Mullticultural Theater in the United States (Teatr wielokulturowy w USA) 4219-RS270
Proseminarium skupia się na amerykańskim teatrze i performansie z perspektywy wielokulturowości. Z jednej strony, przyjmując tradycyjne podejście do studiów nad wielokulturowością, badamy wybrane wkłady mniejszości amerykańskich do historii amerykańskiego teatru. Przykłady zaczerpnięto zatem z prac Blacka, Chicanxa/Latinxa, Amerykanów pochodzenia azjatyckiego, rdzennych Amerykanów, feministek i queer oraz innych artystów, których głosy często spychano na margines kanonu. Angażujemy się w debatę na temat reprezentacji i udziału różnorodnych populacji amerykańskich w amerykańskiej kulturze widowiskowej oraz roli teatru, w tym roli teatru jako instytucji w określonych miejscach, w popychaniu tej debaty do przodu. Jednocześnie, zastanawiając się nad kwestią samej wielokulturowości, omawiamy te dzieła teatru amerykańskiego, które ustanawiają przestrzeń pomiędzy różnymi kulturami, stają się areną negocjacji różnic, przedstawiają Amerykę jako różnorodny, wieloetniczny naród. Dyskusje skupiają się na języku krytycznym i interpretacji scenariuszy dramatycznych, rodzajowym umiejscowieniu tekstów, społecznym kontekście przedstawień, ich kulturowej i intersekcjonalnej specyfice, teorii teatralnej i metodologii trening aktorskiego, instytucjonalnej i kulturowo-geograficznej lokalizacji teatrów, debatach kulturowych na temat dostępu do reprezentacji i nie tylko. Omawiany materiał pomoże studentom zorientować się w szerokim krajobrazie teatru amerykańskiego. Studenci będą mogli formułować świadome, dopracowane opinie na temat amerykańskiego teatru i performansu oraz zdobędą narzędzia do prowadzenia własnych badań w tej dziedzinie.
METODY NAUCZANIA
Lektury scenariuszy, nagrania wideo, prace pisemne, krytyka, dyskusje, quizy, prezentacje, prace końcowe, projekty śródsemestralne i końcowe.
NARZĘDZIA: Ponieważ teatr pozwala nam wkroczyć w życie innych ludzi i jest forum publicznym, kurs wykorzystuje metodę grupowych odczytań tekstów. Aby przygotować takie odczyty, teksty należy najpierw zinterpretować, a następnie przed prezentacjami przećwiczyć wspólnie z grupą. Celem tych projektów, oprócz umożliwienia studentom bezpośredniego doświadczenia świata bohaterów i przedstawień, jest także ćwiczenie wystąpień publicznych, a także budowanie pewności siebie, współpracy i wzajemnego zaufania w grupie.
CZAS: Aby jak najlepiej wykorzystać czas zajęć, należy przeznaczyć na ten kurs czas poza zajęciami. Na każdą godzinę spędzoną na zajęciach studenci powinni przeznaczyć co najmniej 2 godziny na czytanie i naukę.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
*Absolwent ma wiedzę na temat nauk o teatrze i studiów kulturowych i ich relacje w odniesieniu do interdyscyplinarnych studiów nad wielokulturowością amerykańską
* Absolwent zna i rozumie wybrane dzieła sztuki i fakty związane z rozwojem teatru amerykańskiego i potrafi zdefiniować ich relację do życia kulturalnego w Amerykach w kontekście historycznym, społecznym, politycznym, gospodarczym, itp.
* Absolwent zna terminologię, metody, narzędzia i techniki pozyskiwania danych, wybrane tradycje, szkoły badawcze oraz kierunki ich rozwoju niezbędne do badań nad teatrem amerykańskim.
*Absolwent zna podejścia teoretyczno-metodologiczne w ramach badań nad teatrem amerykańskim niezbędne do badań, zaawansowanej analizy i interpretacji fenomenu teatru wielokulturowego w USA.
Umiejętności:
* Absolwent potrafi stosować odpowiednie metody i narzędzia badawcze, jak również przystosowywać istniejące i opracowywać nowe dla potrzeb interdyscyplinarnych studiów nad teatrem amerykańskim w tym w szczególności nad teatrem wielokulturowym w USA.
*Absolwent potrafi interpretować dzieła teatru w USA w ich różnych kontekstach (społecznym, kulturowym, politycznym, itp) przy użyciu narzędzi teoretycznych i metodologicznych kulturoznawstwa, teatrologii,
*Absolwent potrafi identyfikować, opisywać zjawiska z zakresu teatru wielokulturowego i reprezentacji audiowizualnej w USA przy pomocy zaawansowanych narzędzi teoretycznych i metodologicznych z zakresu nauk o kulturze i religii i nauk o sztuce a także formułować i rozwiązywać problemy badawcze w tym zakresie
*Absolwent potrafi komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców oraz prowadzić debatę na specjalistyczne tematy amerykanistyczne odnoszące się do zjawisk teatralnych w USA z użyciem specjalistycznej terminologii w języku angielskim.
* Absolwent potrafi dalej poszerzać i uzupełniać zdobytą wiedzę o teatrze w USA poprzez samodzielnie zaplanowany i realizowany proces uczenia się przez całe życie
Kompetencje społeczne:
*Absolwent jest gotów do wykorzystywania zdobytej, interdyscyplinarnej wiedzy z zakresu amerykanistycznych studiów teatrologiczno-kulturowych w celu prowadzenia badań i formułowania własnych opinii
*Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu studiów nad teatrem w USA w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym ich rozwiązywaniem
*Absolwent jest gotów do kontynuowania nauki i dbania o rozwijanie dorobku studiów amerykanistycznych nad teatrem amerykańskim a w szczególności nad teatrem i widowiskami zajmującymi się aspektami wielokulturowości bądź wywodzącymi się z kręgu mniejszości amerykańskich.
Kryteria oceniania
Obecność= 5%
Udział w zajęciach = 10%
Krótka prezentacja = 10%
Projekt artykułu badawczego = 10%
Bibliografia z adnotacjami do artykułu badawczego = 15%
Prezentacja projektu na zajęciach = 20%
15-stronicowy esej badawczy = 30%
Literatura
Banks, Daniel “Introduction: Hip Hop Theater’s Ethic of Inclusion”
Baraka, Amiri. Dutchman (1964)
Brecht Bertold. On Theatre.
Broyles Gonzales, Yolanda. El Teatro Campesino: Theatre in the Chicano Movement. (1993)
Childress, Alice. Trouble in Mind (1955)
Culture Clash. Chavez Ravine. (2006)
_____ . Coast to Coast. (2005)
Davis, Mike. City of Quartz.
DeLyser, Dydia “Ramona Memories, Fiction, Tourist Practices and Placing the Past in Southern California”
Elam, Harry J. “Towards a new territory in multicultural theater” in Roberta Uno and Lusy Mae San Pablo Burns. The Color of Theater: Race, Culture and Contemporary Performance. Continuum, 2002. (91-114).
Finley, Karen. We Keep Our Victims Ready.
Gates, Henry Louis. “Beyond the Culture Wars: Identities in Dialogue” Profession, 1993, 6-11.
Geiogamah, Hanay. 49.
https://www.americantheatre.org/2018/03/20/a-list-of-native-theatres-and-theatremakers/
https://www.americantheatre.org/2018/03/20/raising-native-voices-then-amplifying-them/
Głowacki, Janusz. Antigone in New York and Hunting Cockroaches
Gomez-Pena, Guillermo. “The Multicultural Paradigm”
_____ . BORDERscape 2000. in Roberta Uno and Lusy Mae San Pablo Burns. The Color of Theater: Race, Culture and Contemporary Performance. Continuum, 2002. (347-374)
Gotanda, Philip Kan. The Wash
https://www.americantheatre.org/1996/02/01/choice-and-chance/
Hansberry, Loraine. A Raisin in the Sun (1959)
Harris, Jeremy O. Slave Play
https://www.americantheatre.org/2019/07/01/slave-play-racism-doesnt-have-a-safe-word/
Hinds, Rickerby. Dreamscape (2010)
hooks, bell. “A Revolution of Values: The Promise of Multicultural Change” in Simon During. The Cultural Studies Reader. Routledge. 1999. (233-240)
Hughes, Holly. World Without End.
Hwang, Henry David. M. Butterfly
https://www.americantheatre.org/2008/04/01/fun-with-race-and-the-media/
Juarez, Luis Xago. IYA: The Esselen Remember (2015)
Kondo, Dorinne. “(Re)Visions of Race: Contemporary Race Theory and the Cultural Politics of Racial Crossover in Documentary Theatre”
Tony Kushner Angels in America
Lucas, Ashley E. “Chavez Ravine: Culture Clash and the Political Project of Rewriting History”
Martyna Majok Ironbound
https://www.americantheatre.org/2016/12/20/martyna-majok-shines-a-light-on-the-invisible-in-ironbound/
Miranda, Lin Manuel. Hamilton.
Morton, Carlos. Los Dorados. (1978)
Nottage, Lynn. Sweat (2015)
Perry, Tyler. For Colored Girls (2010)
Shange, Ntozake. For Colored Girls Who Considered Suicide / When the Rainbow is Enuff (1978)
Sibbles Drury, Jackie. Fairview (2019)
Smith, Anna Deavere. Twilight. (1992),
_____ . Fires in the Mirror. (1993)
Smith, Roger Guenveur. Rodney King.
______ . Blood and Brains.
_____ . A Huey P. Newton Story. L.A. Theatre Works Audio Theatre Collection
Parks, Susan Lori. 365 Days / 365 Plays (2006)
______ . Father Comes Home from the War
_____ . The Equation for Black People on Stage
Reed, Ishamel. The Haunting of Lin Manuel Miranda.
Shohat, Ella and Robert Stam. Unthinking Eurocentrism Multiculturalism and the Media (46-49)
El Teatro Campesino Actos
Valdez, Luis. Zoot Suit. (1978)
Valdez, Luis with Michael M. Chemers. Theatre of the Sphere_ The Vibrant Being. Routledge, 2021.
Wilson, August Fences.
_____ . Ma Rainey’s Black Bottom .
_____ . “The Ground on which I Stand.” American Theatre, Sep96, Vol. 13, Issue 7.
Wilson, Edwin. The Theatre Experience. McGraw-Hill. 2015
Wolfe, George C. The Colored Museum. 1987.
Worthen, W.B. “African American Theater” in “The American Theater” (939-942)
Zangwill, Israel. The Melting Pot.
i inne ...
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: