- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
The USA and World War II (Stany Zjednoczone i II Wojna Światowa) 4219-SA001-OG
Druga Wojna Światowa uczyniła Stany Zjednoczone światowym supermocarstwem, chociaż termin ten nie był wówczas używany. Podczas tej wojny USA przeszły długą drogę od neutralności lekko proalianckiej do pełnego i decydującego w niej udziału. To amerykańskie siły zbrojne toczyły bitwy tak na lądzie, morzu jak i w powietrzu na wszystkich (z wyjątkiem Wschodniego) frontach tej wojny. Zaś od roku 1940 USA stały się, ciągle będąc państwem neutralnym, prawdziwym „Arsenałem Demokracji”, zaopatrując Sprzymierzonych we wszelkie materiały wojenne, których rozpaczliwie potrzebowali. Rolę tę Stany Zjednoczone odgrywały do samego końca działań wojennych w 1945 roku. Decydująca rola sił amerykańskich w kampaniach na Atlantyku i Pacyfiku, w Afryce Północnej, Europie Południowej
i Zachodniej, jak również rola amerykańskiego „zaplecza” (w szerokim znaczeniu) uczyniły Stany Zjednoczone pierwszym wśród mocarstw alianckich. W końcówce wojny wejście w posiadanie broni atomowej obwieściło ludzkości początek ery PAX Americana. Wkrótce jednak sytuacja w tej dziedzinie miała się dramatycznie zmienić i przez następnych czterdzieści lat świat miał stać się dwubiegunowy w sensie politycznym.
Kurs dotyczył będzie czynników wewnętrznych i zewnętrznych, które uczyniły możliwym odegranie przez USA wspomnianej wyżej roli. Amerykańskie debaty nad neutralnością w latach 1939-41 oraz zmiany sytuacji, które spowodowały akceptację przez głównie izolacjonistyczną opinię publiczną wojny jako konieczności w 1941 r., jak i najważniejsze kampanie wojenne i polityczne będą także omawiane. Podstawę źródłową stanowią – głównie amerykańskie - materiały, takie jak dokumenty dyplomatyczne i rządowe, przemówienia polityków, artykuły prasowe, publicystka polityczna i wspomnienia.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
1. WIEDZA
a/ Posiada wiedzę ogólną o przebiegu II wojny światowej i udziału w niej USA
b/ Rozpoznaje złożoność relacji USA z innymi państwami zarówno w okresie amerykańskiej neutralności jak i po przystąpieniu do wojny
c/ Potrafi analizować różne znaczenia oraz interpretacje amerykańskiego rozumienia interesu narodowego i ogólnoludzkiego
2. UMIEJĘTNOŚCI
a/ Wykrywa i rozpoznaje zależności między lokalną i światową rolą i polityką głównych mocarstw oraz ich sąsiadów
b/ Potrafi tłumaczyć powody kroków podejmowanych przez rząd USA podczas II wojny światowej przy wykorzystaniu nabytej wiedzy źródłowej
c/ Formułuje własne sądy dotyczące interpretacji znaczenia II wojny światowej dla USA i amerykańskiego wpływu na jej przebieg wpływu
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
a/ Rozumie i docenia rolę USA w historii świata odgrywaną do dziś w następstwie II wojny światowej
b/ Potrafi zająć własne stanowisko w kwestiach spornych do dziś, a związanych z ocenami posunięć amerykańskich podczas tej wojny
c/ Uzupełnia i udoskonala wiedzę własną dotyczącą historii polityki zagranicznej USA od roku 1939 do dziś
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach (40%); prezentacja na temat związany z omawianymi kwestiami i zaakceptowany przez prowadzącego (30%); praca pisemna – 5 stron – na temat uzgodniony z prowadzącym zajęcia (30%) oraz krótkie omówienie z nim pracy studenta/ki podczas trwania kursu przed uzyskaniem stopnia.
W razie realizacji zajęć tylko w trybie online:
Aktywne uczestnictwo w zajęciach (30%); prezentacja na temat związany z omawianymi kwestiami i zaakceptowany przez prowadzącego (25%); quizy na niektórych zajęciach (20%); praca pisemna – 5 stron – na temat uzgodniony z prowadzącym (25%).
Literatura
Opracowania:
Martha Byrd Hoyle – A Word In Flames. A History Of Word War II, N.York 1970
John Rey – The Second World War. A Narrative History, London 1999
Materiały źródłowe:
Annals of America, (vol.16), Chicago 1976
Henry S. Commager (ed.) – Documents of American History (vol2), 9th edition, Englewood Cliffs, N.Jersey 1973
Richard and Beatrice Hofstadter (ed.) – Great Issues in American History (vol.3) N.York 1982
Michał Rozbicki i Krzysztof Michałek (ed.) – A Selection of Sources on the History and Culture of the United States of America, Warszawa 1994
Michi Nishiura Weglyn – Years of Infamy. The Untold Story of America’s Concentration Camps, Seattle 1996
Louis H. Brereton – The Brereton Diaries, N.York 1946
William D. Leahy – I Was There, N.York 1950
Douglas MacArthur – Reminiscences, N.York 1964
Henry Morgenthau – Germany Is Our Problem, N.York 1945
Robert Murphy – Diplomat Among Warriors, Garden City, N.York 1946
George S. Patton – War As I Knew It, N.York 1947
Joseph L. Stilwell – The Stilwell Papers, N.York 1948
Harry S. Truman – Memoirs (vol.1), N.York 1953
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: