Social history of the United States after 1945 (Historia społeczna USA po 1945 roku) 4219-SA115
1. 1945 – rekonwersja. Gospodarkam zmiany społeczne. Sytuacja kobiet i czarnych Amerykanów. Społęczeństwo I ludnośc USA.
2. Wczesne lata 50-te. Gospodarka i jej rozwój. Styl życia. Przedmieścia, wartości, religia.
3. Antykomunizm lat pięćdziesiątych. JEgo przejawy w filmie i kulturze. Społeczny odbiór komunizmu i antykomunizmu. Propaganda antykomunistyczna.
4. Zagrożenia dla społeczeństwa konsumpcyjnego. Beatnicy, muzyka. Kultura popularna lat 50-tych. Role społeczne. Początek wyścigu w kosmosie.
5. Problemy rasowe w latach 1950-tych. Ruch praw obywatelskich, jego działania i skutki.
6. Wczesne lata 60-te. Ruch praw człowieka, Nowy Librealism, Nowy Konserwatyzm, Nowa Lewica, Nowe Pogranicze.
7. Wielkie Społeczeństwo. Praktyka Nowego Liberalizmu, koniec dyskryminacji rasowej.
8. Rozpad Wielkiego Społeczeństwa. Ruch Black Power, bunt młodzieży.ruch kobiet, przemoc i bunty miejskie. Nawrót konserwatyzmu.
9. Lata 70-te. Kryzys społeczny I ekonomiczny. Konsekwencje dezindustralizacji. Kwestie etniczne – Azjaci, Meksykanie, Indianie i ich problemy. Odbudowa partii republikańskiej i wartości konserwatywnych.
10. Religia i zmiana społeczna. Ewolucja religijności od lat 50-tych do końca lat 70-tych. Feminizm i religia.
11. Lata 1980-te. Rewolucja konserwatywna – prawica religijna, ewolucja wartości. Kwestionowanie wartości poprzednich dekad. Kontrowersje – AIDS, aborcja, akcja afirmatywna, kwestie rasowe.
12. Koniec zimnej wojny. Globalizacja i jej skutki społeczne. Wojny kulturowe, przemiany etniczne, społeczne – homoseksualisci i kobiety.
13. Amerykańskie społeczeństwowe w poczatkach 21 stulecia.
14. Trendy i zjawiska we współczesnym społeczeństwie amerykańskim.
15. Sprawdzian.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
po ukończeniu tego kursu student w dziedzinie wiedzy
1. posiada wiedzę dotyczącą zjawisk społecznych w USA po II wojnie światowej
2. rozumie rolę czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na zmianę społeczną
3. wyjaśnia zależności pomiędzy tymi czynnikami
4. potrafi przedstawić kierunki rozwoju, ewolucję i charakter wydarzeń społecznych w Stanach Zjednoczonych w wymiarze krajowym i perspektywie historycznej i społecznej
w dziedzinie umiejętności:
1. potrafi wyszukiwać i analizować informacje w celu stworzenia spójnego obrazu przemian społecznych w USA po 1945 roku
2. umie porównywać i uzasadniać charakter zmian, zjawisk i procesów w USA po 1945 roku
3. formułuje własne sądy dotyczące przemian społecznych w powojennych USA
4. posiada zaawansowane umiejętności analizy interdyscyplinarnej i potrafi użyć ich w celu przeprowadzenia oceny zmian zachodzących w danym okresie
5. potrafi dokonywać interdyscyplinarnej analizy zjawisk i procesów społecznych po 1945 w USA
w dziedzinie kompetencji:
1. jest otwarty na nowe zjawiska i idee w zakresie powojennego społeczeństwa USA
2. rozumie i docenia rolę czynników wewnętrznych dla przedstawienia wydarzeń związanych ze społeczeństwem USA
3. jest świadomy roli czynników społecznych dla obywatela współczesnych Stanów Zjednoczonych
4. rozumie rolę ważności różnic kulturowych dla zrozumienia zjawisk społecznych w USA po 1945 roku.
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach, prezentacja, sprawdzian.
Literatura
Patrick Allit, Religion in America since 1945, A History,
J. Ronald Oakley, God's Country. America in the Fifties
Mark Hamilton Lytle, America's Unicivul Wars. The Sixties Era from Elvis to the Fall of Richard Nixon
Bruce Schulman, The Seventies
Graham Thompson, American Culture in the 1980s
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: