- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
The Vietnam War (Wojna Wietnamska) 4219-SA018-OG
Rozpoczęty podczas II wojny światowej konflikt w Indochinach stał się w latach 1960-tych i 1970-tych drugą wielką konfrontacją militarną Zimnej Wojny w Azji, po Wojnie Koreańskiej. Od 1965 do 1973 roku USA wraz z kilkoma sojusznikami zaangażowały się tam militarnie. Kurs dotyczył będzie owych wydarzeń jak również ich ogromnego wpływu na zarówno międzynarodową jak wewnętrzna sytuację Stanów Zjednoczonych. Historyczne tło konfliktu oraz jego następstwa dla wszystkich uczestników także będą analizowane. Rola USA w konfliktach indochińskich pomiędzy rokiem 1950 i 1975, zwanych potocznie Wojną Wietnamską, była i nadal jest zapewne najbardziej kontrowersyjną kwestią w całej historii amerykańskiej polityki zagranicznej. Do dziś zarówno Amerykanie jak i opinia światowa są mocno podzieleni w poglądach na tę sprawę. Militarna i polityczno-ideologiczna konfrontacja w odległym regionie Azji miała silny wpływ na sytuację wewnętrzna Ameryki, zarówno polityczna jak kulturową. Walki o Indochiny były częścią konfliktu ogólnoświatowego – Zimnej Wojny. Polityczna porażka USA i całego bloku zachodniego, poniesiona tam w połowie lat siedemdziesiątych, otwiera erę sukcesów komunizmu na całym świecie trwającą prawie do roku 1989. Już sam ten fakt czyni Wojnę Wietnamską bardzo ważnym wydarzeniem w amerykańskiej historii. Były jednakże i inne ważne wymiary tej wojny, które miały silny wpływ na społeczeństwo amerykańskie. To wówczas nastolatkowi rozpoczęli rewoltę kulturową i stali się tym, co dziś zwane jest „pokoleniem 1968”, tak istotnym zjawiskiem w dzisiejszej Ameryce i Europie Zachodniej.
Celem kursu jest analiza przyczyn wiodących do zaangażowania się Stanów Zjednoczonych w Indochinach, form tego zaangażowania oraz ich następstw dla USA – tak międzynarodowych jak wewnętrznych, krótko- i długofalowych. Omawiane będą następujące grupy problemów – korzenie kwestii indochińskiej, począwszy od francuskich rządów kolonialnych oraz wpływu II wojny światowej jak i I Rundy z lat 1945-1954, gdy siły Francji i Vietminhu walczyły ze sobą o panowanie nad tym regionem – okoliczności początku amerykańskiego zaangażowania w to, co stało się antykomunistyczną krucjatą w Azji Południowo-Wschodniej; narodziny Teorii Domina i jej akceptacja przez administrację Eisenhowera – amerykańskie działania zbrojne w Wietnamie Południowym od 1965 roku i spory polityczne wokół tych posunięć wewnątrz rządu Stanów Zjednoczonych; zjawisko debaty publicznej o tej kwestii w Ameryce i narodziny ruchów antywojennych młodzieży, a nawet weteranów wojennych – procesy stopniowej redukcji i wycofywania sił amerykańskich i sprzymierzonych z Wietnamu od 1968 roku i zmiany roli USA w Indochinach, widziane na tle międzynarodowej i wewnętrznej sytuacji Ameryki – skutki zaangażowania w Indochinach dla historii zarówno Stanów Zjednoczonych jak i Azji Południowo-Wschodniej.
Na podstawowe źródła składają się amerykańskie dokumenty dyplomatyczne, kongresowe, rządowe i wojskowe, materiały prasowe, wspomnienia i wywiady.
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
1. WIEDZA
a/ Ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu Wojny Wietnamskiej dla pozycji międzynarodowej i dziejów wewnętrznych Ameryki
b/ Rozumie rolę debaty publicznej w amerykańskiej kulturze politycznej
c/ Rozpoznaje złożone relacje między czynnikami ideologicznymi i praktycznymi w amerykańskiej polityce zagranicznej epoki Zimnej Wojny
2. UMIEJĘTNOŚCI
a/ Umie wyjaśnić zjawiska z historii najnowszej na podstawie zróżnicowanego materiału źródłowego
b/ Formułuje hipotezy badawcze i dowodzi ich w oparciu o właściwie dobrane i krytycznie analizowane źródła
c/ Formułuje własne sądy dotyczące relacji władza – społeczeństwo w USA
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
a/ Jest świadomy rzeczywistego znaczenia spraw zagranicznych dla obywatela współczesnych Stanów Zjednoczonych.
b/ Rozumie ważność swobody wypowiedzi dla obywatela państwa demokratycznego
c/ Uzupełnia i udoskonala swą wiedzę z zakresu historii amerykańskiej polityki zagranicznej.
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach (40%); prezentacja na temat związany z omawianymi kwestiami i zaakceptowany przez prowadzącego (30%); praca pisemna – 5 stron – na temat uzgodniony z prowadzącym zajęcia (30%) oraz krótkie omówienie z nim pracy studenta/ki podczas trwania kursu przed uzyskaniem stopnia.
W razie realizacji zajęć tylko w trybie online:
Aktywne uczestnictwo w zajęciach (30%); prezentacja na temat związany z omawianymi kwestiami i zaakceptowany przez prowadzącego (25%); quizy na niektórych zajęciach (20%); praca pisemna – 5 stron – na temat uzgodniony z prowadzącym (25%).
Literatura
A. Sources - "Annals of America" Chicago 1976
- "Documents of American Diplomacy" ed. by M.D. Gambone, Westport, Conn., 2002
- "Documents of American History" ed. by H.S. Commager, 9th ed., Englewood Cliffs, N.Jersey 1973
- Lehrack Otto J. "No Shining Armor. The Marines at War in Vietnam. An Oral History" Lawrence, KS, 1992
- McNamara Robert S. "In Retrospect: The Tragedy and Lessons of Vietnam", N.York 1995
B. Literature - Herring George C. "America's Longest War. The United States and Vietnam 1950-1975" N.York 1979
- Karnow Stanley "Vietnam. The First Complete History Account of Vietnam War", N.York 1983
- Michałek Krzysztof "Amerykańskie Stulecie. Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki 1900-2001" Warszawa 2004
- Ostaszewski Piotr "Wietnam: Najdłuższy konflikt powojennego świata 1945-1975" Warszawa 2000
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: