Theorizing power and democracy in the US (Władza i demokracja w USA: podejścia teoretyczne) 4219-RS284
Władza i demokracja są ze sobą nierozerwalnie powiązane — w końcu „demokracja” oznacza rządy ludu” — ale jaka jest natura tego związku? Nasuwają się też inne pytania. Jaki rodzaj władzy jest zgodny z demokracją? Kto konkretnie ją posiada i jak może ją sprawować? Czy esencją demokracji są tylko wybory traktowane jako środka wybierania elit rządzących, czy też jest nią coś więcej, jak zaangażowanie obywateli w różne stowarzyszenia, czy nawet zakłócające porządek publiczny protesty? Jak powinniśmy rozumieć „rządy” i kim jest „lud” lub kto działa w imieniu „ludu”? W ramach tego kursu zajmiemy się tymi pytaniami w kontekście badań nad władzą i demokracją w USA.
Porządek kursu jest następujący. Zaczniemy od różnych koncepcji demokracji, następnie przeanalizujemy wybrane prace dotyczące historii amerykańskiej demokracji i trwałego dziedzictwa tej historii, potem przyjrzymy się wybranym zagadnieniom istotnym dla dzisiejszych badań nad demokracją, a na koniec skonfrontujemy się z krytyczno-teoretycznymi analizami władzy i demokracji oraz związkom demokracji z realnie istniejącym kapitalizmem.
Celem tego kursu jest zapewnienie osobom studenckim narzędzi, zasobów i umiejętności do samodzielnego studiowania amerykańskiej demokracji. W związku z tym studenci zostaną zapoznani z różnymi podejściami metodologicznymi i teoretycznymi do badań nad demokracją. Ponadto przy analizie lektur przyjrzymy się sposobowi wprowadzania tematu badawczego, kontekstualizowania go w istniejącym już zbiorze badań i sposobowi przedstawiania jego znaczenia dla szerszej publiczności.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Osoba studencka ma wiedzę na temat podstawowych koncepcji władzy i potrafi je rozróżniać
Osoba studencka ma wiedzę na temat podstawowych koncepcji demokracji w kontekście amerykańskim i potrafi je rozróżniać
Osoba studencka ma wiedzę na temat różnych podejść metodologicznych do badania demokracji i potrafi je identyfikować
Umiejętności:
Osoba studencka potrafi czytać i analizować różne rodzaje badań nad demokracją
Osoba studencka potrafi stosować różne koncepcje władzy i demokracji w różnych kontekstach
Osoba studencka potrafi wskazać korzyści i ograniczenia konkretnych definicji władzy i demokracji w kontekście badań nad demokracją
Osoba studencka potrafi zaprojektować własne badania na podstawie zdobytej wiedzy
Osoba studencka jest przygotowany do krytycznej oceny użycia poznanych koncepcji poza kontekstem USA
Kompetencje społeczne:
Osoba studencka uczestniczy w pracy grupowej i potrafi ją umiejętnie organizować
Osoba studencka rozwija swoją edukację polityczną, aby w zaawansowany sposób rozumieć informacje o polityce, otrzymywać reklamy w sposób świadomy i zdobywać świadomość ich wpływu
Osoba studencka jest gotowy do krytycznego odbioru informacji o wydarzeniach politycznych w USA i gdzie indziej
Kryteria oceniania
Aktywny udział w dyskusjach klasowych
Indywidualne konsultacje z osobą prowadzącą
Propozycja badań
Bibliografia adnotowana
Szczegółowy zarys pracy
Praca końcowa
Literatura
Wybrane lektury:
Alexander Hamilton, John Jay, James Madison, The Federalist Papers
Alexis de Tocqueville, Democracy in America
Robert Dahl, Who Governs? Democracy and Power in an American City
Aziz Rana, “Settlers and Immigrants in the Formation of American Law”
Avidit Acharya, Matthew Blackwell, and Maya Sen, Deep Roots: How Slavery Still Shapes Southern Politics
Elisabetta Ferrari, Appropriate, Negotiate, Challenge Activist Imaginaries and the Politics of Digital Technologies
Helena Chmielewska-Szlajfer, (Not) Kidding Politics in Online Tabloids
Michael McQuarrie, “The revolt of the Rust Belt: place and politics in the age of anger”
Elizabeth Anderson, Private Government: How Employers Rule Our Lives (and Why We Don't Talk about It)
Wendy Brown, Undoing the Demos
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: