Systematic reviews of scientific literature 4208-SLR
Przegląd literatury to zobiektywizowana metoda badania piśmiennictwa naukowego, ukierunkowana na rzetelne podsumowywanie danych pozyskanych z możliwie wielu wyselekcjonowanych źródeł literatury. Pozwala odpowiedzieć na pytanie badawcze za pomocą jawnych i ściśle określonych sposobów identyfikacji, oceny i syntezy źródeł. Tworzenie systematycznych przeglądów literatury jest potrzebne do rozwoju teorii i praktyki wielu dyscyplin naukowych, w tym w zakresie nauk społecznych. Wiedza z tego zakresu jest pomocna w pracy naukowej w tym powstawaniu prac magisterskich, dysertacji doktorskich, opracowań eksperckich i artykułów naukowych.
Celem zajęć jest nauczenie studentów i studentki wykonywania systematycznych, pogłębionych przeglądów źródeł, to jest literatury naukowej i dostępnych wyników badań przy wykorzystaniu różnorodnych baz bibliometryczno-bibliograficznych (SCOPUS, Web of Science, inne) oraz z zastosowaniem oprogramowania jakościowej analizy tekstów (Qualitative Data Analysis) oraz programów zarządzania zbiorami tekstów (Mendeley, EndNote, inne). Zajęcia będą miały formę wykładu połączonego z ćwiczeniami. Podczas wykładu studenci i studentki poznają procedurę prowadzenia systematycznych przeglądów źródeł, sposoby wykorzystania baz bibliometryczno-bibliograficznych, a także zapoznają się z przykładami wzorcowych przeglądów.
W ramach części ćwiczeniowej każdy student i studentka zrealizuje indywidualny projekt – systematyczny przegląd literatury w zakresie wybranego problemu badawczego związanego z przygotowywaną pracą magisterską. Efektem projektu będzie syntetyczne (do 5000 znaków) opracowanie głównych nurtów badawczych w ramach danego problemu naukowego, porządkujące efekty dostępnych badań i identyfikujące luki badawcze. Do zaliczenia wymagana jest znajomość lektur oraz wykonanie projektu – przeglądu literatury w sposób wymagany przez prowadzącego i przy wykorzystaniu polecanych narzędzi.
Znajomość bibliograficznych baz danych, programów do zarządzania zbiorami tekstów i jakościowej analizy tekstów nie jest wymagana. Warunkiem koniecznym jest określenie na początku zajęć zakresu tematycznego przeglądu literatury.
Dodatkowym warunkiem koniecznym do uczestnictwa w zajęciach jest umiejętność sformułowania zakresu tematycznego projektu własnego - przeglądu literatury.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna i rozumie:
- podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami (KW_05).
- metodologię badań naukowych (KW_01).
Umiejętności:
Student potrafi:
- wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą, rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, wnioskować na podstawie wyników badań naukowych (KU_02)
- dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy (KU_01)
- planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze, także w środowisku międzynarodowym, samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób (KU_07).
Kompetencje:
Student jest gotów do:
- krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej lub artystycznej (KK_06)
Kryteria oceniania
Przygotowanie i prezentacja projektu – indywidualnego protokołu systematycznego przeglądu literatury.
Ocena pracy będzie dokonywana przez prowadzącą według dwóch kryteriów, tj. merytorycznego oraz wykazania umiejętności stosowania zasad pisarstwa naukowego.
Zaliczenie odbywa się będzie na podstawie pracy nad projektem własnym przygotowywanych według zasad i wzoru przygotowanych przez prowadzącego.
Literatura
Obowiązkowa:
1. Booth, A., Sutton, A., & Papaioannou, D. (2016). Systematic approaches to a successful literature review. Sage.
2. Petticrew, M., & Roberts, H. (2008). Systematic reviews in the social sciences: A practical guide. John Wiley & Sons.
Dodatkowa:
1. Czakon, W. (2013). Metodyka systematycznego przeglądu literatury. Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, 47-67.
2. Galvan, J. L., & Galvan, M. C. (2017). Writing literature reviews: A guide for students of the social and behavioral sciences. Routledge.
3. Gough, D., Oliver, S., & Thomas, J. (Eds.). (2017). An introduction to systematic reviews. Sage.
4. Mazur, Z., & Orłowska, A. (2018). Jak zaplanować i przeprowadzić systematyczny przegląd literatury. Polskie Forum Psychologiczne, 23(2), s. 235-251
5. Booth, A., Sutton, A., & Papaioannou, D. (2016). Systematic approaches to a successful literature review. Sage.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: