History of American Art (Historia sztuki amerykańskiej) 4219-AW026
ZAJĘCIA 1 – WSTĘP: REPREZENTACJE AMERYKI
ZAJĘCIA 2 – SZTUKA W KOLONIACH I W OKRESIE WCZESNEJ REPUBLIKI
ZAJĘCIA 3 – MALARSTWO i FOTOGRAFIA PEJZAŻOWA W XIX WIEKU – EKSPANSJA TERYTORIALNA
ZAJĘCIA 4 – IKONOGRAFIA AMERYKAŃSKIEGO ZACHODU
ZAJĘCIA 5 – AMERYKAŃSKIE REALIZMY XIX WIEKU W MALARSTWIE
ZAJĘCIA 6 – REPREZENTACJE MIASTA: IMPRESJONIZM, POSTIMPRESJONIZM ORAZ ASHCAN SCHOOL
ZAJĘCIA 7 – POCZĄTKI MODERNIZMU: ARMORY SHOW, STIEGLITZ ORAZ DADAIZM W NOWYM JORKU
ZAJĘCIA 8 – NURTY FIGURATYWNE I NEW DEAL: AMERICAN SCENE, MURALE I FOTOGRAFIA FSA
ZAJĘCIA 9 – „TRIUMF” SZTUKI MODERNISTYCZNEJ: ABSTRAKCYJNY EKSPRESJONIZM I JEGO INTERPRETACJE
ZAJĘCIA 10 – OBLICZA POP-ARTU I SZTUKA WOBEC WOJNY W WIETNAMIE
ZAJĘCIA 11 – SZTUKA AFROAMERYKAŃSKA A CIVIL RIGHTS MOVEMENT
ZAJĘCIA 12 – MINIMALIZM, LAND-ART I DZIAŁANIA PERFORMATYWNE
ZAJĘCIA 13 – SZTUKA FEMINISTYCZNA / SZTUKA RDZENNYCH AMERYKANÓW
ZAJĘCIA 14 – POSTMODERNISTYCZNE PRAKTYKI ARTYSTYCZNE
ZAJĘCIA 15 – PODSUMOWANIE: PROBLEMY WSPÓŁCZESNEJ SZTUKI I KULTURY WIZUALNEJ
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student/studentka:
1. WIEDZA
Zna i rozumie
- zjawiska artystyczne w Stanach Zjednoczonych, kierunki i praktyki artystyczne oraz wybranych artystów/artystek amerykańskich oraz ich dzieła
- kontekst historyczny, społeczny i kulturowy zjawisk i problemów artystycznych w USA
2. UMIEJĘTNOŚCI
Potrafi
- kojarzyć zjawiska artystyczne i konkretne obiekty sztuki z innymi obszarami kultur
- analizować i intepretować dzieł sztuki amerykańskiej i lokować je w odpowiednim kontekście
- komunikować się na temat historii sztuki amerykańskiej w języku angielskim z wykorzystaniem odpowiedniej terminologii
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- wykorzystać interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą historii sztuki amerykańskiej, aby formułować własne opinie
Kryteria oceniania
Ocena końcowa oparta jest na kryteriach:
Egzamin końcowy
Aktywność na zajęciach (będzie możliwość krótkich dyskusji w trakcie wykładu i po nim)
Obecność na zajęciach - dopuszczalne nieobecności: 2.
Wykłady będą się odbywać zdalnie w czasie rzeczywistym.
Literatura
Poniższa literatura, w różnych jej fragmentach, dotyczy szerokiego spektrum zagadnień poruszanych podczas wykładów. Niektóre z nich mają charakter syntez sztuki i kultury amerykańskiej lub stanowią antologie tekstów. Szczególnie użytecznym i rekomendowanym podręcznikiem, zwłaszcza jeśli chodzi o sztukę XIX i XX wieku jest książka American Encounters. Na początku kursu podana zostanie także lista tekstów lub innych materiałów przypisanych każdemu wykładowi. Materiały będą zamieszczane na platformie Kampus.
Wybrana literatura:
1. American Art to 1900. A Documentary History, ed. S. Burns, J. Davis, Berkeley-Los Angeles 2009.
2. Art in Theory. 1900-1990. An Anthology of Ideas, ed. Ch. Harrison, P. Wood, Oxford-Cambridge, MA 2001.
3. Bjelajac, D., American Art. A Cultural History, New York 2001.
4. Doss, E., Twentieth-Century American Art, Oxford 2002.
5. Haskell, B. The American Century. Art and Culture 1900-1950, New York 1999.
6. Hills, P., Modern Art in the USA. Issues and Controversies of the 20th Century, Upper Saddle River, 2001.
7. Miller, A., L., J. C. Berlo, B. J. Wolf, J. L. Roberts, American Encounters. Art, History, and Cultural Identity, London-Upper Saddle River 2008.
8. Phillips, L., The American Century. Art and Culture 1950-2000, New York 1999.
9. Pollock and After. The Critical Debate, ed. F. Frascina, London-New York 2010.
Dodatkowe źródło po polsku:
10. F. Lipiński, Ameryka. Rewizje wizualnej mitologii Stanów Zjednoczonych, Poznań 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: