Final Frontiers in American Culture (Ostateczne pogranicza w amerykańskiej kulturze) 4219-RS280
Interdyscyplinarne proseminarium magisterskie bada koncepcję pogranicza jako trwałej acz wciąż ewoluującej metafory we współczesnej kulturze amerykańskiej. Wykorzystując perspektywę badań kulturoznawczych, studentki/ci przyjrzą się, jak pogranicze funkcjonuje w różnych kontekstach: technologii, eksploracji kosmosu oraz sprawiedliwości społecznej, a także w różnych formach: nowele, powieści, albumy muzyczne, filmy i seriale telewizyjne.
Osoby studenckie zapoznają się ze współczesną teorią krytyczną, w tym m.in. postkolonializmem, krytycznymi badaniami nad rasą, ekokrytyką, krytyką feministyczną oraz badaniami nad fantastyką popularnonaukową, aby analizować rolę pogranicza w kształtowaniu popularnych narracji dotyczących postępu, tożsamości i władzy. Dzięki dyskusjom, lekturom i projektom badawczym uczestnicy/czki poznają narzędzia analizy kulturowej i nauczą się stosować je do różnych zbiorów tekstów. Szczególny nacisk zostanie położony na rozwój zaawansowanych umiejętności badawczych.
Plan zajęć:
I. Wprowadzenie do tematu pogranicza
II. Reinterpretacja Dzikiego Zachodu
Blue Ruin (Jeremy Saulnier, 2013)
The Woods All Black (Lee Mandelo, 2023)
When I Get Home (Solange, 2019)
Cowboy Carter (Beyonce, 2024)
III. Ostateczna (kosmiczna) Granica
Star Trek: TNG(1987–1994) i Discovery (2017–2024)
Powieść wybrana przez grupę:
Kameron Hurley, The Stars Are Legion (2017);
China Miéville, Embassytown (2011);
Adrian Tchaikovsky, Children of Time (2015);
Ann Leckie, Translation State (2023).
IV. Miejska granica
Sam J. Miller, The Blackfish City (2018)
Altered Carbon (Sezon 1, Netflix, 2018)
Ostateczny wybór tekstów może ulec zmianie.
Ostrzeżenie o treści: Niektóre z wymienionych tekstów zawierają graficzne opisy śmierci, porodu oraz aktywności seksualnej.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student/ka:
WIEDZA
* posiada wiedzę na temat sposobów, w jakie różne gatunki literackie i filmowe podejmują mitologię pogranicza, kwestionują ją lub wspierają
* rozpoznaje kluczowe motywy i środki wyrazu obecne w mitologii pogranicza
* jest świadomy/a funkcji ideologicznych i kulturowych narracji o pograniczu oraz ich globalnego wpływu
UMIEJĘTNOŚCI
* potrafi formułować krytyczne argumenty dotyczące zróżnicowanych zestawów tekstów kulturowych
* umie korzystać z różnych narzędzi teoretycznych w analizie poszczególnych tekstów kultury
* potrafi zaplanować i przeprowadzić badania potrzebne do przygotowania pracy semestralnej
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
* potrafi uporządkować wyniki swoich badań w przejrzystej formie pisemnej i ustnej
* umie udzielić konstruktywnych uwag dotyczących pracy innych
* potrafi efektywnie pracować w małych grupach, negocjować i znajdować rozwiązania w ramach pracy zespołowej
Kryteria oceniania
Ponieważ jest to intensywne proseminarium (8 ECTS), ilość pracy wymagana zarówno na zajęciach, jak i poza nimi, jest bardziej znacząca niż w przeciętnym kursie fakultatywnym. Oprócz samodzielnych badań, które studenci/ki będą prowadzić pod kierunkiem prowadzącej, wymagania proseminarium obejmują:
* aktywny udział w seminarium 20%
* prezentacja końcowego projektu na zajęciach 20%
* opatrzona komentarzami bibliografia kluczowych tekstów dotyczących eseju końcowego 20%
* praca badawcza o objętości 15-20 stron 40%
Literatura
Wstępna bibliografia:
Abbott, Carl. Imagined Frontiers: Contemporary America and Beyond. United States, University of Oklahoma Press, 2015.
Clark, John P. Between Earth and Empire: From the Necrocene to the Beloved Community. United States, PM Press, 2019.
Fine, Kerry, Michael K. Johnson, Rebecca M. Lush, and Sara L. Spurgeon (eds.). Weird Westerns. United Kingdom, Nebraska, 2020.
Gonzalez, George A. The Politics of Star Trek: Justice, War, and the Future. United Kingdom, Palgrave Macmillan, 2015.
Kerslake, Patricia. Science Fiction and Empire. United Kingdom, Liverpool University Press, 2007.
Kobus, Aldona and Łukasz Muniowski (eds.). Sex, Death and Resurrection in Altered Carbon: Essays on the Netflix Series. United States, McFarland, Incorporated, Publishers, 2020.
Limerick, Patricia Nelson. The Legacy of Conquest: The Unbroken Past of the American West. New York, W. W. Norton, 1987.
Limerick, Patricia Nelson. “Turnerians All: The Dream of a Helpful History in an Intelligible World.” The American Historical Review 100, no. 3 (June 1995): 697–716.
Moore, Jason W. (ed.). Anthropocene or Capitalocene? Nature, History, and the Crisis of Capitalism. United States, PM Press, 2016.
Nobles, Gregory H. American Frontiers: Cultural Encounters and Continental Conquest. United Kingdom, Penguin, 1998.
Rodney, Lee. Looking Beyond Borderlines: North America's Frontier Imagination. United Kingdom, Taylor & Francis, 2016.
Slotkin, Richard. Regeneration Through Violence: The Mythology of the American Frontier, 1600–1860. New York, HarperCollins/Perennial, 1996 [1973].
Spychala, Mareike and Sabrina Mittermeier (eds.). Fighting for the Future: Essays on Star Trek: Discovery. United Kingdom, Liverpool University Press, 2020.
Turner, Frederick Jackson. “The Significance of the Frontier in American History.” 1893. Project Gutenberg.
White, Richard, and Patricia Nelson Limerick. The Frontier in American Culture. United Kingdom, University of California Press, 1994.
Witschi, Nicolas S. (ed.). A Companion to the Literature and Culture of the American West. United Kingdom, Wiley, 2014.
Ostateczny wybór tekstów może ulec zmianie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: