American Campus Novel (Amerykańska powieść uniwersytecka) 4219-RS286
Reprezentacje życie na amerykańskim kampusie znajdziemy w wielu dziełach literatury i kultury amerykańskiej 20. i 21.wieku. Jako miejsce otoczone aurą tajemnicy kampus uniwersytecki stał się przedmiotem zainteresowania wielu autorów i autorek, dając początek nowemu gatunkowi literackiemu określanemu mianem “powieści uniwersyteckiej”, skupionej na życiu studenckim “powieści “varsity”, a także najbardziej współczesnej odmianie znanej w nomenklaturze angielskiej jako “dark academia” (“mroczna akademia”). Kurs skupiony jest na różnorodnych przykładach amerykańskiej fikcji kampusowej, ewolucji gatunku, metodach reprezentacji oraz ich znaczeniu społecznokulturowym. Przy pomocy analizy tekstualnej i kulturowej, studentki i studenci nauczą się badać formy i konwencje powieści kampusowej oraz jej związki z takimi gatunkami jak romans, kryminał, czy fantastyka. W jaki sposób fikcja kampusowa przedstawia relacje między student(k)ami, kadrą profesorską, a administracją? W jaki sposób reprezentacje te wpływają na obraz szkolnictwa wyższego w Stanach Zjednoczonych? W jakim sensie kultura akademicka stanowi przedmiot społecznych wyobrażeń? Aby opowidzieć na te pytania, przeczytamy – głęboko, krytycznie i analitycznie – cztery powieści kampusowe autorstwa Johna Williamsa, Donny Tartt, Ishmaela Reeda i Kiley Reid, a także wybrane opowiadania z gatunku “dark academia”.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- zna główne cechy charakterystyczne gatunku powieści kampusowej oraz opowiadań nurtu “dark academia”
- zna historię ewolucji gatunku fikcji kampusowej oraz jej związków z historią Stanów Zjednoczonych
- zna społecznokulturowe i literackie konteksty, w których osadzone są omawiane powieści i opowiadania
- zna pojęcia z zakresu wybranych teorii literatury, studiów nad płcią i seksualnością, czy intersekcjonalnych badań nad rasą i klasą oraz rozumie ich znaczenie i funkcje z punktu widzenia pracy badawczej nad literaturą północnoamerykańską
Umiejętności
- potrafi dokonać analizy związków między literaturą północnoamerykańską, z naciskiem na gatunek powieści kampusowej oraz kontekstami historycznymi i społecznokulturowymi
- potrafi dostrzec związki między tematyką podejmowaną w powieściach kampusowych a takimi dziedzinami wiedzy jak historia Ameryki czy socjologia
potrafi dokonać krytycznej analizy tekstualnej oraz kulturowej powieści kampusowej i opowiadań nurtu dark academia
- potrafi dostrzec polityczne i ideologiczne podbudowy fikcji kampusowej oraz dokonać ich analizy
Kompetencje społeczne
- umie formułować złożone opinie na temat literatury północnoamerykańskiej z wykorzystaniem narzędzi krytycznoliterackich i teorii kultury
- umie przekazywać informacje zwrotne do tekstów naukowych i prezentacji
wie, jak przekształcić pomysły w samodzielne projekty badawcze
- umie zaplanować i zrealizować projekt badawczy
Kryteria oceniania
- aktywny udział w seminarium 25%
- projekt badawczy 20%
- prezentacja projektu podczas zajęć 20%
- praca pisemna z komponentem badawczym 35%
Skala ocen:
Ocena końcowa: powyżej 90% – 5; 85-89% – 4+; 75-84% – 4; 70-74% – 3+; 60-69% – 3.
Literatura
Powieści uniwersyteckie (źródła)
Reed, Ishmael. Japanese by Spring, 1993.
Reid, Kiley. Come and get it, 2024.
Tartt, Donna, The Secret History, 1992.
Williams, John. Stoner, 1965.
Selected short stories.
Literatura
Adriaansen, Robbert-Jan. “Dark Academia: Curating Affective History in a COVID-Era Internet Aesthetic.” International Public History, vol. 5, no. 2, 2022, pp. 105-114.
Horgan, Amelia. “The ‘Dark Academia’ Subculture Offers a Fantasy Alternative to the Neoliberal University,” Jacobin, 19 December 2021, https://jacobin.com/2021/12/instagram-tumblr-humanities-romanticism-old-money-uk.
Murray, Simone. “Dark Academia: Bookishness, Readerly Self-fashioning and the Digital Afterlife of Donna Tartt’s The Secret History,” English Studies, vol. 104, no. 2, 2023, pp. 347-364.
Nguyen, Maryann. “Nostalgia in Dark Academia,” East-West Cultural Passage vol. 1, 2023, pp. 54-72.
Raphel, Adrienne. “A Brief History of (My) Dark Academia,” LitHub, 28 September 2022, https://lithub.com/a-brief-history-of-my-dark-academia/.
Beal, Wesley. Campus Fictions: Exemption and the American Campus, Palgrave, 2024.
Showalter, Elaine. Faculty Towers: The Academic Novel and Its Discontents, Oxford UP, 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: