Teoria organizacji i zarządzania-ćwiczenia 4208-M3TOZc
Współczesna administracja publiczna podejmuje szereg działań wspierających obywateli i rozwój kraju. Skuteczność wdrażania tych działań zależy w dużej mierze od przyjętych modeli zarządzania, w tym od podejścia do wykorzystania wyników badań w procesie decyzyjnym. Studenci, którzy chcą podjąć pracę w sektorze publicznym lub w firmach badawczych wspierających polityki publiczne muszą poznać te podstawy współczesnego zarządzania publicznego.
Celami poznawczymi zajęć są: (1) przybliżenie studentom specyfiki zarządzania publicznego i jego trzech głównych modeli oraz (2) nauczenie podstaw brokeringu wiedzy - wspierania wynikami badań projektów publicznych.
Uczestnicy zajęć wykorzystując szeroką literaturę tematu i multimedia będą zespołowo tworzyć mapy myśli opisujące trzy różne modele zarządzania publicznego. Mapy będą porównywane i dyskutowane. Uczestnicy wezmą także udział w grze symulacyjnej "Brokerzy Wiedzy". Dzięki grze poznają i przećwiczą w praktyce działania jednostek analitycznych wspierających badaniami wdrażanie projektów publicznych.
Na poziomie praktycznym studenci nauczą się stosowania map myśli do syntezy źródeł oraz rozwiną umiejętności pracy zespołowej.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student…
(1) Rozumie specyfikę zarządzania w sektorze publicznym (K_W03).
(2) Charakteryzuje trzy podstawowe paradygmaty zarządzania w sektorze publicznym i wskazuje różnice między nimi (K_W03).
W zakresie umiejętności student…
(1) Krytycznie analizuje literaturę z zakresu zarządzania publicznego (K_U08).
(2) Tworzy mapy myśli (mind maps) (K_U01).
W zakresie kompetencji społecznych…
(1) Współdziała i pracuje w grupie, przyjmując w niej różne role, adekwatne do stawianych zadań i celów (K_K02)..
(2) Identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z pełnieniem różnych funkcji społecznych i zawodowych w gospodarce przestrzennej (K_K04).
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową ćwiczeń składają się cztery elementy w następujących proporcjach:
(1) wyniki trzech map myśli przygotowywanych zespołowo (40% oceny końcowej),
(2) zespołowe wyniki gry symulacyjnej (20%),
(3) indywidualne wyniki testu wiedzy (30%) oraz
(4) bieżąca, indywidualna aktywność na zajęciach (10%).
Literatura
1. Agranoff, R. (2006) Inside Collaborative Networks: Ten Lessons for Public Managers. Public Administration Review, 66(4), 56-65.
2. Bots, P., Wagenaar, P. & Willemse, R. (2010). “Assimilation of Public Policy Concepts Through Role-Play: Distinguishing Rational Design and Political Negotiation”. Simulation & Gaming, 41(5), 743-766.
3. Cairney (2015) Politics & Public Policy, blog post.
4. Hausner, J. (2008). Zarządzanie publiczne. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar., rozdział 1.
5. Heinrich, C.J. (2003). “Measuring Public Sector Performance”; in: Peters, G. & Pierre, J. (ed.) Handbook of Public Administration, p.25-37. London: Sage Publications.
6. Hood, C. (1991) A public management for all seasons? Public Administration, 69(1), 3-19.
7. Mazur, S. & Olejniczak, K. (2012). “Rola organizacyjnego uczenia się we współczesnym zarządzaniu publicznym”, w: Olejniczak, K. (red.) Organizacje uczące się. Model dla administracji publicznej, s.25-60. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
8. Milman, O. (2013). “Top 20 things politicians need to know about science”. The Guardian, Wednesday 20 November.
9. Mintzberg, H. (1996) Managing government. Governing management. Harvard Business Review, May-June, 75-84.
10. Olejniczak, K. (2009). “Ku diagnozie polskiej administracji rządowej. Kontekst, potrzeby informacyjne, perspektywy”. Zarządzanie Publiczne, 1(7), 89-103.
11. Olejniczak, K., Raimondo, E. & Kupiec, T. (2016). “Evaluation units as knowledge brokers: Testing and calibrating an innovative framework”. Evaluation, 22(2), 168-189.
12. Olsen, J. (2006). “Maybe it is time to rediscover bureaucracy”. Journal of Public Administration Research and Theory, 16(1), 1-24.
13. Orłowski W. (2008) Wydawanie to wyzwanie, "Polityka" 2650.
14. Pollitt, C. & Bouckaert, G. (2011). Public Management Reform: A Comparative Analysis - New Public Management, Governance, and the Neo-Weberian State. Oxford: Oxford University Press., rozdziały 1-3.
15. Rainey H., Y.Chun (2005): Public & private management compared w: Ferile E., Lynn L., Pollitt Ch. (eds.) The Oxford Handbook of Public Management, Oxford University Press.
16. Smith, P. (1995) On the unintended consequences of publishing performance data in the public sector. International Journal of Public Administration, 18(2&3), 277-310.
17. Tompkins (2005): Organization Theory & Public Management, Ch.4 [Max Weber's theory of Bureaucracy].
18. Tyler, C. (2013). “Top 20 things scientists need to know about policy-making”. The Guardian, Monday 2 December.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: