Leadership in America – cultural and political perspective (Przywództwo w Ameryce z perspektywy kulturowej i politycznej) 4219-RS205
Przedmiotem naszego zainteresowania będą różne formy przywództwa w USA. Zastanowimy się nad miejscem przywództwa w amerykańskiej kulturze i spojrzymy na sposoby w jaki owa kultura wpływa na sposób w jaki przywództwo się wyraża w polityce, biznesie, kulturze, sporcie itd. Interesować nas będą postacie wielkie i ważne; prezydenci (Jackson, TR, FDR, Reagan); przywódcy ruchów społecznych (King); biznesmeni z różnych epok (Carnegie i inni oligarchowie), Jobs, Buffet i inni. Poszukiwać będziemy w tych historiach kluczy do sukcesu i źródeł porażek. Patrzeć będziemy na przywództwo jako ważny czynnik rozwoju Ameryki.
Tematy zajęć:
konceptualizacja pojęcia przywództwo
teorie tłumaczące przywództwo
amerykańska kultura a przywództwo
skuteczne i bezsilne przywództwo
kultura przywództwa w USA
stosunek do przywództwa wśród obywateli
analiza przypadków (prezentacja prac grupy badawczej)
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
1. WIEDZA:
- będzie umiał wyróżnić podstawowe role przywodcze;
- znał kluczowe momenty rozwoju amerykańskiej demokracji
- zaznajomi się na poziomie wstępnym z najważniejszymi dyskusjami naukowymi odnoszącymi się do zakresu władzy;
- zapozna się z czynnikami tworzącymi złożoność waszyngtońskiej polityki ;
- pozna podstawową terminologię używaną do omówienia zjawiska przywodztwa;
- zrozumie rolę przywodcow w bieżącej polityce USA;
2. UMIEJĘTNOŚCI:
- student będzie umiał prawidłowo posługiwać się narzędziami opisu przywodztwa;
- wykrywać zależności między roznymi aktorami na scenie politycznej;
- samodzielnie zdobywać wiedzę na temat współczesnej amerykańskiej polityki;
- czytać ze zrozumieniem wystąpienia przywodcow i interpretować je w świetle tendencji spolecznych i kulturowych;
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- student będzie świadomy ograniczeń władzy we współczesnej demokracji;
- będzie potrafił zająć wobec nich stanowisko i je publicznie zaprezentować w dyskusji;
- będzie świadom konieczności kontroli władzy przez powołane do tego instytucje i obywateli.
Kryteria oceniania
praca semestralna (60%), wykonanie i rezentacja badań grupowych (30%), udzial w dyskusjach (10%)
Literatura
Kellerman, Leadership, A reader
wybor artykulow naukowych i rozdzialow z ksiazek (dostosowany do zainteresowan studentow)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: