Practical Project: AI Revolution: Navigating Ethics, Innovation and Business (Projekt 4219-PP111
Ten praktyczny kurs projektowy ma na celu zapoznanie studentów nauk humanistycznych z najważniejszymi wyzwaniami wynikającymi z rewolucyjnego rozwoju technologii sztucznej inteligencji (SI). Celem kursu jest rozwijanie interdyscyplinarnej ciekawości oraz umiejętności praktycznych poprzez krytyczne analizy i projekty praktyczne. Studenci będą badać, w jaki sposób SI wpływa na różne sektory, w tym na przyszłe rynki pracy, nowe zawody oraz transformacje biznesowe.
Kurs podkreśli, jak ludzie wchodzą w interakcje z technologią SI i jak wpływa ona na aspekty społeczno-ekonomiczne świata. Podwójnym wyzwaniem i celem tych zajęć jest: po pierwsze, rozwijanie interdyscyplinarnej ciekawości poprzez krytyczne badanie obecnego stanu nauki, technologii i jej ograniczeń, a po drugie, eksploracja możliwości i potencjalnych problemów związanych z kontrolą publiczną, istniejącymi normami prawnymi i etycznymi.
W trakcie kursu będziemy poszukiwać odpowiedzi na następujące pytania:
Co mamy na myśli, mówiąc o sztucznej inteligencji? Czym jest NLP? Co oznacza uczenie maszynowe? Dlaczego to wszystko ma znaczenie?
Jak kultura i polityki rządowe nadążają za zmianami technologicznymi? Co to oznacza dla studiów kulturowych? Na co powinniśmy zwrócić największą uwagę?
Jak SI przekształca gospodarkę, edukację i środowiska kulturowe?
Jak SI może wpływać na politykę, biznes, grupy i jednostki, gdy jest wykorzystywana w złych intencjach?
Jak sztuczna inteligencja może poprawić nasze życie? Jak możemy zapewnić, że tak się stanie?
W trakcie semestru studenci opracują projekt związany ze sztuczną inteligencją. W ramach osiągniętego kontraktu społecznego, dostarczone projekty będą obejmować 2-3 elementy z poniższej listy:
Prezentacja grupowa: "Zdumiewająca SI – Najbardziej Niesamowita/Przerażająca Aplikacja SI"
Studenci przeprowadzą badania i przedstawią prezentację na temat najbardziej zdumiewających lub przerażających zastosowań SI, omawiając potencjalne korzyści i ryzyka.
Przygotowanie do debaty i dyskusja: "Czy SI Uczyni Świat Lepszym Miejscem?"
Studenci przygotują argumenty za i przeciw wpływowi SI na świat, uczestnicząc w zorganizowanej debacie, aby zgłębić różnorodne perspektywy.
Projekt legislacyjny: "Prawna Kontrola nad SI – Równowaga Między Innowacją a Nadzorem Publicznym"
Studenci opracują zasady legislacji dotyczącej SI i napiszą notatkę prawną, uwzględniającą równowagę między nadzorem publicznym a innowacjami.
Prezentacja technicznych uwarunkowań: "Co Umożliwiło Rozwój SI?"
Studenci zbadają i przedstawią technologie, które umożliwiły rozwój SI, takie jak łączność internetowa, przetwarzanie w chmurze, urządzenia osobiste, półprzewodniki i interfejsy API.
Projekt analizy mediów: "SI w Mediach i Rozrywce"
Studenci stworzą prezentację analizującą wykorzystanie SI w mediach i rozrywce, omawiając kulturowe implikacje i kwestie etyczne.
SI a tożsamość: "Sztuczna Inteligencja a Przyszłość Tożsamości Osobistej"
Studenci napiszą raport na temat wpływu technologii SI na koncepcje tożsamości osobistej, prywatności i wyrażania siebie.
Perspektywy historyczne: "Porównanie Rewolucji Technologicznych"]
Studenci napiszą esej porównawczy na temat obecnej rewolucji SI i wcześniejszych rewolucji technologicznych, identyfikując wzorce i wpływy społeczne.
Sztuka i kreatywność: "SI jako Narzędzie Kreatywne"
Studenci przygotują multimedialną prezentację na temat wykorzystania SI w sztuce, oceniając jej wpływ na ludzką kreatywność oraz wartość kulturową sztuki generowanej przez SI.
Dziedzictwo kulturowe: "Zachowanie i Wzbogacenie Dziedzictwa Kulturowego za pomocą SI"
Studenci opracują propozycję projektu dotyczącego wykorzystania SI do zachowania i wzbogacenia dziedzictwa kulturowego, omawiając korzyści i ryzyka związane z zastosowaniem SI w tym kontekście.
Sprawiedliwość społeczna i SI: "SI i Ruchy na rzecz Sprawiedliwości Społecznej"
Studenci napiszą pracę badawczą na temat wykorzystania technologii SI w ruchach na rzecz sprawiedliwości społecznej, rozważając możliwości i wyzwania związane z promowaniem sprawiedliwości społecznej.
Przepaść cyfrowa: "SI a Dostęp do Technologii"
Studenci przygotują brief polityczny na temat wpływu SI na przepaść cyfrową, proponując rozwiązania mające na celu zapewnienie równego dostępu do korzyści płynących z SI.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
● Etyczne, kulturowe i technologiczne aspekty związane ze sztuczną inteligencją.
Student potrafi:
● Komunikować się z różnorodnymi odbiorcami oraz prowadzić debaty na tematy związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w naukach humanistycznych, stosunkach międzynarodowych i naukach społecznych.
● Przygotowywać i prezentować wystąpienia, korzystając z zaawansowanych technologii informacyjnych i komunikacyjnych, na tematy związane ze sztuczną inteligencją w kontekście naukowym, biznesowym i etycznym.
● Proponować i uczestniczyć w przygotowaniu projektów praktycznych (indywidualnych i grupowych) w obszarze sztucznej inteligencji w kontekście naukowym i etycznym, a także jej zastosowań w naukach humanistycznych i społecznych.
● Wykazywać przedsiębiorczość w organizowaniu pracy (zarówno indywidualnej, jak i zespołowej).
● Prowadzić lub uczestniczyć w pracy zespołowej, współpracować z innymi przy projektach zespołowych, podejmować decyzje oraz ustalać priorytety w ramach pracy projektowej.
● Budować argumenty bez uprzedzeń i stronniczości, zapewniając zrównoważone i sprawiedliwe perspektywy w dyskusjach i prezentacjach.
● Rozróżniać i równoważyć emocjonalne aspekty od faktów w argumentach i dyskusjach, zachowując klarowność i obiektywność.
●Tworzyć wysokiej jakości produkty końcowe, dostosowując się do różnych formalnych kryteriów.
Student jest gotowy do:
● Wykorzystania zdobytej interdyscyplinarnej wiedzy na temat sztucznej inteligencji w kontekstach naukowych i etycznych do formułowania i uzasadniania własnych opinii.
● Uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych związanych ze sztuczną inteligencją oraz szukania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym ich rozwiązaniem.
● Angażowania się i wykorzystywania wiedzy na temat sztucznej inteligencji w kontekstach naukowych i etycznych na rzecz środowiska społecznego, inicjując działania w interesie publicznym.
● Odpowiedzialnego wypełniania ról zawodowych, uwzględniając zmieniające się potrzeby społeczne wynikające ze zmian technologicznych; przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego samego od innych.
Kryteria oceniania
60% - Ocena projektów
40% - udział i aktywność
Literatura
- https://www.profgalloway.com/ - tematy związane z technologią
- https://futureoflife.org/open-letter/pause-giant-ai-experiments/
- https://www.theverge.com/ai-artificial-intelligence
- https://www.humanetech.com/
- https://www.pewresearch.org/
- https://www.cfr.org/programs/digital-and-cyberspace-policy-program
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: