The Body in American Culture and Society (Ciało w kulturze i społeczeństwie amerykańskim) 4219-RS277
Celem zajęć jest analiza tego jak w tekstach kultury amerykańskiej przedstawiane jest ciało i co to mówi o roli ciała i cielesności w amerykańskiej kulturze i społeczeństwie. Na podstawie powieści, filmów, seriali i komiksów omówione zostaną kluczowe dla badań o ciele kwestie związane z ucieleśnieniem,. Przyglądając się rasie, klasie, płci, seksualności, sprawności i sylwetce, zakwestionujemy wizję ciała jako pojemnika dla indywidualnego podmiotu. Przyjrzymy się również relacji ludzi ze światem, oraz ciał ludzkich i zwierzęcych.
Kurs jest pomyślany jako przegląd wybranych zagadnień w badaniach o konstrukcji i reprezentacji ciała w kulturze i społeczeństwie, a także przyczynek do pogłębienia znajomości metodologii kulturoznawczych, zwłaszcza kulturoznawstwa amerykanistycznego. Celem kursu jest także zaznajomienie osób uczestniczących ze strategiami i dobrymi praktykami prowadzenia badań oraz przygotowywania pracy badawczej, zarówno od strony merytorycznej, jak i technicznej.
Rodzaj przedmiotu
proseminaria
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student/ka:
1. WIEDZA
• posiada wiedzę dotyczącą kulturowych przedstawień ciała w mediach różnego typu oraz społecznych konceptualizacji ciała
• rozróżnia kluczowe sposoby ujęcia ciał w kontekście rasy, klasy, płci, seksualności, sprawności oraz sylwetki,
• ma świadomość złożonych kontekstów zjawisk dotyczących funkcjonowania ciał w przestrzeni społecznej i kulturowej współczesnych Stanów Zjednoczonych
2. UMIEJĘTNOŚCI
• umie prawidłowo posługiwać się narzędziami krytycznymi, łączyć teorie i argumentować na podstawie założeń teoretycznych
• potrafi formułować krytyczne argumenty w stosunku do przedstawień ciał w kulturze amerykańskiej
• potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy poszczególnych tekstów i zjawisk
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
• ma świadomość różnych form ucieleśnienia i ich wpływu na doświadczenie społeczne i kulturowe
• jest otwarty/a na nowe zjawiska i idee w amerykańskiej kultury popularnej
• rozumie i docenia rolę kultury popularnej w kulturze Stanów Zjednoczonych
• ma świadomość tego jak wieloznaczne jest pojęcie polityczności zjawisk
Kryteria oceniania
Ocena
- aktywny udział w seminarium 20% (w tym zadania realizowane w sali i prace domowe)
- prezentacja na zajęciach propozycji projektu końcowego 20%
- przegląd literatury lub bibliografia ze streszczeniem kluczowych tekstów krytycznych istotnych dla wybranego tekstu do wykorzystania w pracy naukowej 20%
- praca pisemna 40% (wersja pierwsza i wersja końcowa)
Ocena końcowa: powyżej 90% – 5; 85-89% – 4+; 75-84% – 4; 70-74% – 3+; 60-69% – 3.
Literatura
Wybrana literatura teoretyczna:
Lisa Blackman "The Body"
Lisa Heldke and Raymond Boisvert "Philosophers at Table: On Food and Being Human"
Judith Butler "Bodies That Matter: On the Discursive Limits of Sex"
Alison Kafer, "Feminist, Queer, Crip"
Samantha Murray, "The 'Fat' Female Body"
Joseph Fischel "Screw Consent: A Better Politics of Sexual Justice"
Wybrane teksty kultury:
"I am Not Your Negro" by Raoul Peck
"Neon Demon" by Nicolas Winding Refn
"A Certain Hunger" by Chalsea G. Summers
"Milk Fed" Melissa Broder
"Chew" by John Layman and Rob Guillory
"Eat the Rich" by Sarah Gaily and Pius Bak
oraz inne teksty naukowe i popularne, jak i reprezentacje ciał w kulturze amerykańskiej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: