Tools of queer theory in the discussion of U.S. literature and film (Narzędzia teorii queer w analizie tekstów literackich i filmowych) 4219-RS267
Narzędzia queer
Teorię queer można szeroko zdefiniować jako krytykę normatywnych (lub: ograniczających, opresyjnych, kontrolujących, hegemonicznych) kategorii tożsamości, ale jest ona również używana jako termin parasolowy grupujący różne grupy LGBTQIA+ czy dysydentów seksualnych. Teoria queer oferuje sposoby dekonstrukcji binarnych opozycji, które strukturyzują normatywne sposoby myślenia o kategoriach płci, seksualności i tożsamości, a tym samym radykalnie podważa te kategorie, nie ignorując jednak sposobów, w jakie te kategorie i normy kreują realne, materialne skutki w różnych kontekstach, w których żyjemy. Mówiąc szerzej, teoria queer może być wykorzystywana do myślenia o nierównościach społecznych. Działa na przecięciu studiów nad seksualnością i płcią, ale także angażuje wiele innych dziedzin, takich jak feminizm, teoria lesbijska, krytyczna teoria rasy, teoria postkolonialna, studia nad niepełnosprawnością, teoria afektu, a nawet studia nad zwierzętami. Podczas tego kursu prześledzimy początki teorii queer, która wyłoniła się z krytyki studiów nad gejami i lesbijkami pod koniec XX wieku; następnie przeczytamy najważniejsze teksty i dowiemy się o kluczowych debatach, które ukształtowały tę dziedzinę. Rozważymy, co teoria queer może zaoferować jako sposób rozumienia ciał i praktyk ucieleśnionych, jako teoria kultury, a także jako paradygmat etyczny i interwencja polityczna. Wykorzystamy teorię queer do myślenia o estetyce, literaturze i sztuce.
Jest to proseminarium badawcze, którego celem jest pomoc w rozwijaniu umiejętności badawczych, analitycznych i krytycznych, ale także sposobów planowania i pisania pracy badawczej. Co tydzień mamy do dyspozycji 135 minut: podzielimy ten czas między dyskusje o tekstach i myślenie o własnym pisaniu. Uczestnicy będą opracowywać temat badawczy, tworzyć przydatne pytania badawcze, przygotowywać bibliografię i streszczenie, przedstawiać prezentację projektu i pisać 15-stronicową pracę badawczą.
W cyklu 2023Z:
Narzędzia queer Jest to proseminarium badawcze, którego celem jest pomoc w rozwijaniu umiejętności badawczych, analitycznych i krytycznych, ale także sposobów planowania i pisania pracy badawczej. Co tydzień mamy do dyspozycji 135 minut: podzielimy ten czas między dyskusje o tekstach i myślenie o własnym pisaniu. Uczestnicy będą opracowywać temat badawczy, tworzyć przydatne pytania badawcze, przygotowywać bibliografię i streszczenie, przedstawiać prezentację projektu i pisać 15-stronicową pracę badawczą. |
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. wiedza
Po ukończeniu kursu student
- posiada wiedzę na temat historii dyscypliny queer studies
- rozumie krytykę jaką teoria queer przeprowadziła w relacji do studiów nad gejami i lesbijkami
- potrafi formułować krytykę kategorii tożsamościowych z punktu widzenia teorii queer
- potrafi wymienić kluczowe teksty i debaty, które ukształtowały teorię queer
2. umiejętności
Po ukończeniu kursu student
- wie, jak poszukiwać wiedzy teoretycznej i materiałów krytycznych w celu napisania krótkiego tekstu akademickiego
- potrafi: zbudować bibliografię, wykorzystać materiały krytyczne i teoretyczne związane z rozważanym tekstem, zaplanować artykuł i sformułować tezę
- potrafi wykorzystać wiedzę zdobytą podczas kursu do analizy wybranego tekstu.
3. kompetencje społeczne
Po ukończeniu kursu student
- jest świadomy jak ważne jest dostrzeganie doświadczeń, stanowisk, kultury i polityki, których nie obejmuje norma heteroseksualności i cis-płciowości
- rozumie wartość różnorodności i otwartości na różnorodność
- rozumie potrzebę przeciwdziałania dyskryminacji, marginalizacji i niewidzialności podmiotów mniejszościowych
Kryteria oceniania
Proseminarium badawcze to intensywny kurs skoncentrowany nie tylko na temacie (w tym przypadku queer studies), ale także na zdobywaniu umiejętności badawczych i przygotowaniu do napisania pracy magisterskiej. W związku z tym ilość pracy jest również większa niż w przypadku zwykłych kursów (odpowiednik 8 ECTS). Oprócz czytania tekstów, oglądania filmów i dyskusji na zajęciach, studenci będą prowadzić indywidualne badania, wykonywać krótkie ćwiczenia i prace domowe oraz pracować nad projektem (10-15 stron) eseju końcowego i jego korektą.
Wymagania:
- aktywny udział w zajęciach (20%)
- krótkie prace pisemne (20%)
- prezentacja (20%)
- praca końcowa (40%)
Skala ocen:
Grading scale:
98 – 100 5+
90 – 97 5
83 – 89 4+
75 – 82 4
68 – 74 3+
60 – 67 3
0 – 59 2
Literatura
Teksty teoretyczne:
Judith Butler, “Critically Queer”
Eve Sedgwick, “Axiomatic,” from Epistemology of the Closet
Michael Warner, Introduction to Fear of a Queer Planet
Sara Ahmed, “Queer Feelings” from The Cultural Politics of Emotion
Elisabeth Freeman, Introduction to Time Binds, Queer Temporalities, Queer Histories
Heather Love, from Feeling Backward: Loss and the Politics of Queer History
Jack Halberstam, Introduction to Queer Art of Failure
José Esteban Muñoz, Introduction: “Performing Disidentifications” from Disidentifications: Queers of Color and the Performance of Politics
Patrick Johnson, “‘Quare’ Studies, or, (Almost) Everything I Know About Queer Theory I Learned From My Grandmother” from Black Queer Studies eds. E. Patrick Johnson and Mae G. Henderson
Susan Stryker intro “(De)Subjugated Knowledges: An Introduction to Transgender Studies”
Lisa Duggan, “The New Homonormativity: The Sexual Politics of Neoliberalism” in Materializing Democracy, eds. Russ Castronuevo and Dana Nelson
Robert McRuer, “Compulsory Able-Bodiedness and Queer/Disabled Existence”
Lauren Berlant and Michael Warner, “Sex in Public”
Ann Cvetkovich, “AIDS Activism and Public Feelings: Documenting ACT UP’s Lesbians”
Być może przyjrzymy się jednej z debat wśród praktykujących teorię queer, na przykład rozmowę o "queer temporalities"; debatę na temat "reparative” vs. “paranoid” reading; lub rozmowę o “queer battle fatigue.”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: