- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Urban Lab: investigating contemporary city 4208-ULic-OG
Głównym tematem tegorocznego kursu będzie napięcie między wymiarem "lokalnym" i "metropolitalnym".
Kurs obejmuje następujące bloki:
1) Wprowadzenie do studiów miejskich.
2) Projektowanie i metodologia badań o mieście.
3) Wizyty studyjne, wykłady gościnne oraz wybór obszaru badań w mieście.
4) Opracowanie i testowanie narzędzi badawczych.
5) Badania terenowe.
6) Prezentacja wyników badań i rekomendacje.
W ramach wprowadzającego bloku studenci będą omawiać znaczenie 'lokalnego' i 'metropolitalnego' wymiaru funkcjonowania miasta. Definicje obu terminów, jak również napięcia pomiędzy oboma wymiarami zostaną zilustrowane przykładami z literatury i własnego doświadczenia .
Blok dotyczący metodologii zapozna studentów z wybranymi metodami badań procesów zachodzących w mieście, które pozwalają na projektowanie badań o charakterze partycypacyjnym. Jest to takie podejście, które uwzględnia perspektywy różnych aktorów i interesariuszy zaangażowanych w proces tworzenia miasta.
Wizyty studyjne i terenowe w różnych lokalizacjach miasta Warszawy pozwolą studentom lepiej zrozumieć skomplikowane procesy zachodzące w przestrzeni miejskiej i wybrać lokalizację, która stanie się przedmiotem dalszych badań.
W dalszym etapie studenci podzieleni zostaną na 4-5 osobowe grupy, w których będą rozwijać własny projekt badawczy oraz narzędzia. Narzędzia te powinny być sprawdzone poprzez pilotaż i poprawione w ramach pracy zespołowej. Każda grupa będzie prowadzić terenowe prace badawcze w wybranym miejscu. Tak zebrane dane zostaną następnie przeanalizowane.
Na ostatnim etapie studenci zaprezentują swoje podejście badawcze, wyniki badań i rekomendacje przed całą grupą. Każdy zespół zostanie oceniony przez pozostałych studentów i ten proces będzie również uwzględniony w ocenie końcowej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Przedmiot dedykowany programowi
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student…
(1) Charakteryzuje główne konflikty między funkcjami lokalnymi i metropolitalnymi w miastach i regionach w aspekcie społecznym, gospodarczym i kulturowym .
W zakresie umiejętności student…
(1) Opracowuje mapy myśli w języku angielskim .
(2) Prezentuje w sposób interaktywny wyniki badań terenowych w języku angielskim .
(3) Uczestniczy w dyskusji nad wynikami badań terenowych prowadzonej w języku angielskim .
W zakresie kompetencji społecznych…
(1) Przyjmuje różne role podczas pracy grupowej polegającej na projektowaniu, realizacji i prezentacji wyników badań terenowych dotyczących konfliktów między funkcjami lokalnymi i metropolitalnymi w miastach i regionach.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (20 pkt.), aktywność na zajęciach (30 pkt.), prezentacja w grupach (50 pkt.). Do uzyskania zaliczenia konieczne jest minimum 60 pkt.
Literatura
1. Bergold, Jarg & Thomas, Stefan. 2012. Participatory Research Methods: A Methodological Approach in Motion [110 paragraphs]. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 13 (1). Art. 30, http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs1201304.
2. Comunian, R., Chapain, C., Clifton, N., 2010. Location, location, location: exploring the complex relationship between creative industries and place. Creat. Ind. J., 3(1).
3. Cornwall, Andrea, and Rachel Jewkes. 1995. What is participatory research? Social Science & Medicine 41.12: 1667–1676.
4. Fischler, Raphaël. “Fifty Theses on Urban Planning and Urban Planners.” Journal of Planning and Education Research 32.1 (2012): 107–114
5. Hall, Peter. Cities of Tomorrow: An Intellectual History of Urban Planning and Design in the Twentieth Century. 3d ed. Oxford: Blackwell, 2002.
6. iCoCo. 2010. Understanding and monitoring tension and conflict in local communities. A practical guide for local authorities, police service and partner agencies. Second edition, http://www.tedcantle.co.uk/publications/033%20Tension%20monitoring%20guidance%20iCoCo%202010.pdf
7. Jacobs, Jane. The Death and Life of Great American Cities. New York: Random House, 2011.
8. Jakob, D., 2010. Constructing the creative neighborhood: Hopes and limitations of creative city policies in Berlin. City, Cult. Soc., 1(4), p.193–198.
9. Krishnaswamy, A. 2004. Participatory Research: Strategies and Tools. Practitioner: Newsletter of the National Network of Forest Practitioners 22: 17-22h. http://nature.berkeley.edu/community_forestry/Workshops/powerpoints/tools%20and%20strategies%20of%20PR.pdf
10. Raagmaa, G., 2003. Centre-periphery model explaining the regional development of the informational and transitional society. In 43rd CONGRESS OF THE EUROPEAN REGIONAL SCIENCE ASSOCIATION (ERSA). Jyväskylä.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: