Discourses of Health in American Culture (Dyskursy zdrowia w amerykańskiej kulturze) 4219-RS273
Celem tego kursu jest zainspirowanie studentów i studentek do badania i problematyzowania tematów związanych ze zdrowiem w kulturze amerykańskiej; oraz zaoferowanie im wglądu w nowe, rozwijające się pola badawcze, jakimi są medical humanities, antropologia medyczna i Science and Technology Studies (STS). Proseminarium ma charakter warsztatowy, jego celem jest rozwijanie umiejętności badawczych uczestniczek_ków, poprzez eksplorację sześciu głównych obszarów / dyskursów zdrowia we współczesnej kulturze amerykańskiej.
W czasie zajęć będziemy eksplorować amerykańskie dyskursy odnoszące się do:
1. hormonów (np. dopaminy, oksytocyny etc.) oraz ich postrzeganej roli w życiu codziennym;
2. nowego, zmedykalizowanego rozumienia zdrowia psychicznego i nauroatypowości (autyzm, ADHD); będziemy analizować teksty kultury (np. memy), popularyzujące wiedzę na temat neuroatypowości, autodiagnozy, diagnozy, sposobów radzenia sobie z przejawami neuroatypowości;
3. wiedzy z zakresu psychologii, psychiatrii i psychoterapii oraz nowe sposoby wyrażania się, oparte na praktykach z tych dziedzin („therapy speak”);
4. fitnessu, wellness, chudości i grubości oraz ich przecięć z dyskursami moralności, duchowości i obywatelstwa;
5. praktyk używania leków (na receptę i bez recepty np. Ozempic), coraz bardziej popularnych w amerykańskiej kulturze;
6. przemysłu farmaceutycznego i epidemii opioidów, a także ich aspektów politycznych, rasowych i dotyczących medykalizacji.
Ponieważ celem proseminarium jest rozwijanie umiejętności badawczych, praca końcowa będzie polegała na przeprowadzeniu badań nad wybranym dyskursem i napisaniu pracy końcowej, łączącej perspektywę kulturoznawczą i nauk społecznych. Napisanie pracy końcowej (10-15 stron) będzie wymagało przeprowadzenia przeglądu literatury, zgromadzenia i analizy materiałów badawczych, dotyczących jednego z dyskursów zdrowia w kulturze amerykańskiej.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Najważniejszym oczekiwanym efektem kształcenia tego kursu jest nabycie umiejętności sporządzenia planu pracy badawczej, przeprowadzenia badań, i napisania tekstu naukowego o długości 10-15 stron.
Wśród umiejętności, które studenci zdobędą w rezultacie tego kursu jest:
- umiejętność szukania źródeł pierwotnych i wtórnych oraz ocena ich wartości i przydatności
- umiejętność rozplanowania i prezentacji skomplikowanych wyników badań w sposób przejrzysty
- umiejętność konstruowania skutecznej argumentacji
- umiejętność dokumentowania źródeł w tekście akademickim (zgodnie ze stylem dokumentacyjnym opisanym przez Chicago Manual of Style) i uniknięcia w ten sposób plagiatu
- przeredagowanie pierwotnej wersji pod kierunkiem wykładowcy
- umiejętność samodzielnej pracy
Wiedza: studenci po ukończeniu kursu
- będą mieli pogłębioną wiedzę na tematy związane ze zdrowiem w kulturze amerykańskiej
- będą znali i rozumieli nowe kierunki rozwoju badań związanych ze zdrowiem jak medical humanities, antropologia medyczna, Science and Technology Studies (STS)
- mieli świadomość intedyscyplinarności badań o zdrowiu, potrzebę integrowania perspektyw i metod badawczych (psychologia, psychiatria, rehabilitacja, farmakologia)
- będą znali i rozumieli w stopniu pogłębionym konteksty społeczne, kulturowe i historyczne badań o zdrowiu
Kompetencje społeczne: studenci po ukończeniu kursu
- będą mogli formułować własne opinie na tematy związane ze zdroweim w kulturze amerykańskiej
-będą rozpoznawać różne dyskursy zdrowia we współczesnej kulturze amerykańskiej oraz ich uwarunkowania.
Kryteria oceniania
Ostateczna ocena będzie oparta na następujących kryteriach:
1. Udział w zajęciach – zaleca się by studenci przychodzili na wszystkie zajęcia; niemniej jednak, student ma prawo opuścić jedne zajęcia – 5% ostatecznej oceny.
2. Aktywne uczestnictwo w zajęciach – 10% ostatecznej oceny.
3. Portfolio (wszystkie prace wykonywane w klasie i w domu oraz praca końcowa - pierwsza wersja i wersja ostateczna) – 85% ostatecznej oceny.
Studenci muszą przekroczyć pułap 60% by zaliczyć zajęcia. Jeżeli nie spełnią podstawowych wymogów kursu, nie zaliczą go.
Skala ocen:
0-60 – 2
61-77 – 3
78-89 – 4
90-100 – 5
Literatura
• A Reader in Medical Anthropology: Theoretical Trajectories, Emergent Realities, ed. B.J. Good, M. J. Fischer, S. Willen, Mary-Jo DelVecchio Good, 2010
• The Routledge Handbook of Medical Anthropology, ed. L. Manderson, E. Cartwright, A. Hardon, Routledge, 2012
• Michel Foucault: The History of Sexuality vol. 1, Vintage books ed., New York, 1990
• Michel Foucault: The Birth of Biopolitics. Lectures at the Collège de France, 1978-1979, Palgrave Macmillan, 2008
• Kimberly Sue: Getting Wrecked: Women, Incarceration, and the American Opioid Crisis (Volume 46) (California Series in Public Anthropology), University of California Press, 2019.
• Brodkin, K. (2001). Comments on “Discourses of Whiteness.” Journal of Linguistic Anthropology, 11(1), 147-150.
• Hansen, H. (2017). Assisted technologies of social reproduction: Pharmaceutical prosthesis for gender, race, and class in the White opioid “crisis.” Contemporary Drug Problems, 44(4), 321-338.
• Hansen, H. & Skinner, M. (2012). From white bullet to black markets and greened medicine: The neuroeconomics and neuroracial politics of opioid pharmaceuticals. Annals of Anthropological Practice 36(1), 167-182.
• Levine-Rasky (2016). Whiteness fractured. New York: Routledge.
• Mendoza, S., Rivera, A., & Hansen, H. (2018). Re-racialization of addiction and the re-distribution of blame in the white opioid epidemic. Medical Anthropology Quarterly, 00(0), 1-21.
• Netherland, J. & Hansen, H. (2016). The war on drugs that wasn’t: Wasted whiteness, ‘dirty doctors,’ and race in media coverage of prescription opioid misuse. Culture, Medicine, & Psychiatry 40, 664-686.
• The Contemporary Reader of Gender and Fat Studies, ed. Amy Erdman Farrell, Routledge, 2023.
• The Fat Studies Reader, Edited by Esther Rothblum and Sondra Solovay, New York University Press, New York, 2009.
• Catherine Liu: Virtue Hoarding. The case against professional managerial class. University of Minnesota Press, 2021.
Syllabus może ulec zmianom.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: