Life according to "Life" 4219-SA047
Zajęcia poświęcone będą sposobowi pokazywania najważniejszych zjawisk społecznych i politycznych w USA w latach 1936 - 1972 (kiedy ukazywał się "Life") na łamach owego czasopisma. "Life" stanowił jedno z najważniejszych, najbardziej udanych przedsięwzięć medialnych, najbardziej wpływowym i najczęściej czytanym czasopismem amerykańskiej białej klasy średniej. Wzorowany na czasopismach niemieckich, francuskich, włoskich wykształcił z czasem własny styl stając się udanym połączeniem magazynu o informacyjnym i fotograficznym charakterze.
Zajęcia pokazywać będą wydarzenia w USA z dwu stron: społeczno - politycznej, pojedycznych osób, ich losów, kluczowych momentów w historii USA, problemów rasowych, konfliktów międzynarodowych i krajowych obrazowanych przez fotografów "Life'a" oraz bardziej teoretycznej, odnoszącej się to takich kwestii jak dziennikarstwo prasowe, fotodziennikarstwo czy wkład czasopisma do dwudziestowiecznej kultury wizualnej.
Materiał zamieszczane prze "Life" omawiane będą od strony czysto fotograficznej, społeczno - politycznej, a także krytyki fotograficznej i semiotyki.
1. The basics of photojournalism. Composition and its rules. The invention of the magazine and the European picture magazines
2. "Life" and its features. "Life" vs. "Look"
3. The photoessay. W. Eugene Smith, Country Doctor, Nurse Midwife
4. Documentary. Farm Security Administration. Photographing poverty and social crisis
5. Photographing war
6. Photographing the Cold War
7. Photographing race
8. "Life's" Political Aesthetics
9. "Life" and the middle class lifestyle.
10. The Iconic Photographs - analysis of selected pictures and their authors
11. Photographing space and the space race.
12. "Life" and life in a big city.
13. Life's photographers - Gordon Parks
14. Life photographers - Margaret Bourke White
15. Life photographers - Robert Capa
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nauczenie studenta poszukiwania wiedzy i jej interpretowania na podstawie szeroko rozumianych źródeł fotograficznych.
w dziedzinie wiedzy:
1. będzie posiadał wiedzę dotyczącą różnorakich form dokumentowania przeszłości
2. będzie potrafił wyjaśnić zależności pomiędzy zachodzącymi zjawiskami społecznymi w USA oraz sposobami jego obrazowania
3. będzie dostrzegał kontekst źródła fotograficznego i jego tworzenia oraz zamierzonego efektu
w dziedzinie umiejętności:
1. będzie potrafił wyjaśnić znaczenie danego źródła fotograficznego dla historii społecznej USA i jej badania
2. będzie umiał formułować wnioski i oceny z niego wynikające
3. będzie umiał wyszukać potrzebne informacje na temat wydarzeń przedstawianych przez źródło wizualne.
4. będzie posiadał zaawansowane umiejętności analizy interdyscyplinarnej do przedstawienia i przeanalizowania społeczno - politycznych wydarzeń w USA
w dziedzinie kompetencji:
1. będzie otwarty na nowe idee i zjawiska zachodzące w USA
2. będzie rozumiał ważność zachodzących zmian
3. będzie świadomy roli wydarzeń i zjawisk społecznych dla współczesnych Stanów Zjednoczonych
4. będzie potrafił prowadzić dyskusję na temat kontrowersyjnych wydarzeń z poszanowaniem odmiennych punktów widzenia
Kryteria oceniania
Warunkiem minimum do zaliczenia zajęć jest napisanie liczącej 1500 słów pracy semestralnej na zadany temat. Praca ma mieć charakter bardziej badawczy i analityczny niż opisowy. Studenci zobowiązani będą również do przedstawienia prezentacji. Udział w zajęciach jest obowiązkowy. Praca pisemna i frekwencja są warunkiem otrzymania zaliczenia, ale ostateczna ocena zależy także od jakości pracy pisemnej i spełnienia wskazanych wymagań. Dodatkowe elementy, tzn. prezentacja i aktywny udział w zajęciach stanowić będą pozostałą część oceny.
Literatura
Całość "Life'a" dostępna jest przez Google Books. Literatura uzupełniająca:
1. Katherine Bussard, Kristen Gresh, Life Magazine and the power of photography
2. Glenn G. Willumson, W. Eugene Smith and the photographic essay
3. Thierry Gervais, The Making of Visual News. A history of photography in the press
4. Martin Berger, Seeing through race. A reinterpretation of Civil Rights photography
5. Liz Weels, Photography. A critical intruduction
6. Helen Caple, Photography. A social semiotic approach.
7. Maitland Edey, Great photographic essays from Life
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: