Contemporary American Cinema (Współczesne kino amerykańskie) 4219-RS220
Proseminarium oferuje kompleksowy przegląd współczesnego kina amerykańskiego ostatnich kilku dekad. Poszczególne spotkania poświęcone będą wybranym gatunkom, stylom i grupom filmów, jak również zmianom w przemyśle filmowym oraz innowacjom technicznym. Dyskusje skupią się przede wszystkim na dwu zagadnieniach:
a) trajektorii estetycznego rozwoju medium w USA;
b) sposobach, w jakie medium odzwierciedlało XX-wieczne amerykańskie lęki i problemy oraz odbijało zmiany zachodzące w Stanach Zjednoczonych.
Jako, że proseminarium jest w równym stopniu skoncentrowane na temacie jak i na metodach i umiejętnościach badawczych, studenci wybiorą jedną powieść graficzną, przeanalizują ją przy użyciu wybranego aparatu metodologicznego oraz przygotują pracę semestralną (15-20 stron).
Rodzaj przedmiotu
proseminaria
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
1. WIEDZA
* posiada wiedzę dotyczącą współczesnego kina amerykańskiego
* jest świadomy ewolucji gatunków, konwencji i trendów w kinie amerykańskim
* posiada zaawansowaną wiedzę historycznych kontekstów kina w USA
2. UMIEJĘTNOŚCI
* umie prawidłowo posługiwać się narzędziami krytycznymi
* potrafi formułować krytyczne argumenty w stosunku do kina
*. potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy poszczególnych zagadnień, zjawisk i tekstów
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
* jest świadomy kulturowego znaczenia kina amerykańskiego
* jest otwarty na nowe zjawiska i idee w zakresie najnowszej kultury amerykańskiej
* rozumie i docenia rolę Stanach Zjednoczonych w rozwoju globalnego kina
Kryteria oceniania
Jako, że jest to intensywne proseminarium (8 ECTS), ilość pracy zarówno w czasie zajęć jak i poza nimi znacząco wykracza poza wymagania zwykłego kursu. Oprócz samodzielnych badań, które studenci będą prowadzić pod kierunkiem wykładowcy, do wymagań proseminarium należą:
* aktywny udział w proseminarium 20%
* prezentacja dla innych studentów w czasie zajęć 20%
* anotowana bibliografia kluczowych tekstów krytycznych przydatnych w analizie wybranej powieści graficznej 20%
* praca semestralna (15-20 stron) 40%
Ocena końcowa (sumaryczna z powyższych): ponad 90% – 5; 85-89% – 4+; 75-84% – 4; 70-74% – 3+; 60-69% – 3.
Praktyki zawodowe
nd
Literatura
Wybrane pozycje krytyczne:
* Chris Holmlund - American Cinema of the 1990s
* Yannis Tzioumakis - American Independent Cinema
* David Sutton, Peter Wogan - Hollywood Blockbusters. The Anthropology of Popular Movies
* Sharon Packer - Movies and the Modern Psyche
* wybrane artykuły
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: