Body Politics in American Culture (Polityczność Ciał w kulturze amerykańskiej) 4219-RS274
Kurs ten poświęcony jest analizie kulturowych, przede wszystkim literackim, przedstawieniom ludzkich ciał w amerykańskiej kulturze współczesnej. W trakcie zajęć przyjrzymy się różnym sposobom, w jakie ludzkie ciała są kulturowo znaczące i jak literatura uczestniczy w tworzeniu tego znaczenia. Będziemy szczególnie zainteresowani dyskusją na temat tego, czym jest polityczność ciała i omówieniem go jako miejsca przyjemności, pożądania, produkcji tożsamości, kolonizacji, oporu i nadzoru. Zapytamy, w jaki sposób różne operacje władzy kształtują, informują i determinują polityczność ciała. Zastanowimy się również nad systemami ekonomicznymi, w szczególności neoliberalizmem, i jego wpływem na sposoby, w jakie ciała są rozumiane, doświadczane i reprezentowane. Kurs będzie koncentrował się na ciałach upłciowionych, skolonizowanych, urasowionych i będzie zorganizowany wokół dwóch powieści i jednego zbioru opowiadań: The Book of Salt Monique Truong, My Year of Rest and Relaxation Otessy Moshfegh oraz Her Body and Other Parties Carmen Marii Machado. Przeczytamy również teksty teoretyczne, od artykułów krytycznych na temat tych powieści po teksty teoretyczne na temat rasy, płci, seksualności i kapitalizmu. Ponieważ skupimy się głównie na tych trzech tekstach, będziemy preferować uważną lekturę i analizę dyskursu.
Ponadto w trakcie kursu studenci będą realizować indywidualne projekty badawcze, które pozwolą im pogłębić zrozumienie konkretnych kwestii związanych z ciałem i zdobyć szkolenie w zakresie umiejętności badawczych, pisania i prezentacji. Jest to proseminarium badawcze i oczekuje się, że studenci przeczytają wszystkie teksty i wykonają wszystkie zadania na czas.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu studentka:
1. WIEDZA
- posiada wiedzę dotyczącą kulturowych przedstawień ciała w literaturze
- rozróżnia kluczowe sposoby ujęcia ciał w kontekście rasy, klasy, płci,
seksualności
- ma świadomość złożonych kontekstów zjawisk dotyczących funkcjonowania ciał w przestrzeni społecznej i kulturowej współczesnych Stanów Zjednoczonych
2. UMIEJĘTNOŚCI
- wie, jak poszukiwać wiedzy teoretycznej i materiałów krytycznych w celu napisania tekstu akademickiego
- potrafi zbudować bibliografię, wykorzystać materiały krytyczne i teoretyczne związane z rozważanym tekstem, zaplanować artykuł i sformułować tezę
- potrafi wykorzystać wiedzę zdobytą podczas kursu do analizy wybranego tekstu
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- ma świadomość różnych form ucieleśnienia i ich wpływu na doświadczenie społeczne i kulturowe
- ma świadomość tego jak wieloznaczne jest pojęcie polityczności zjawisk
- rozumie potrzebę przeciwdziałania dyskryminacji, marginalizacji i niewidzialności podmiotów mniejszościowych
Kryteria oceniania
- aktywny udział w seminarium 20% (w tym zadania realizowane w sali i prace domowe)
- prezentacja na zajęciach propozycji projektu końcowego 20%
- przegląd literatury lub bibliografia z anotacjami kluczowych tekstów krytycznych istotnych dla wybranego tekstu do wykorzystania w pracy naukowej 20%
- końcowa praca pisemna 40%
skala ocen
98 – 100 5+
90 – 97 5
83 – 89 4+
75 – 82 4
68 – 74 3+
60 – 67 3
0 – 59 2
Literatura
Teksty mogą ulec zmianie
Teksty literackie
Monique Truong, The Book of Salt (cała powieść)
Otessa Moshfegh, My Year of Rest and Relaxation (cała powieść)
Carmen Maria Machado, Her Body and Other Parties (wybrane opowiadania)
Teksty krytyczne
Elizabeth Grosz, “Refiguring Bodies”
Mary Douglas, Purity and Danger (wybór)
Gayatri Chakravorty Spivak, “Can the Subaltern Speak?”
Homi Bhabha, “Of Mimicry and Man: The Ambivalence of Colonial Discourse”
Eula Biss, “On Immunity” (wybór)
Teksty krytyczne dot. powieści Truong i Moshfegh
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: