Interpreting American Federalism (Interpretacje amerykańskiego federalizmu) 4219-RS288
Stany Zjednoczone Ameryki uważane są za państwo federalne, a rząd z siedzibą w Waszyngtonie jest powszechnie nazywany federalnym, jednak słowo „federalny” nie pojawia się ani razu w Konstytucji Stanów Zjednoczonych. Co zatem oznaczają terminy „federalny” i „federalizm” w kontekście USA? Celem tych zajęć jest zbadanie i zrozumienie różnych aspektów federalizmu amerykańskiego, aby zapewnić studentom zasoby do prowadzenia własnych badań na tematy związane z federalizmem amerykańskim. W trakcie zajęć zajmiemy się zagadnieniami definicyjnymi, teoretycznymi, konceptualnymi i empirycznymi. Zbadamy związek federalizmu amerykańskiego z samorządnością, unieważnieniem i secesją, rasą i rasizmem oraz demokracją masową i równością. Aby zrealizować te założenia, oprzemy się na odpowiednich źródłach pierwotnych (Artykuły Konfederacji, Konstytucję Stanów Zjednoczonych, orzeczenia Sądu Najwyższego Stanów Zjednoczonych oraz przemówienia i broszury) i odpowiedniej literaturze naukowej.
Rodzaj przedmiotu
proseminaria
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student posiada wiedzę na temat podstawowej koncepcji federalizmu w ujęciu ogólnym oraz w kontekście amerykańskim.
Student posiada wiedzę na temat głównych różnic i rozbieżności interpretacyjnych dotyczących federalizmu amerykańskiego.
Student posiada wiedzę na temat różnych podejść metodologicznych do badania federalizmu i potrafi je identyfikować.
Umiejętności:
Student potrafi czytać i analizować różnego rodzaju źródła pierwotne dotyczące federalizmu amerykańskiego.
Student potrafi czytać i analizować różnego rodzaju teksty naukowe dotyczące federalizmu.
Student potrafi stosować różne koncepcje dotyczące federalizmu w różnych kontekstach.
Student potrafi projektować własne badania w oparciu o zdobytą wiedzę.
Student jest przygotowany do krytycznej oceny możliwości zasotoswania poznanych koncepcji poza kontekstem amerykańskim.
Kompetencje społeczne
Student uczestniczy w pracy grupowej i potrafi ją umiejętnie organizować.
Student rozwija swoją wiedzę polityczną, aby w zaawansowany sposób rozumieć informacje o polityce, świadomie odbierać reklamy i uświadamiać sobie ich wpływ.
Student jest gotowy do krytycznego odbioru informacji o wydarzeniach politycznych w USA i na świecie.
Kryteria oceniania
Aktywny udział w dyskusjach klasowych
Indywidualne konsultacje z osobą prowadzącą
Propozycja badań
Bibliografia adnotowana
Przegląd literatury
Szczegółowy zarys pracy
Praca końcowa
Literatura
Lista wybranych pozycji:
“The Articles of Confederation”
“The US Constitution”
The Federalist (selection)
The Anti-Federalist (selection)
Larry Diamond, As Far as Republican Principles Will Admit (selections)
Sanford Levinson, ed., Nullification and Secession in Modern Constitutional Theory (selection)
Alan Levine, Thomas W. Merrill and James R. Stoner Jr., ed., The Political Thought of the Civil War (selection)
Hannah Arendt, On Revolution (selection)
Elvin Tim, The Lovers' Quarrel: The Two Foundings and American Political Development (selection)
Peter Radan, Creating a More Perfect Slaveholders’ Union: Slavery, the Constitution, and Secession in Antebellum America (selection)
Stephen Tierney, The Federal Contract (selection)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: