Migrations, Race and Ethnicity in the United States (Migracje, rasa i etniczność w Stanach Zjednoczonych) 4219-AW018-AM
Ten kurs jest poświęcony jednemu z najważniejszych i najbardziej kontrowersyjnych problemów współczesnego społeczeństwa amerykańskiego. W celu zachęcenia studentów do udziału i rozwijania ich myślenia krytycznego, oprócz omawiania zadanych tekstów, wykłady będą ilustrowane źródłami takimi jak listy, fotografie, ustawy, raporty rządowe i krótkie filmy.
Główne tematy omawiane na zajęciach obejmują następujące zagadnienia:
1. Wprowadzenie tematu: etniczność, rasa i tożsamość narodowa
2. Tworzenie Ameryki 1607-1783. Migracje Europejczyków
3. Konflikty imigrantów z Indianami i Meksykiem
4. Redefinicja narodu 1850–1900
5. Wczesny nacjonalizm
6. Rasizm naukowy i polityka imigracyjna (1900–1945)
7. Migracje Afroamerykanów od epoki kolonialnej po współczesność
8. Globalna perspektywa na imigrację
9. Imigracja: polityka publiczna i dane
10. Multi- i interkulturowość
11. Migracje Latynosów do Stanów Zjednoczonych
12. Amerykanie pochodzenia azjatyckiego
13. Nacjonalizm 2.0: zachowanie „białości”
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu, student(ka):
WIEDZA
Zna i rozumie:
- historię oraz współczesne uwarunkowania społeczne, polityczne i kulturowe migracji do USA oraz stosunków etnicznych i ideologii rasowej w Stanach Zjednoczonych, w tym szczególności ich znaczenie w tworzeniu się wielokulturowego wielonarodowościowego społeczeństwa USA
- wpływ migracji i relacji etnicznych i rasowych na kulturę USA w przeszłości i współcześnie
- uwarunkowania prawne, ekonomiczne, kulturowe i społeczne procesów migracyjnych oraz tych odnoszących się do relacji rasowych i etnicznych w przeszłości i współcześnie
- znaczenie migracji, rasy i etniczności w powstaniu i rozwoju USA
UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNE:
Potrafi
- wykorzystać interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą migracji, rasy i etniczności w USA, aby formułować własne opinie.
Kryteria oceniania
Obecność jest obowiązkowa
1. Krótki esej (20 punktów)
2. Egzamin semestralny (30 punktów)
3. Egzamin końcowy (50 punktów)
Oceny: 100-88/5; 87-73/4; 72-57/3; 56-0/2
Literatura
Teksty kluczowe:
Donna R. Gabaccia. 2002. Immigration and American Diversity: A Social and Cultural History. UK: Wiley-Blackwell.
Ronald H. Bayor. 2016. The Oxford Handbook of American Immigration and Ethnicity. New York, NY: Oxford University Press.
Ronald H. Bayor. 2004. The Columbia Documentary History of Race and Ethnicity in America. New York: Columbia University Press.
Jon Bond and Kevin Smith. 2019. Analyzing American Democracy: Politics and Political Science (3rd ed.). Routledge. https://doi.org/ 10.4324/9780429438035
Jack Citrin and David Sears. 2014. American Identity and the Politics of Multiculturalism (Cambridge Studies in Public Opinion and Political Psychology). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9781139028967
David Scott FitzGerald. 2014. Culling the Masses. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: