Voyages of the Self. Parallels in American Painting and Literature (Podróże jaźni. Paralele w malarstwie i literaturze amerykańskiej) 4219-RS287
1. Wprowadzenie
2. John Singleton Copley and Jonathan Edwards
3. Washington Allston as writer and painter
4. John Quidor and Washington Irving
5. Thomas Cole and William Cullen Bryant
6. Fitz Hugh Lane and Ralph Waldo Emerson
7. Frederic Edwin Church and Walt Whitman
8. Winslow Homer and William James
9. Thomas Eakins and Stephen Crane
10. Albert Pinkham Ryder and Emily Dickinson
11. Edward Hopper and Charles Reznikoff
12. Larry Rivers and Frank O' Hara
13. Jackson Pollock and Charles Olson
14. Test końcowy
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu
K_W01 - miejsce i znaczenie nauk o kulturze i religii, historii, literaturoznawstwa, nauk socjologicznych i nauk o polityce i administracji w systemie nauk, ich specyfikę przedmiotową i ich relacje do innych dyscyplin w ramach dziedzin humanistycznej i społecznej, paradygmat interdyscyplinarności badań oraz potrzebę integrowania perspektyw i metod badawczych w ramach studiów amerykanistycznych
K_W02 - wybrane fakty, obiekty, procesy, wytwory i zjawiska kulturowe związane z obydwiema Amerykami, teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące
zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu nauk o kulturze i religii oraz charakterystyczne dla życia kulturalnego w obydwu Amerykach konteksty historyczne, społeczne, polityczne i gospodarcze
K_W08 - procesy historyczne, ważne postacie w dziejach Ameryk i istotne wydarzenia, które doprowadziły do powstania i rozwoju kultur, społeczeństw oraz państw w obydwu Amerykach, a także podstawy teoretyczne i metodologiczne badań historycznych
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U02 - stosować odpowiednie metody i narzędzia badawcze, jak również przystosowywać istniejące i opracowywać nowe dla potrzeb interdyscyplinarnych studiów amerykanistycznych
K_U03 - rozpoznawać, rozumieć, opisywać, interpretować, wyjaśniać i analizować w sposób pogłębiony przyczyny, skutki oraz przebieg procesów i zjawisk zachodzących w obydwu
Amerykach
K_U12 - przygotowywać i przedstawiać prezentacje przy wykorzystaniu zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych w języku angielskim/hiszpańskim dotyczących
zagadnień z zakresu studiów amerykanistycznych, a także przygotowywać opracowania pisemne w języku angielskim/hiszpańskim
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K01 - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści dotyczących obydwu
Ameryk
K_K02 - wykorzystywania zdobytej, interdyscyplinarnej wiedzy z zakresu studiów amerykanistycznych celem formułowania własnych opinii
K_K07 - rozwijania dorobku zawodowego; kontynuowania nauki i dbania o rozwijanie dorobku studiów amerykanistycznych
Kryteria oceniania
Aktywny udział w dyskusji na zajęciach 50%
Test końcowy 50%
Literatura
American Art of the 1960s. The Museum of Modern Art, New York, 1991.
Michael Fried, Realism, Writing, Disfiguration. On Thomas Eakins and Stephen
Crane. U of Chicago Press, 1987.
David Lehman, The Last Avant-Garde. The Making of the New York School of Poets.
Anchor Books, 1998.
Barbara Novak, Nature and Culture. American Landscape and Painting 1825-1875.
Oxford UP, 1980.
Barbara Novak, American Painting of the Nineteenth Century. Oxford UP, 2007.
Barbara Novak, Voyages of the Self. Pairs, Parallels, and Patterns in American Art
and Literature. Oxford UP, 2009.
Calvin Tompkins, The Bride and the Bachelors. Five Masters of the Avant-Garde.
Viking Press, 1965.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: