisk dotyczących różnych wyborów z wykorzystaniem literatury przedmiotu.
c) kompetencje społeczne
Po ukończeniu tego kursu student potrafi współdziałać i pracować w grupie wykonując i przygotowując różne prace teoretyczne, potrafi odpowiednio zaplanować i przedsięwziąć kroki badawcze i rozumie ważność rzetelnego przygotowania do życia dla obywatela państwa demokratycznego rozumie i docenia rolę wiedzy dla rozumienia przeszłości i funkcjonowania w Stanach Zjednoczonych oraz rozumie znaczenie refleksji i dyskursu dla funkcjonowania różnych instytucji w USA. Student prowadzi dyskusję na temat szeroko rozumianej kultury i aktywnie w niej uczestniczy, rozumie konieczność ciągłego uczenia się w zakresie różnych teorii kultury, uzupełnia i udoskonala swoją wiedzę z zakresu religii i sposobu jej rozumienia oraz wykazuje szacunek wobec odmiennych poglądów
Kryteria oceniania
Każda z jednostek lekcyjnych jest samodzielną całością, choć są one ze sobą ściśle powiązane. Od uczestników zajęć oczekuje się nie tylko lektury przewidzianego materiału, ale również aktywnego i krytycznego udziału w zajęciach. Ocenie podlegać będzie aktywność na zajęciach, umiejętność krytycznej analizy proponowanych tekstów i kreatywność w proponowaniu dodatkowych materiałów.
Literatura
Mysterium Liberationis. Fundamental Concepts of Liberation Theology, ed. Ignation Ellacuria Jon Sobrino, NY1993.
G. Gutierrez, A Liberation Theology, 1988.
The Cambridge Companion to Liberation Theology, Cambridge 2007.
Iveriegh, The Great Reformer. Francis and the Making of Radical Pope, 2014.
An Introduction to Third World Theologies, 2004
M. Daly, Beyond God the Father, 1985.
Faces of Jesus in Africa, 1991
Marc H. Ellis, Toward a Jewish Theology of Liberation, Waco Texas 2004.
E. Fiorenza Schuster, Bread not Stone, 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: