Revolutions in American History (Rewolucje w historii amerykańskiej) 4219-AW208
Głównym celem zajęć jest pokazanie ewolucji amerykańskiego społeczeństwa i polityki poprzez pryzmat rewolucji mających miejsce w USA co mniej więcej 50 lat. Analizowane będą przyczyny i przebieg rewolucji przy jednoczenym położeniu nacisku na ich skutki w perspektywie porównawczej. Poszukiwać będziemy nie tylko odpowiedzi na pytania dlaczego dane wydarzenia miały miejsce, ale przede wszystkim na obszary, na których wystąpiły i na kierunek, w którym w ich rezultacie przesunęła się polityka i społeczeństwo amerykańskie. Analiza każdej z rewolucji oparta będzie na tekstach tłumaczących chronologię podstawowych wydarzeń oraz źródłach umożliwiających zrozumienie ich założeń i filozofii. Postaramy się pokazać rewolucje w perspektywie porównawczej, szukając podobieństw i różnic między nimi uwzględniając ich pokojowy i postępowy charakter. Zwrócimy także uwagę na charakter rewolucji i ich poszerzający się zasięg społeczny. Zajęcia zasadniczo dotyczyć będą historii społecznej USA, ale zwracać będziemy także uwagę na wydarzenia polityczne i gospodarcze jako stanowiące ważną cześć zmian, które Stany Zjednoczone przeszły na przestrzeni lat.
Tematy:
1. Wyjaśnienie celu i założeń zajęć, wprowadzenie do nich. Wyjaśnienie znaczenia i chararkteru rewolucji amerykańskich.
2. Rewolucja purytańska - społeczeństwo, zasady, ideologia.
3. Rewolucja 1763 - 1783/1787 i jej skutki.
4. Rewolucja Jacksonowska
5. Rewolucje społęczne i gospodarcze połowy XIX wieku.
6. Rewoucja progresywna i jej skutki
7. Łady - Równy, Nowy i Sprawiedliwy
8. Rewolucja liberalna lat 60-tych
9. Rewolucja reaganaowska
10. Czasy Clintona i Obamy
11. Rewolucja konserwatywna czasów Busha i Trumpa
12. Inne rewolucje - ekonomiczne i społeczne 19 wieku.
13. Nieudane rewolucje w XX wieku.
14. Rewolucje amerykańskie na tle innych - angielskiej, francuskiej, bolszewickiej.
15. Zaliczenie.
Rodzaj przedmiotu
monograficzne
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student:
w dziedzinie wiedzy
1. posiada wiedzę dotyczącą zjawisk społecznych w USA u
2. rozumie rolę czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na zmianę społeczną
3. wyjaśnia zależności pomiędzy tymi czynnikami
4. potrafi przedstawić kierunki rozwoju, ewolucję i charakter rewolucji i zmian w Stanach Zjednoczonych w wymiarze krajowym i perspektywie historycznej i społecznej
w dziedzinie umiejętności:
1. potrafi wyszukiwać i analizować informacje w celu stworzenia spójnego obrazu przemian społecznych w USA
2. umie porównywać i uzasadniać charakter zmian, zjawisk i procesów w USA
3. formułuje własne sądy dotyczące różnorakich przemian społecznych i politycznych w USA
4. posiada zaawansowane umiejętności analizy interdyscyplinarnej i potrafi użyć ich w celu przeprowadzenia oceny zmian zachodzących w danym okresie
5. potrafi dokonywać interdyscyplinarnej analizy zjawisk i procesów społecznych w USA w XIX wieku
w dziedzinie kompetencji:
1. jest otwarty na nowe zjawiska i idee w zakresie społeczeństwa USA
2. rozumie i docenia rolę czynników wewnętrznych dla przedstawienia wydarzeń związanych ze zmianą zachodząca w USA
3. jest świadomy roli czynników społecznych dla obywatela współczesnych Stanów Zjednoczonych
4. rozumie rolę ważności różnic kulturowych dla zrozumienia zjawisk społecznych w USA
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach i obecność na nich (50%);
nie mniej niż jedna prezentacja z zakresu kursu uzgodniony z prowadzącym (10%);
krótka praca pisemna - 5 stron - na temat uzgodniony z prowadzącym (10 %)
pisemne zaliczenie w sali - 30%
skala ocen:
0-60 - 2
61-68 - 3
69-76 - 3,5
77-84 - 4
85-92 - 4,5
93-100 - 5
Literatura
Teksty źródłowe, z ktorych będziemy korzystać znajdują się tu:
http://www.ushistory.org/documents/,
http://www.vlib.us/amdocs/
https://teachingamericanhistory.org/collections/50-core-documents/
Przykładowe dokumenty, które będziemy omawiać:
1) The Declaration of Independence
2) The U.S. Constitution
3) The Bill of Rights
4) The Emancipation Proclamation
5) The 19th Amendment to the Constitution
6) The 13th Amendment to the Constitution
7) The Gettysburg Address
8) The Civil Rights Act
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: