Urban Communities (Społeczności miejskie) 4219-RS212
Kurs jest przeglądem klasycznych i nowych studiów społeczności miejskich w USA, który przygotowuje studentów do przeprowadzenia własnego badania wybranej społeczności z użyciem danych zastanych. Na każdym spotkaniu seminarium, omawiamy jedno lub dwa badania społeczności lokalnej. Wykładowczyni przedstawia tradycję akademicką, do której należy omawiane studium, jego autora, obszar geograficzny, którego dotyczy i kontekst historyczny, w jakim powstało badanie. Student odpowiedzialny jest z kolei za przedstawienie celów badawczych, źródeł użytych w badaniu i metod ich gromadzenia oraz wnioski z badań. Dyskusja na seminarium skupia się na metodologii badania, wyciąganiu wniosków z materiałów źródłowych, zaleceń dla polityki społecznej, skutków dla badanej społeczności i wpływu omawianego studium na inne badania akademickie. Omawiane na zajęciach materiały obejmują socjologiczne, etnograficzne i historyczne studia amerykańskich społeczności miejskich oraz filmy dotyczące tychże społeczności.
Długi opis
1. Wprowadzenie i omówienie zajęć
2. POMYSŁ, PLAN I PROJEKT BADAWCZY
Chodecka, The Bronx. From Ghetto to Gentrification (2015), Introduction and ch. 1, an ASC MA thesis
WSPÓŁCZESNE SPOŁECZNOŚCI MIEJSKIE:
2. PAKISTAŃCZYCY W NOWYM JORKU I CHICAGO. ETNICZNE NISZE GOSPODARCZE
The Big Sick (2017) FILM
Zukin, Sharon, Philip Kasinitz, and Xiangming Chen. Global Cities, Local Streets : Everyday Diversity from New York to Shanghai. Routledge, 2016
3. DZIELNICE ETNICZNE I ICH RESTAURACJE
Zukin, Sharon, Scarlett Lindeman, and Laurie Hurson. “The Omnivore’s Neighborhood? Online Restaurant Reviews, Race, and Gentrification.” Journal of Consumer Culture 17, no. 3 (November 2017): 459–79. https://doi.org/10.1177/1469540515611203.
4. ENKLAWY ETNICZNE. KOREATOWN W NOWYM JORKU
Kim, Jinwon. “Manhattan’s Koreatown as a Transclave: The Emergence of a New Ethnic Enclave in a Global City.” City & Community 17, no. 1 (March 2018): 276–95. doi:10.1111/cico.12276
5. AFRO-AMERYKANIE W CHICAGO
Southside with you (2018) MOVIE
Robert G. Spinney, City of Big Shoulders. A History of Chicago, Ithaca, New York: Northern Illinois University Press, 2020, ch. 13
6. MEKSYKANIE W CHICAGO
Curran, Winifred. “‘Mexicans Love Red’ and Other Gentrification Myths: Displacements and Contestations in the Gentrification of Pilsen, Chicago, USA.” Urban Studies 55, no. 8 (June 2018): 1711–28. https://doi.org/10.1177/0042098017736503.
7. MIEJSKA KLASA WYŻSZA
Martin Wednesday, Primates of Park Avenue. A Memoir. Simon & Schuster Paperbacks, 2016, fragment
SPOŁECZNOŚCI Z PRZESZŁOŚCI:
8. ŻYDOWSKIE SPOŁECZNOŚCI I DZIELNICE W CHICAGO NA POCZĄTKU XX WIEKU
Wirth Louis, The ghetto, with a new introduction by Hasia R. Diner, New Brunswick, London: Transaction Publishers, 1998
9. TERMIN ZŁOŻENIA PROJEKTU BADAWCZEGO
9 I 10. POLSKIE SPOŁECZNOŚCI W CHICAGO NA POCZĄTKU XX WIEKU
Thomas&Znaniecki, Polish Peasant in Europe and America, ed. By Elly Zaretsky, ch. 3 Disorganization in the United States
Maria Anna Knothe, Recent Arrivals. Polish Immigrant Women's REsponse to the City in: Peasant Maids, City Women: From the European Countryside to Urban America, edited by Christiane Harzig, 1997
The Immigrant (2014) FILM
11. SPOŁECZNOŚCI MIEJSKIE W PAMIĘCI ZBIOROWEJ
Museum of the City of New York, Ellis Island Immigration Museum, Tenement Museum in NYC versus Chicago History Museum, National Museum of Mexican Art, DuSable Museum of African American History in Chicago
12 i 13. METODY BADAWCZE, ANALIZA DANYCH - WARSZTATY
14 i 15. PREZENTACJA STUDENCKICH PROJEKTÓW W FORMIE MINI-KONFERENCJI
Rodzaj przedmiotu
proseminaria
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
K_W01 - miejsce i znaczenie nauk społecznych: socjologii, historii, etnografii, ich specyfikę przedmiotową i ich relacje do innych dyscyplin w ramach dziedzin humanistycznej i społecznej, paradygmat interdyscyplinarności w badaniach miejskich
K_W02 - wybrane fakty, obiekty, procesy, wytwory i zjawiska kulturowe związane z amerykańskimi społecznościami miejskimi oraz charakterystyczne nich konteksty historyczne, społeczne, polityczne i gospodarcze
K_W05 - podejścia teoretyczno-metodologiczne w ramach nauk społecznych (socjologii, historii, etnografii) i ich wykorzystanie we własnych badaniach studentów
K_W06 - wybrane zagadnienia, fakty, procesy, zjawiska społeczne (industrializacja, migracje międzynarodowe i wewnętrzne, suburbanizacja, zmiany postindustrialne, gentryfikacja, konflikty grupowe) oraz cechy struktur społecznych (relacje między klasami społecznymi i grupami etno-rasowymi) w amerykańskich społecznościach miejskich oraz zasady ich funkcjonowania i rządzące nimi prawidłowości, normy i reguły, ich ewolucję oraz przyczyny i konsekwencje zachodzących w nich zmian
K_W08 - procesy historyczne (industrializacja, migracje międzynarodowe i wewnętrzne, suburbanizacja, zmiany postindustrialne, gentryfikacja, konflikty grupowe), które kształtowały amerykańskie społeczności miejskie w ciągu ostatnich 120 lat, a także podstawy teoretyczne i metodologiczne badań historycznych
K_W12 - etyczne uwarunkowania prowadzenia badań społecznych, w tym wpływ własnych doświadczeń i poglądów badaczy, zaangażowania w życie badanej społeczności, informowanie społeczności o prowadzeniu badań, krytyka źródeł (gazet, respondentów, stron internetowych) oraz zasady ochrony prawa autorskiego
UMIEJĘTNOŚCI:
K_U01 - wykorzystywać zdobytą wiedzę do formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych i nietypowych zadań i problemów badawczych, formułowania i testowania hipotez z nimi związanych przez dobór i stosowanie właściwych źródeł i informacji, ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę oraz twórczą interpretację w kontekście interdyscyplinarnych badań amerykańskich społeczności miejskich
K_U02 - stosować odpowiednie metody i narzędzia badawcze, jak również przystosowywać istniejące i dla potrzeb interdyscyplinarnych studiów amerykańskich społeczności miejskich
K_U03 - rozpoznawać, rozumieć, opisywać, interpretować, wyjaśniać i analizować w sposób pogłębiony przyczyny, skutki oraz przebieg procesów i zjawisk zachodzących w amerykańskich społecznościach miejskich
K_U04 - wykorzystywać w badaniach znajomość tradycji i szkół badawczych z zakresu
nauk o amerykańskich społecznościach miejskich (analiza treści prasowych i danych generowanych przez konsumentów, chicagowska szkoła badań miejskich, wykorzystanie zastanych danych statystycznych, statisticalatlas.com, dokumentów urzędowych, stron internetowych instytucji, antropologia i etnografia)
K_U05 - dostrzec i analizować przejawy miejskiej kultury politycznej w wybranych miastach amerykańskich narzędziami teoretycznymi i metodologicznymi z zakresu socjologii polityki
K_U07 - identyfikować, opisywać zjawiska społeczne oraz przejawy kultury społecznej w amerykańskich społecznościach miejskich przy pomocy narzędzi teoretycznych i metodologicznych z zakresu nauk społecznych, a także formułować i rozwiązywać problemy badawcze w tym zakresie
K_U08 - interpretować teksty źródłowe z różnych epok dotyczące amerykańskich społeczności miejskich, biorąc pod uwagę ich kontekst historyczny, polityczny oraz społeczno-kulturowy
K_U09 - komunikować się w grupie seminaryjnej oraz prowadzić debatę na
temat amerykańskich społeczności miejskich z użyciem specjalistycznej terminologii w języku angielskim
K_U10 - posługiwać się językiem angielskim na poziomie co najmniej B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, w tym specjalistyczną terminologią
K_U12 - przygotowywać i przedstawiać prezentacje przy wykorzystaniu zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych w języku angielskim dotyczących zagadnień z zakresu studiów nad amerykańskimi społecznościami miejskimi, a także przygotować opracowania pisemne w formacie artykułu naukowego nauk społecznych w języku angielskim
K_U13 - proponować temat i przygotować własny projekt badawczy
w zakresie studiów nad amerykańskimi społecznościami miejskimi;
K_U15 - kierować pracą grupy seminaryjnej poprzez proponowanie pytań i prowadzenie dyskusji
KOMPETECJE:
K_K01 - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści dotyczących amerykańskich społeczności miejskich
K_K02 - wykorzystywania zdobytej, interdyscyplinarnej wiedzy z zakresu studiów nad amerykańskimi społecznościami miejskimi celem formułowania własnych opinii
K_K03 - uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym ich rozwiązywaniem
K_K06 - odpowiedzialnego i etycznego prowadzenia badań społecznych oraz wymagania tego od innych
Kryteria oceniania
Zainspirowani metodami omawianych badań i podążając za strukturą omawianych artykułów, studenci przygotowują projekt badawczy. W drugiej części semestru przeprowadzają badania i przygotowują artykuł naukowy. Badanie powinno dotyczyć wybranej lokalnej społeczności w USA. Metody badawcze mogą obejmować: , analizę danych oficjalnych generowanych przez lokalne władze, kościoły i stowarzyszenia, analizę treści gazet, analizę artefaktów, tj. architektury, topografii, układu przestrzeni publicznych, analizę historii rodziny, a także obserwację, pogłębione wywiady, ankietę. Artykuł powinien mieć format artykułu naukowego i mieć około 10 stron standardowych.
Prezentacje studentów należy przesłać na adres aksosnow1@uw.edu.pl do godziny 10:00 w dzień poprzedzający zajęcia.
Ocena:
propozycja badawcza 25% (25: doskonała; 20: bardzo dobra; 15: dobra; 12: wystarczająca)
udział w dyskusji na zajęciach 25% (25: doskonały, 20: bardzo dobry; 15: dobry; 12: wystarczający)
artykuł naukowy 50% (50: doskonały; 42: bardzo dobry; 35: dobry; 27: wystarczający)
Literatura
Foner Nancy, Foner, Nancy. New York and Amsterdam: Immigration and the New Urban Landscape, New York: NYU Press. 2014
Foner, Nancy. One Out of Three: Immigrant New York in the Twenty-First Century, New York : Columbia University Press. 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: