Critical reading and academic writing 4208-CRAW
Celem przedmiotu jest nauczenie studentów i studentek, jak zgodnie z zasadami prac naukowych formułować na piśmie argumenty i opinie. Zagadnienia obejmują
- krytyczną lekturę tekstu naukowego;
- strukturę akapitu i eseju, stawianie tezy i argumentację;
- planowanie tekstu, pisanie szkicu, edytowanie, korektę;
- poprawne szukanie, wykorzystanie i dokumentowanie źródeł, w tym źródeł dostępnych on-line;
- wybrane zagadnienia dotyczące gramatyki i stylu na poziomie zaawansowanym;
- pisanie abstraktu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu studenci i studentki:
WIEDZA
- rozumieją, na czym polega akademicki styl i czym jest poprawna struktura tekstu akademickiego;
- wiedzą czym jest praca badawcza, na czym polega szukanie i wykorzystanie źródeł, jak unikać popełnienia plagiatu; znają zasady uczciwości akademickiej;
- znają różnicę między streszczeniem a argumentacją;
- znają zasady i konwencje opracowania bibliografii i przypisów.
UMIEJĘTNOŚCI
- potrafią rozróżniać teksty pisane w różnych stylach (styl akademicki a styl publicystyczny i potoczny);
- wynajdują źródła na wybrany temat badawczy;
- potrafią cytować, streszczać i parafrazować źródła; potrafią uniknąć plagiatu;
- analizują źródła zgodnie z wybraną metodologią badawczą;
- potrafią napisać poprawnie tekst akademicki wyposażony w bibliografię i przypisy.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- umieją ocenić pracę kolegów i koleżanek oraz zaproponować poprawki do ich tekstów.
- są uwrażliwieni i uwrażliwione na kwestie dyskryminacji w języku;
- posiadają umiejętność pracy w parach i w grupie.
Kryteria oceniania
(1) Obecność, aktywność na zajęciach i praca w czasie zajęć
(2) Złożone prace pisemne
Literatura
Kirszner, Laurie G. and Stephen R. Mandell. Patterns for College Writing: A Rhetorical Reader and Guide.
Booth, Wayne C., Gregory G. Colomb, and Joseph M. Williams. The Craft of Research, 3rd edition.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: