American Literature I (Literatura amerykańska I) 4219-AL001
Chronologicznie omawiane będą lektury dotyczące następujących tematów:
Kultura Purytanów w Nowej Anglii w siedemnastym i osiemnastym wieku; kultura kolonii na Południu; kontakty z Indianami; Jeremiada jako gatunek literacki.
Schyłek kalwinizmu i era Oświecenia w amerykańskich koloniach.
Poezja i proza na przełomie osiemnastego i dziewiętnastego wieku: główne idee i formy
Literatura amerykańska w pierwszych dekadach amerykańskiej republiki
Mroczny Romantyzm i Gotyk (E. A. Poe)
Amerykańska proza przed wojną secesyjną (Hawthorne)
Amerykański transcendentalizm (R. W. Emerson, H.D. Thoreau)
Kultura i literatura popularna przed Wojną Secesyjną („Chata wuja Toma” jako tekst ikoniczny)
Wspomnienia Afroamerykanów z czasów niewolnictwa
Twórczość Hermana Melville’a
Poezja W. Whitmana i E. Dickinson
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka
WIEDZA
zna i rozumie:
- główne trendy i wytwory literatury amerykańskiej, gatunki literackie typowe dla literatury amerykańskiej, głównych jej przedstawicieli, w odniesieniu do literatury USA od ery kolonialnej do czasów wojny secesyjnej
- podstawy teoretyczne i metodologiczne literaturoznawstwa, w tym terminologię używaną w historii literatury amerykańskiej, w odniesieniu do literatury USA od ery kolonialnej do czasów wojny secesyjnej
- związki pomiędzy kulturą USA i literaturą amerykańską
- interdyscyplinarne konteksty literatury amerykańskiej okresu od czasów kolonialnych do wojny sesyjnej, jej konteksty społeczne i polityczne
UMIEJĘTNOŚCI
potrafi:
- interpretować dzieła literatury amerykańskiej okresu od czasów kolonialnych do wojny secesyjnej w kontekście szeroko pojętej kultury amerykańskiej
- znajdować i krytycznie analizować źródła literackie i przygotowywać na ich temat prezentacje ustne i prace pisemne w języku angielskim
- uczestniczyć, pod opieką opiekuna naukowego, w przygotowaniu projektów badawczych w zakresie literatury amerykańskiej okresu od czasów kolonialnych do wojny secesyjnej
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
jest gotów:
- wykorzystywać zdobytą, interdyscyplinarną wiedzę z zakresu literatury amerykańskiej okresu do wojny secesyjnej celem formułowania własnych opinii, oraz uznawać jej znaczenie w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Kryteria oceniania
Obecność i aktywne uczestniczenie w zajęciach - 30 p.
test w połowie semestru - 30 p.
test na zakończenie semestru - 40 p.
Skala ocen
100-97 5!
96-91 5
90-84 4+
83-78 4
77-68 3+
67-60 3
59-0 2
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
PURITANIZM
• John Winthrop, “A Modell of Christian Charity” (s. 1-3, 7-9)
• “The Coming of the Wasichu” [Brule Sioux]
• Mary Rowlandson, A Narrative of the Captivity and Restoration of Mrs. Mary Rowlandson (wybór)
• Edward Taylor, “Upon a Spider Catching a Fly”
• Anne Bradstreet, “The Author to Her Book”, “Upon Burning of Our House, July 10th, 1666”
• Jonathan Edwards, “Personal Narrative” lub “Sinners in the Hands of an Angry God” (do decyzji osoby prowadzacej daną grupę)
OŚWIECENIE
• Benjamin Franklin, Autobiography, Part II
PRE-ROMANTYZM
• Philip Freneau, “Lines Occasioned by a Visit to an Old Indian Burying Ground”
• Charles Brockden Brown, “Somnambulism”
• Washington Irving, “Rip Van Winkle” lub “The Legend of Sleepy Hollow” (do decyzji)
ROMANTYZM
• Edgar Allan Poe, “The Raven,” “The Tell-Tale Heart,” “The Black Cat”
• Nathaniel Hawthorne The Scarlet Letter lub “My Kinsman, Major Molineux” I jedno dodatkowe opowiadanie do wyboru (decyzję czy dana grupa czyta opowiadania czy SL podejmuje osoba prowadząca)
AFROAMERYKANIE I NIEWOLNICTWO
• Phillis Wheatley, “On Being Brought from Africa to America,” "To His Excellency, General Washington"
• Frederick Douglass, “What to the Slave Is the Fourth of July?”
• Frederick Douglass, Narrative of the Life of Frederick Douglass, an American Slave (I-IV; X),
• Harriet Jacobs, Incidents of the Life of a Slave Girl (I, VI, X)
KWESTIA INDIAŃSKA
• William Apess, “An Indian’s Looking-Glass for the White Man”
• Ralph Waldo Emerson, "Letter to Martin Van Buren"
TRANSCENDENTALIZM
• Ralph Waldo Emerson, “Self-Reliance”
• Henry David Thoreau, “Civil Disobedience”; wybrane fragmenty z Walden
MELVILLE
• Herman Melville, “Bartleby, the Scrivener” lub “Billy Budd, Sailor” (do decyzji osoby prowadzącej)
POEZJA
• Walt Whitman, “Song of Myself” (części:1, 2, 3, 6)
• Emily Dickinson: pięć wierszy wybranych przez osobę prowadzącą (wśród nich: “Because I Could Not Stop for Death”)
MARK TWAIN
"The Story of a Bad Little Boy," "The Story of a Good Little Boy," “The Celebrated Jumping Frog…," "Journalism in Tennessee"
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: