Social History of the United States in 20th and 21st Century (Historia społeczna USA w XX i XXI wieku) 4219-AW229
Wykład 1. Wprowadzenie: „Periodyzacja” XX wieku
Wykład 2. Wiek reform. Praca, kapitał i wydajność przemysłowa. Społeczne i polityczne odmiany progresywizmu. Feminizm, macierzyństwo, progresywizm. Progresywizm na świecie - I wojna światowa
Wykład 3. Polityka konformizmu w latach dwudziestych XX wieku. Wielka migracja i „problem kolorowej linii”. Antykomunizm, prohibicja, natywizm
Wykład 4. Wielki Kryzys: Przyczyny i dynamika. Tworzenie Nowego Ładu. Wyzwania dla Nowego Ładu: lewica, prawica i centrum.
Wykład 5: Globalna katastrofa. Ameryka i międzynarodowy kryzys
II wojna światowa na froncie wewnętrznym
Wykład 6
PRACA 1 TERMIN
Zimna wojna i krajowy antykomunizm. Przyczyny i konsekwencje boomu demograficzno - ekonomicznego. Suburbanizacja i kultura powojenna.
Wykład 7. Walka o wolność. Konteksty: Regionalne, krajowe, międzynarodowe. „Klasyczna” faza ruchu na rzecz praw obywatelskich
Wykład 8. Czas liberałów i radykalne zmiany.
JFK, LBJ i Wielkie Społeczeństwo. Bagno w Wietnamie. Nowa Lewica, Black Power i globalne lata sześćdziesiąte. Feminizm drugiej fali.
Wykład 9. Lata 70-te.
Koniec boomu. Wzrost znaczenia prawicy. Wiek Reagana. Koniec zimnej wojny i polityka globalizacji. Czym były „wojny kulturowe” i dlaczego do nich doszło?
Wykład 10. Po zimnej wojnie
Przełom wieków. Nowy pozłacany wiek. Lata Clintona
Wykład 11. Po 11 września
Wojna z terroryzmem na szczeblu krajowym i międzynarodowym. Bezpieczeństwo narodowe.
PRACA DRUGA - TERMIN
Wykład 12. Moment jednobiegunowy i jego konsekwencje w kraju i za granicą. Neokonserwatyzm
Wykład 13
Sytuacja wewnętrzna po 2004 roku. Imigracja, rasa i DEI.
Wykład 14
Donald Trump i Trumpizm.
Wykład 15
Egzamin końcowy.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
lektura monograficzna
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć studenci umieć będą:
określać cykle zmian w amerykańskiej kulturze i polityce w ciągu XX/XXI wieku;
rozróżniać główne okresy historyczne w ciągu dwudziestego stulecia;
kontekstualizować każdy z głównych okresów historycznych poprzez porównawcze oceny przyczyn i skutków wydarzeń w kulturze i polityce;
łączyć wydarzenia krajowe ze zmianami w roli Ameryki na świecie;
oceniać współczesne debaty na temat amerykańskiej polityki i kultury w sposób historycznie spójny i merytoryczny
analizować i interpretować dokumenty historyczne i prace naukowe w celu przedyskutowania zmian zachodzących w danym okresie
w dziedzinie wiedzy:
1. będzie posiadał wiedzę dotyczącą omawianego okresu
2. będzie potrafił wyjaśnić zależności pomiędzy zjawiskami społeczno- ekonomiczno-politycznymi omawianego okresu
3. będzie dostrzegał międzynarodowe uwarunkowania zachodzących w USA zjawisk i przemian
4. będzie znal kierunki rozwoju i ewolucji Stanów Zjednoczonych w wymiarze krajowym i międzynarodowym.
w dziedzinie umiejętności:
1. będzie potrafił wyjaśnić przyczyny i dynamikę zjawisk zachodzacych w USA
2. dokonać analizy procesów i zjawisk kulturowych zachodzących w Stanach Zjednoczonych prawidłowo posługując się systemami normatywnymi
3. identyfikować, opisywać zjawiska społeczne ora przejawy kultury społecznej w Stanach Zjednoczonych przy pomocy podstawowych narzędzi teoretycznych i metodologicznych z zakresu nauk socjologicznych, a także formułować i rozwiązywać
problemy badawcze w tym zakresie
4. komunikować się na tematy amerykanistyczne związane ze Stanami Zjednoczonymi z użyciem specjalistycznej terminologii w języku angielskim oraz przy użyciu zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
W dziedzinie kompetencji:
1. wykorzystywać zdobytą, interdyscyplinarną wiedzę z zakresu studiów amerykanistycznych nad Stanami Zjednoczonymi celem formułowania własnych opinii, oraz uznawać jej znaczenie w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
2. krytycznie odbierać treści dotyczące Stanów Zjednoczonych przekazywane przez media i inne środowiska
3. będzie świadomy roli wydarzeń omawianego okresu dla współczesnych Stanów Zjednoczonych
Kryteria oceniania
Studenci powinni zapoznać się z odpowiednią literaturą i uczestniczyć w wykładach i dyskusjach. Oprócz prac i udziału w zajęciach zrozumienie materiału przez studentów oceniane będzie poprzez prezentację i egzamin końcowy. Ostateczna ocena składa się z:
20% udział
15% prezentacja
20% praca 1
20% praca 2
25% egzamin końcowy
Literatura
Colin Gordon, ed., Major Problems in American History, 1920-1945 (New York:
Houghton Mifflin, 1999)
Eric Rauchway, The Great Depression and the New Deal: A Very Short Introduction (New York: Oxford University Press, 2008)
James T. Patterson, Grand Expectations: The United States, 1945-1974 (New York: Oxford University Press, 1996)
Robert Griffith and Paula Baker, eds., Major Problems in American History Since 1945, (New York: Houghton Mifflin, 2007)
Nancy MacLean, The American Women’s Movement, 1945-2000: A Brief History with Documents (New York: Bedford St. Martins, 2009)
Bruce Schulman, The Seventies: The Great Shift in American Culture, Society, and Politics (New York: Da Capo Press, 2001)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: