Understanding Social Movements and Social Change (Ruchy społeczne i zmiana społeczna) 4219-AW228
Kurs stanowi wprowadzenie do analizy zmian społecznych i historii ruchów społecznych w Stanach
Zjednoczonych po II wojnie światowej. Studenci będą mieli okazję zapoznać się z kluczowymi pojęciami i
tradycjami teoretycznymi w badaniach nad ruchami społecznymi, w oparciu o przypadki takie jak ruch praw
obywatelskich, ruch kobiecy, ruchy rasistowskie i populistyczne, Occupy, Black Lives Matter oraz mobilizacje
online, w tym alt-right i kampania #metoo. Przyjrzymy się bliżej różnym koncepcjom i podejściom do zmian
społecznych oraz omówimy, w jaki sposób obywatele mogą wpływać na społeczeństwo i politykę. W tym celu
studenci zapoznają się z takimi pojęciami, jak nieposłuszeństwo obywatelskie, struktury możliwości
politycznych, ramowanie, tożsamość zbiorowa, praca emocji i kultury medialne. Nacisk zostanie położony na
szkołę konstrukcjonistyczną, która analizuje rolę kultury w powstawaniu i rozwoju ruchów społecznych oraz
pozwala zrozumieć, w jaki sposób ruchy te zmieniają kulturę i społeczeństwo. Na liście lektur znajdują się prace
z dziedziny historii, socjologii i politologii (wśród autorów/autorek są Deborah B. Gould, Arlie R. Hochschild,
Ronald F. Inglehart i Pippa Norris, Michael Kazin, Myra Marx Ferree i Aldon Morris). Interdyscyplinarne
podejście pomaga zrozumieć genezę i skutki zachodzących zmian społecznych, w tym materialne i kulturowe
źródła niezadowolenia społecznego, procesy cementujące poczucie solidarności czy rolę narracji i emocji w
inicjowaniu zmian społecznych. Będziemy korzystać nie tylko z tekstów naukowych, ale także z teledysków,
filmów dokumentalnych i tekstów z popularnych mediów.
Rodzaj przedmiotu
monograficzne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student/ka:
WIEDZA:
- zna i rozumie historię ruchów społecznych w USA po II wojnie światowej,
- zna i rozumie kluczowe pojęcia z zakresu teorii ruchu społecznego (np. władza, mobilizacja zasobów, struktura
możliwości politycznych, ramowanie, tożsamość zbiorowa, praca emocji);
- rozumie proces zmiany społecznej w szerszym kontekście kulturowym i historycznym Stanów Zjednoczonych.
UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi krytycznie spojrzeć na debaty publiczne na gorące tematy, uwzględniając specyfikę kontekstu
społecznego i politycznego USA;
- potrafi zlokalizować najważniejsze obszary rozbieżności między stanowiskami politycznymi w niektórych
kluczowych debatach publicznych;
- potrafi sformułować i przedstawić historię zmian społecznych w społeczeństwie amerykańskim po II wojnie
światowej.
KOMPETENCJI:
- jest otwarty/a na sprzeczne opinie na temat wpływu, jaki ruchy społeczne wywarły na współczesne
społeczeństwo i politykę amerykańską;
- potrafi zaangażować się w debatę w oparciu o wiedzę z zakresu historii ruchów społecznych;
- potrafi formułować i bronić swojego zdania z poszanowaniem innych poglądów.
Kryteria oceniania
1. Frekwencja na zajęciach, uczestnictwo - 30%
2. Egzamin końcowy w formie testu (30 minut) - 70%
Literatura
Best, Heinrich and John Higley (2019) Introduction, in: Heinrich Best and John Higley, eds. The Palgrave
Handbook of Political Elites, Palgrave McMillan: London.
Barkan, Steven E. (2016) Sociology: Understanding and Changing the Social World, Comprehensive Edition v2.0.
FlatWorld. Chapters 14.1 Power and Authority and 14.3 Theories of Power and Society.
Göhler, Gerhard (2009) Power to and power over, in: Stewart R. Clegg and Mark Haugaard eds, The SAGE
Handbook of Power, Sage: London, 27-39.
Kazin, Michael (2016) Trump and American Populism. Foreign Affairs 95 (6): 17–24.
Mudde, Cas (2018) How Populism Became the Concept That Defines Our Age. The Guardian, November 22,
2018, sec. World news.
Costanza-Chock, Sasha. 2012. Mic Check! Media Cultures and the Occupy Movement, Social Movement Studies,
11:3-4, 375-385
Garza, Alicia. 2016. A herstory of #BlackLivesMatter Movement, in: Are All the Women Still White?: Rethinking
Race, Expanding Feminisms, Janell Hobson ed. State University of New York Press: New York, 23-28.
Gould, Deborah. 2009. Politics: Emotion and ACT UP's Fight against AIDS. University of Chicago Press (chapter
8).
Hochschild, Arlie Russel. 2016. Strangers in Their Own Land, New York: The New York Press (Part 3. The Deep
Story and the People in it).
Inglehart, Ronald F., and Pippa Norris. 2016. “Trump, Brexit, and the Rise of Populism: Economic Have-Nots and
Cultural Backlash.” SSRN Scholarly Paper. Rochester, NY. https://doi.org/10.2139/ssrn.2818659.
Marx Ferree, Myra. 2010. Resonance and radicalism: feminist framing in the abortion debates of the United
States and Germany, Readings on Social Movements. Origins, dynamics, and outcomes, Doug McAdam & David
A. Snow, eds. New York, Oxford: Oxford University Press, 346-370.
Morris, Aldon. 1999. A Retrospective on the Civil Rights Movement: Political and Intellectual Landmarks.
Annual Review of Sociology, Vol. 25, 517-539.
Staggenborg, Suzanne (2008) “The Protest Cycle of the 1960” in: Social Movements edited by S. Staggenborg.
Oxford University Press: Oxford, 43-53.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: