Gun Culture and Violence in the American Society 4219-RS213
Kurs poświęcony jest analizie roli broni i przemocy w społeczeństwie USA – czyli tzw. „gun culture”.Po analizie prawnych form regulacji obecności broni w społeczeństwie zbadamy współczesne interpretacje 2giej poprawki do Konstytucji. W broni będziemy widzieć stały element amerykańskiej kultury a obecność różnych form przemocy analizować będziemy jako stałego jej kolejny fundament. Zbadamy też w jaki sposób społeczeństwo amerykańskie stara się ograniczyć negatywne konsekwencje wynikające ze stałej obecności przemocy i rozpowszechnienia broni w Ameryce. Przedmiotem naszego zainteresowania będzie NRA i jej aktywność polityczna a także polityczna działalność wszelkiego rodzaju radykalnych ugrupowań odwołujących się do broi i przemocy jako dopuszczalnych metod walki politycznej: KKK, anty-aborcjoniści, milicje obywatelskie, samozwańcze patrole graniczne.
Zakres tematów zajęć:
Wstęp – najważniejsze przejawy przemocy w społeczeństwie amerykańskim w ujęciu historycznym
Historia broni w Ameryce
Różnorodne przejawy obecności broni w USA
Przejawy regulacji obecności broni w USA: dostępność, noszenie, przechowywanie, zakup, kolekcjonowanie
Interpretacje 2giej poprawki do Konstytucji
Rola NRA w polityce
Dyskurs publiczny na temat broni – język polityki
Przemoc polityczna w historii USA – przypadki: Masakry (mass shootings) w szkołach a kultura przemocy
Zabójstwa prezydentów, zabójstwa polityków, ofiary przemocy, męczennicy polityczni czasu walki o prawa obywatelskie
Polityczny ekstremizm w Ameryce: KKK, anty-aborcjoniści, neonaziści, milicje obywatelskie
Terroryzm polityczny w USA
Bron w rekach kobiet i mniejszości - nowe sytuacje
przemijanie stereotypow „hegemonii białych mezczyzn” w dostępie do broni
Broń i przemoc w Ameryce XXI wieku co się zmieniło
Rodzaj przedmiotu
proseminaria
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
1. WIEDZA:
- student ma podstawowe rozumienie prawnych uregulowań dotyczących broi w USA;
- zna historię obecności broni w USA;
- rozumie jej rolę w kulturze;
- jest świadomy odstawowych uwarunkowań dla tej obecności;
- rozumie związki między obecnością broni a przemocą w społeczeństwie amerykańskim;
- zna odstawowe pojęcia z zakresu kryminalistyki dotyczące przemocy w sferze publicznej;
- rozpoznaje rożne rodzaje przemocy i umie wskazać ich społeczne skutki;
2. UMIEJĘTNOŚCI:
- umie czytać ze zrozumieniem orzeczenia Sądu Najwyższego i odnieść się do zawartych w nich argumentacji;
- umie śledzić analizy dotyczące złożonych zjawisk społecznych;
- formułuje własne oceny tych zjawisk i umie je zakomunikować na forum klasy;
- przygotowuje własne opracowania dostępnych danych statystycznych oraz tworzy w oparciu o nie prezentacje;
- umie zrozumieć złożoność ocen dotyczących „kultury broni” w Ameryce i uniknąć uproszczonych jej ocen;
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- poszanowanie dla odmiennych systemów wartości i zrozumienie że ich odmienność nie podlega łatwym ocenom;
- znaczenie dla aktywnego działania w polityce dla obrony wartości i interesów;
- sformułowanie interesu praktycznego w zgodzie z kanonem wartości;
- poszanowanie dla kompromisu jako wartości i zrozumienie jak niszczące może być tego niezrozumienie.
Kryteria oceniania
praca semestralna 15-20 stron (50%),
prezentacja wycinkowych elementów badań na zajeciach w kwestiach dotyczacych regulacji prawnych w kqwesytiach broni w USA na poziomie stanowym i federalnym - analiza praw i dyskursu - wywiad z Amerykanami (40%)
udział w dyskusjach na zajeciach (10%)
Literatura
James Aho, The Politics of Righteousness, University of Washington Press
Marjoilijn Bijlefeld, The Gun Control Debate, The New Press
Osha Davidson, Under Fire. NRA and the Battle for Gun Control, Henry Holt
Joel Dyer, Harvest of Rage, Westview
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: