- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Regionalizmy i ruchy separatystyczne/niepodległościowe w Europie 4208-RiR-OG
1. Definicje pojęć (region, naród, grupa etniczna; regionalizm, nacjonalizm itp.).
2. Tożsamości zbiorowe: terytorialna, regionalna, narodowa, etniczna.
3. Czynniki kształtujące tożsamości zbiorowe w Europie:
3.1. historyczne,
3.2. ekonomiczne,
3.3. kulturowo-językowe,
3.4. geograficzne,
3.5. administracyjne.
4. Siła i dynamika zmian tożsamości zbiorowych (kiedy tożsamość regionalna staje się tożsamością narodową a regionalizm ruchem narodowym, aktorzy regionalizmu i nacjonalizmu).
5. Powstawanie państw narodowych i kształtowanie politycznej mapy Europy w XIX i pierwszej połowie XX w. jako okres kształtowania się narodów i regionów.
6. Ruchy regionalistyczne i separatystyczne (niepodległościowe) jako próba korekty mapy politycznej. Regionalizm „odśrodkowy” i „dośrodkowy”. 7. Regionalizm i federalizm w Europie – próba pogodzenia sił dośrodkowych i odśrodkowych.
8. Europa po II wojnie światowej – regiony, regionalizmy, nacjonalizmy i ruchy separatystyczne (niepodległościowe):
8.1. Europa zachodnia i rola integracji europejskiej,
8.2. Europa środkowo-wschodnia, upadek socjalizmu (komunizmu) i rozpad państw federacyjnych.
9. Najważniejsze przypadki ruchów regionalistycznych i separatystycznych (niepodległościowych) w Europie XXI wieku: Wielka Brytania (Szkocja, Walia i in.), Hiszpania (Katalonia, Kraj Basków, i in.), Belgia (Flandria, Walonia), Włochy („Padania”, regiony północne, Sardynia, i in.), Francja (Korsyka, etno-regionalizmy), Niemcy, Szwajcaria, Polska, Czechy, Ukraina i in.
10. Podsumowanie i perspektywy.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student:
(1) wymienia i charakteryzuje czynniki kształtujące narody, ruchy narodowe oraz regiony i ruchy regionalne.
(2) omawia ewolucję znaczenia regionalizmu i separatyzmu (ruchów narodowych) w Europie.
(3) ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych przypadków regionalizmu i separatyzmu (ruchów narodowych) w Europie.
W zakresie umiejętności student:
(1) samodzielnie interpretuje problemy z dziedziny idei narodowej (nacjonalizmu) i ruchów regionalistycznych.
(2) interpretuje zjawiska z dziedziny geografii ekonomicznej, kulturowej i politycznej istotne z punktu widzenia regionalizmu i nacjonalizmu.
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów:
(1) aby wypełnić świadomie swoją rolę społeczną, rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu w sposób powszechnie zrozumiały informacji i opinii dotyczących różnych aspektów polityki regionalnej i tożsamości regionalnej.
Kryteria oceniania
Obecność na wykładach i egzamin na zakończenie sprawdzający co Słuchacze z przekazanej wiedzy najbardziej zapamiętali i co uważają za najistotniejsze w wykładach. Wynik egzaminu jest podstawą oceny końcowej. Nieobecność na 3 zajęciach zmniejsza oceną o ½ stopnia, nieobecność na więcej niż 3 zajęciach zmniejsza ocenę o 1 stopnień.
Literatura
1. Roman Szul, Regionalist, ethno-linguistic and separatist/independence movements in Europe after the Second World War and European integration (in) Borderlands of Nations, Nations of Borderlands. Minorities in the borderlands and on the fringes of countries, edited by Marek Sobczyński and Marek Barwiński, “Region and Regionalism” No 13 vol 1, Łódź – Opole 2017, pp. 39-66.
2. Roman Szul, Regionalizm w Polsce na tle europejskim (w) Polska regionalna i lokalna w świetle badań EUROREG-u, pod red. Grzegorza Gorzelaka, Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007, ss. 114-142.
3. Regionalism in Central and Eastern Europe (in) Social and Economic Development in Central and Eastern Europe. Stability and Change after 1990, Edited by Grzegorz Gorzelak, Routledge, London and New York 2020 pp. 75 – 98 ISBN 978-1-138-32429-9 (hbk), ISBN 978-0-429-45096-9 (ebk)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: