Język hiszpański - 1 semestr 4206-LH-1
Metoda nauczania: Metoda eklektyczna z przewagą komunikacyjnej.
Praca indywidualna, grupowa, w parach (umiejętność zadawania pytań, odpowiadania, prowadzenia i kończenia rozmowy).
Forma sprawdzianów i zaliczenia:
W ciągu każdego semestru 3 testy sprawdzające materiał gramatyczny i leksykalny.
Zaliczenie I semestru odbywa się na podstawie końcowego testu pisemnego.
Naukę kończy egzamin po II semestrze, składający się z części pisemnej i ustnej.
I semestr poziom A1:
Materiał gramatyczny poziomu A1 obejmuje:
- Odmianę czasowników regularnych i nieregularnych III grup w czasie teraźniejszym
- Właściwe użycie czasowników SER, ESTAR, HABER
- Dopełnienie bliższe i dalsze (zamiana na zaimki)
- Tryb rozkazujący (Modo Imperativo)
- Imiesłów przysłówkowy współczesny (Modo Gerundio)
- Konstrukcje peryfrastyczne (ir a + infinitivo, pensar/necesitar/tenr que + inf. etc.)
- Czas przeszły: Pretérito Perfecto
Zakres słownictwa:
- Umiejętność przedstawienia się, opowiedzenia o sobie, o swojej rodzinie
- Opis osoby (wygląd zewnętrzny, charakter, ubranie, zawód)
- Opis mieszkania (pomieszczeń, mebli, sprzętów)
- Miasto (środki komunikacji, sklepy)
- Opowiadanie o czynnościach codziennych, sposobach spędzania wolnego czasu
- Pogoda, klimat
- Hobby, upodobania
- Dialogi: w sklepie, na dworcu, w restauracji, wizyta u lekarza.
II semestr - elementy poziomu A2-1:
Materiał gramatyczny obejmuje:
- Czasy przeszłe: Pretérito Perfecto (Powtórzenie i utrwalenie), Pretérito Indefinido, Pretérito Imperfecto, (w zależności od tempa grupy), Futuro Imperfecto
- Zgodność czasów
- Tryb rozkazujący - Modo Imperativo afirmativo (powtórzenie) i negativo
- Presente de Subjuntivo
- Niektóre różnice między jęz. hiszpańskim używanym w Hiszpanii i Ameryce Łacińskiej
(Użycie Pret. Indefinido i Pret. Perfecto, el voseo)
Zakres słownictwa:
- Życie codzienne i wypoczynek
- Media (radio, telewizja, prasa), internet
- Podróże, wakacje
- Wydarzenia historyczne, odkrycia, wynalazki
- Biografia, Curriculum vitae
- Relacje społeczne, rodzina, podział ról, stereotypy
Grupa średnio-zaawansowana realizuje w I semestrze program A 2 (odpowiadający II semestrowi grupy początkującej).
II semestr - kontynuacja poziomu A2 i B1
- Zgodność czasów przeszłych, Czasy przyszłe: Futuro Imperfecto, Futuro Perfecto, Condicional, Subjuntivo c.d.
- Wyrażanie przypuszczenia, sugestii, polecenia
- Spójniki, przyimki, zwroty przydatne przy pisaniu rozprawki, eseju
Grupa zaawansowana - I semestrze powtórzenie kluczowych zagadnień z zakresu poziomu B1 i rozpoczęcie B2.1
W drugim semestrze - B2.2
Materiał gramatyczny:
- Ćwiczenie zgodności czasów i trybu Presente de Subjuntivo.
- Tryb subjuntivo w czasach przeszłych (Pret. Perfecto, Imperfecto, Pluscuam perfecto),
- Zdania warunkowe
- Strona bierna
Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i zasobu słownictwa.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Opanowanie języka hiszpańskiego na poziomie podstawowym (A1) w I semestrze i średnio-zaawansowanym w II (znaczna część poziomu A2). Opanowanie 4 podstawowych sprawności: rozumienia ze słuchu, czytania ze zrozumieniem, mówienia i pisania. Opanowanie struktur gramatycznych i słownictwa.
Umiejętności w zakresie słownictwa i gramatyki zdobyte w I semestrze pozwalają na:
- przedstawienie się, opisywanie, osób, rodziny, przedmiotów, domu, miasta;
- prowadzenie dialogów w sklepie, na stacji, w restauracji, u lekarza
- określenie godziny, pory dnia, roku
- opowiadanie o codziennych zajęciach, obyczajach, hobby, sposobie spędzania wolnego czasu
- opisanie pogody i klimatu
Umiejętności w zakresie słownictwa i gramatyki zdobyte w II semestrze pozwalają na:
- opowiadanie o przeszłości (podróżach, wydarzeniach historycznych, itp)
- opis osób, miejsc z przeszłości
- wyrażanie woli, życzenia, emocji
- wypowiadanie własnego zdania w rozmowie na różne tematy związane z życiem społecznym (media, internet, relacje międzyludzkie)
Kryteria oceniania
W ciągu każdego semestru należy przystąpić do 3 testów sprawdzających bieżący materiał gramatyczny i leksykalny.
Zaliczenie I semestru odbywa się na podstawie końcowego testu pisemnego.
Naukę kończy egzamin po II semestrze, składający się z części pisemnej i ustnej. Zakres egzaminu pisemnego obejmuje umiejętności językowe z obu semestrów (słuchanie i czytanie ze zrozumieniem, gramatyka i słownictwo, dłuższa wypowiedź pisemna). Egzamin ustny sprawdza umiejętność komunikowania się w języku hiszpańskim - rozumienia
Na ocenę końcową ma wpływ również obecność na zajęciach i odrabianie prac domowych (ćwiczeń, wypracowań).
I semestr - zaliczenie na ocenę
II semestr - egzamin pisemny i ustny
Literatura
Podręczniki:
1. PRISMA Comienza, nivel A1 (Libro del alumno + Ejercicios)
2. PRISMA Continúa, nivel A 2 Libro del alumno + Ejercicios)
3. Gente 2
4. PRISMA Progresa, nivel B1 (Libro del alumno + Ejercicios)
5. Gente 3
6. Sueña 4, (dla poziomu B2)
7 PRISMA Avanza, nivel B2 (Libro de ejercicios)
Dodatkowe materiały dydaktyczne:
- Nuevo VEN 1 , Libro del alumno wyd. Edesa Grupo Didascalia, 2007
- Nuevo VEN 1, Ejercicios
- Nuevo VEN 2, Libro del alumno wyd. Edesa Grupo Didascalia, 2007
- Hiszpański gramatyka funkcjonalna z ćwicz. -A.Wawrykowicz, wyd. Europa 2003
- Para Practicar los Pasados - L.Sandor, EDELSA, 2005
- Para Practicar las Preposiciones - P.Hernandez Mercedes, EDELSA, 2005
- En el mundo hispánico - F.J.Uriz, B.Harling, Chancerel,
- Polsko-hiszpański słownik tematyczny- A. Murcia Soriano, wyd.Harald,1997
- Uso Interactivo del vocabulario - A.Encinar, wyd. EDELSA, 2004
- Uso Intermedio - F.Castro, wyd. EDELSA, 2004
- Prasa i inne materiały własne
Literatura metodyczna:
* Hanna Komorowska "Metodyka nauczania języków obcych"
* Hanna Komorowska "Sukces i niepowodzenie w nauczaniu języka obcego
* Hanna Komorowska " Sprawdzanie umiejętności w nauce języka obcego"
o PRISMA A1 i A2 Libro del Profesor
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: