Practical Project: Conscious development – between efficiency and life balance 4219-PP113
Zajęcia mają formę interaktywnego warsztatu z wykorzystaniem pracy w parach, w grupach,
na forum oraz pogłębionych ćwiczeń indywidualnych. Podczas zajęć osoby uczestniczące
wyznaczą indywidualne cele w oparciu o pogłębioną analizę swojego potencjału i
umiejętności; nauczą się planować i organizować pracę tak, aby mądrze gospodarować
swoimi zasobami i wieść zbilansowane życie. Poznają również techniki budowania
konstruktywnych nawyków oraz sposoby radzenia sobie ze stresem.
I sesja: Wyzwania współczesności.
- Świat BANI i rynek pracy.
- Kompetencje przyszłości.
- Metody wybierania swojej drogi zawodowej. Pytania, które warto sobie zadać,
planując swoja przyszłość.
II sesja: Mój kompas. Jak wybrać własną drogę?
- W jaki sposób pracodawcy sprawdzają kompetencje? Symulacja metody Assessment
Centre.
- Udzielanie konstruktywnej informacji zwrotnej.
- Budowanie samoświadomości w oparciu o model okien Johari.
III sesja: Jak skutecznie realizować cele?
- Cele długoterminowe vs. krótkoterminowe.
- Wyznaczanie priorytetów i organizacja pracy. Matryca Eisenhowera.
- Organizacja dnia pracy – zasady i narzędzia.
- Ulotne skupienie – jak unikać rozpraszaczy.
- Budowanie konstruktywnych nawyków.
IV sesja: Czym jest dobre życie?
- Oswoić stres – co nam mówią najnowsze badania nad stresem.
- Koncepcja czterech filarów energii Tony’ego Schwartza. Autodiagnoza.
- Praktyka uważności jako recepta na stres.
- Przegląd technik radzenia sobie ze stresem.
V sesja: Debata panelowa.
Przeprowadzenie projektu – dyskusji panelowej na temat „Jak zbudować dobre i
produktywne życie?”.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza
Absolwent posiada uporządkowaną wiedzę i zrozumienie:
kluczowych cech współczesnego świata pracy (np. koncepcji BANI) oraz ich wpływu
na planowanie kariery,
kompetencji przyszłości istotnych w dynamicznie zmieniającym się rynku pracy,
metod i modeli służących autoanalizie i wyznaczaniu celów (np. okna Johari, macierzy
Eisenhowera),
psychologicznych podstaw stresu oraz strategii zarządzania stresem,
zasad kształtowania nawyków oraz naukowych podstaw uwagi i produktywności.
2. Umiejętności
Absolwent potrafi:
przeprowadzić analizę osobistych mocnych stron, wartości oraz potrzeb
rozwojowych,
wyznaczać znaczące cele długoterminowe i krótkoterminowe, zgodne z własnym
potencjałem i realiami rynku pracy,
stosować narzędzia takie jak macierz Eisenhowera oraz techniki planowania dnia
pracy w celu organizacji zadań i efektywnego zarządzania czasem,
udzielać i przyjmować konstruktywną informację zwrotną w sposób profesjonalny i z
szacunkiem,
praktykować i wdrażać techniki zarządzania stresem oraz poprawy koncentracji (np.
Mindfulness, strategie zarządzania energią),
uczestniczyć w symulacjach Assessment Centre i podejmować refleksję nad
zademonstrowanymi kompetencjami.
3. Kompetencje społeczne
Absolwent jest gotów do:
krytycznej autorefleksji oraz otwartości na informacje zwrotne w kontekście rozwoju
osobistego,
uczestnictwa w dyskusjach i debatach na temat złożonych zagadnień społecznych i
zawodowych z empatią i świadomością różnych perspektyw,
odpowiedzialnego planowania i zarządzania własnym procesem uczenia się i rozwoju
z postawą proaktywną i zrównoważoną.
Literatura
M. Buckingham (2007). GO Put Your Strengths to Work. Simon& Schuster.
A. Duckworth (2016). Grit. Why Passion and Resilience Are Key To Success. Vermilion.
C. Dweck (2007). Mindset. The New Psychology of Success. Ballantine Books.
B.J. Fogg (2020). Tiny Habits. Why Starting Small Makes Lasting Change Easy. Ebury Press.
K. McGonnigal (2015). The Upside of Stress. Why Stress is Good For You (And How To Get
Good At It). Ebury Publishing.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: