History of American Philosophy (Historia filozofii amerykańskiej) 4219-AW015-AM
Istnieje wiele sposobów przedstawiania historii filozofii. Na przykład jako historię ludzkiego namysłu nad najważniejszymi aspektami ludzkiej egzystencji lub jako analizę różnych form językowych użytych do tego namysłu. Zwykle zaczyna się ją od myśli greckiej poprzez jej żydowskie, chrześcijańskie i islamskie adaptacje. Niekiedy sięga się również do tradycji intelektualnej Dalekiego Wschodu zwłaszcza Chin i Indii. W proponowanym podstawowym wykładzie zrezygnujemy z meandrów historycznych i subtelności języka filozoficznego natomiast spróbujemy odpowiedzieć, w duchu amerykańskiej filozofii pragmatycznej, na kilka podstawowych pytań typu:
co to jest filozofia, jakie są sposoby filozofowania, jakie pożytki są związane z zajmowaniem się myśleniem filozoficznym, filozofia w polityce, mediach, religii itd. Na końcu zostanie zaprezentowanych kilka sylwetek filozofów i filozofek, którzy kształtują nasze widzenie rzeczywistości.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu zajęć student powinien być zdolny
do analizy tekstów filozoficznych, rozpoznać ich wartości
poznawcze, ukryte założenia ideologiczne, strategie
perswazyjne. Poza tym nabędzie umiejętności krytycznego
spojrzenia na język mediów publicznych, wyjaśniania
dyskursu politycznego i języka religijnego, zwłaszcza jego
funkcjonowania w przestrzeni publicznej. Będzie zdolny do
nawiązywania partnerskich kontaktów na poziomie międzynarodowym na temat drażliwych tematów różnie
ocenianych, zależnie od kontekstu narodowego i kulturowego.
W ten sposób będzie budował przestrzeń dialogu i
porozumienia między narodami i kulturami.
a) wiedza
Po ukończeniu tego kursu student posiada wiedzę dotyczącą
podstawowych zagadnień związanych z problematyką historii
filozofii, poznaje zaawansowaną i pogłębioną literaturę
przedmiotu. Jest zaznajomiony z kompleksowymi
różnorodnymi spojrzeniami na to zagadnienie w USA i na
świecie. Zna zaawansowane metody i narzędzia badawcze
pozwalające opisać stan badań i najważniejsze stanowiska
teoretyczne. Rozumie rolę religii i sposobów jej
interpretowania w amerykańskiej kulturze.
b) umiejętności
Po ukończeniu tego kursu student potrafi wyszukiwać i
analizować informacje w celu poznania różnych form historii
filozofii, posiada zaawansowane umiejętności analizy
interdyscyplinarnej i potrafi użyć ich w celu przygotowania
eseju lub prezentacji, wykrywa i rozpoznaje zależności
pomiędzy wyborami ideologicznymi i sposobem rozumienia
przeszłości, potrafi krytycznie użyć teorii i pojęć dotyczących
religii w celu rozpoznania określonych stanowisk
teoretycznych i krytycznie analizuje i interpretuje różne
propozycje dotyczące historii filozofii. Dzięki temu formułuje
argumenty krytyki na tematy związane z historią filozofii i
posiada umiejętność przygotowania się do dyskusji
dotyczących różnych sposobów rozumienia historii filozofii z
wykorzystaniem solidnych argumentów i posiada umiejętność
przygotowania obrony stanowisk dotyczących różnych
wyborów z wykorzystaniem literatury przedmiotu.
c) kompetencje społeczne
Po ukończeniu tego kursu student potrafi współdziałać i
pracować w grupie wykonując i przygotowując różne prace
teoretyczne, potrafi odpowiednio zaplanować i przedsięwziąć
kroki badawcze i rozumie ważność rzetelnego przygotowania
do życia dla obywatela państwa demokratycznego rozumie i
docenia rolę wiedzy dla rozumienia przeszłości i
funkcjonowania w Stanach Zjednoczonych oraz rozumie
znaczenie refleksji i dyskursu dla funkcjonowania różnych
instytucji w USA. Student prowadzi dyskusję na temat
szeroko rozumianej kultury i aktywnie w niej uczestniczy,
rozumie konieczność ciągłego uczenia się w zakresie różnych
teorii kultury, uzupełnia i udoskonala swoją wiedzę z zakresu
religii i sposobu jej rozumienia oraz wykazuje szacunek
wobec odmiennych poglądów.
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w wykładzie i test końcowy.
Literatura
W. Barrett, Irrational Man
R. Descartes, Discourse on Method
J. Dewey, Experience and Education
C. Geertz, Interpretation of Cultures
P. Hadot, Philosophy as a Way of Life
A. J. Heschel. No Religion is an Island
W. James, Varieties of Religious Experience
Ph. Kitcher, The Main Enterprise
J. Locke, A Letter about Toleration
M. Nussbaum, Not for Profit
M. Nussbaum, The Monarchy of Fear
Th. Paine, The Age of Reason
Plato, Apology, Phaedrus, The Seventh Letter
B. Spinoza, Theological-Theological Treatise
CH. Taylor, Varieties of Religion Today
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: