American Literature I (Literatura amerykańska I) 4219-AW003
Tematy wykładów:
1. Historia osadnictwa w Nowej Anglii i teologiczne podstawy światopoglądu purytanów
2. Literatura kolonialna Nowej Anglii
3. Wielkie Przebudzenie i Oświecenie (J. Edwards i B. Franklin)
4. Poezja i powieść końca XVIII w.
5. Początki narodowej świadomości literackiej (unitarianizm w Bostonie, W. Irving i środowisko nowojorskie)
6. E. A. Poe i „czarny romantyzm”
7. Powieść historyczna (J. F. Cooper, N. Hawthorne)
8. R. W. Emerson jako główny ideolog transcendentalizmu
9. Inni transcendentaliści (M. Fuller, H. D. Thoreau)
10. H. Melville i Moby Dick
11. Poezja “Braminów” (H. W. Longfellow, J. R. Lowell)
12. Rewolucja w poezji (W. Whitman, E. Dickinson)
13. Regionalizm po wojnie secesyjnej (Środkowy Wschód, Południe, Nowa Anglia)
14. Dwa modele prozy realistycznej (M. Twain, H. James)
15. Naturalizm w prozie (S. Crane i wojna secesyjna, T. Dreiser)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu, student(ka):
WIEDZA
Zna i rozumie:
- główne trendy i wytwory literatury amerykańskiej, gatunki literackie typowe dla literatury
amerykańskiej, głównych jej przedstawicieli, w odniesieniu do literatury USA okresu do
wojny secesyjnej
- związki pomiędzy kulturą USA i literaturą amerykańską
- interdyscyplinarne konteksty literatury amerykańskiej okresu do wojny secesyjnej, jej
konteksty społeczne i polityczne
- podstawowe trendy w ewolucji literatury amerykańskiej do wojny secesyjnej i ich kontekst
kulturowy, społeczny i polityczny
- terminologię używaną w historii literatury amerykańskiej,
- różnorodność literatury amerykańskiej okresu do wojny secesyjnej
- jak rozwój literatury amerykańskiej był kształtowany przez społeczne i polityczne zmiany w
Stanach Zjednoczonych i jak literatura amerykańska odzwierciedlała te zmiany,
UMIEJĘTNOŚCI
Potrafi
- wykorzystywać wiedzę na temat literatury amerykańskiej okresu do wojny secesyjnej do
opisu i analizy zjawisk kulturowych w USA tego okresu
- interpretować dzieła literatury amerykańskiej okresu do wojny secesyjnej, w kontekście
szeroko pojętej kultury amerykańskiej
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
jest gotów:
- wykorzystywać zdobytą, interdyscyplinarną wiedzę z zakresu literatury amerykańskiej
okresu do wojny secesyjnej celem formułowania własnych opinii, oraz uznawać jej znaczenie
w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Kryteria oceniania
Końcowy egzamin pisemny: 4 pytania otwarte (5 p. za każdą odpowiedź)
Skala ocen: 20-19/5, 18-16/4, 15-11/3, 10-0/2
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Cambridge History of American Literature, red. S. Bercovitch, t. 1-2
Columbia History of American Literature, red. E. Elliott
A. Kopcewicz, M. Sienicka, Historia literatury amerykańskiej w zarysie, t. 1
B. Franklin, Autobiography
N. Hawthorne, The Scarlet Letter
R. W. Emerson, Nature, The American Scholar
H. D. Thoreau, Walden (wybrane rozdziały)
W. Whitman, Selected Poems
E. Dickinson, Selected Poems
M. Twain, The Adventures of Huckleberry Finn
H. James, Daisy Miller
S. Crane, The Red Badge of Courage
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: