Kultura biznesu 4206-KBz
Kultura biznesu jest szerokim zagadnieniem dotyczącym zachowań ludzkich w sytuacjach służbowych. Obejmuje zasady i właściwe zachowania w życiu zawodowym i społecznym, ale także zastosowanie tych zasad w szeroko rozumianym życiu zawodowym.
Zagadnienia omawiane na zajęciach:
- pojęcie i podstawowe zasady kultury biznesu
- komunikacja międzyludzka
- zasady korespondencji
- profesjonalna autoprezentacja (w tym: przygotowanie CV, listu motywacyjnego, rozmowa kwalifikacyjna)
- wystąpienia publiczne
- kwestie wizerunku
- przyjmowanie gości zagranicznych i precedencja
- protokół dyplomatyczny
- różnice kulturowe w biznesie
- grzeczność na co dzień
- kultura języka
Oprócz wprowadzenia wykładowcy do danej tematyki, przewidziana jest praca w zespołach, przygotowywanie tematów przez poszczególnych studentów, prezentacja CV (w j. polskim, angielskim i hiszpańskim), próbna rozmowa kwalifikacyjna, podstawowe metody poruszania się po rynku pracy. Przewidziane są praktyczne zajęcia (przygotowywanie przykładowej korespondencji, wystąpienia publiczne, praca na bazie case-studies przygotowanych przez prowadzącego).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
- student zna zasady rzadzące komunikacją międzyludzka oraz potrafi wymienić główne przeszkody takiej komunikacji
- student zna zasady prowadzenia profesjonalnej koresponcji oraz autoprezentacji
- student zna podstawowe zalożenia protokołu dyplomatycznego
- student zna podstawowe zasady kultury języka oraz ochrony własności intelektualnej
- posiada podst. wiedzę nt. zasad przedsiębiorczości, w tym także w powiązaniu z zagadnieniami różnic kulturowych (zwłaszcza dot. regionu AŁ)
- potrafi omówić różnice kulturowe w biznesie i w in. sytuacjach profesjonalnych
- potrafi się zaprezentować przed grupą osób, w tym także w sytuacji rozmowy kwalifikacyjnej
- potrafi przygotować CV w j. polskim, angielskim i hiszpańskim
- potrafi skonstruować list motywacyjny w odpowiedzi na konkretne ogłoszenie
- potrafi prowadzić korespondencję profesjonalną, z zachowaniem podstawowych zasad grzeczności komunikacji językowej
- umie samodzielnie podjąć poszukiwania interesujących ofert pracy korzystając z dostepnych narzędzi, dokonać ich analizy pod kątem własnych zainteresowań i możliwości, podjąć kroki mające skutkować podjęciem zatrudnienia (przygotowanie dokumentów, autoprezentacja)
- potrafi zaprezentować swoje mocne strony, przydatne w życiu zawodowym
- student potrafi pracować i dyskutować w grupie, przyjmując w niej zarówno role kierownicze, jak i podporządkowane, uczestnicząc w różny sposób w opracowywaniu i prezentowaniu przed publicznością rozwiazań problemów związanych z życiem zawodowym
- rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, potrafi również inspirować i organizować rozwiazywanie prostych zadań z zakresu komunikacji międzypersonalnej, grzecznosci w komunikacji itp.
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga problemy związane ze znaczeniem i rolą kultury w rozumieniu zjawisk społeczno-kulturowych w sytuacjach profesjonalnych
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalna 1 nieobecność)
- test pisemny z zagadnień prezentowanych podczas zajęć oraz lektur obowiązkowych (50%)
- przygotowywanie prac domowych (w tym CV w j. polskim, angielskim, hiszpańskim, listu motywacyjnego, korespondencji profesjonalnej) 30%
- aktywność na zajęciach (praca w grupach, prezentacje) 20%
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. I. Kamińska-Radomska, Kultura biznesu. Normy i formy, PWN, Warszawa 2012
2. R. Jay, Rozmowa kwalifikacyjna, PWE, Warszawa 2010
3. J. Middleton, Zwycięskie CV, Rebis, Poznań 2007
4. J. Baney, Komunikacja interpersonalna, Wolters Kluwer business, Warszawa 2009
5. N. Goldstein, S. Martin, R. Cialdini, Tak! 50 sekretów nauki perswazji, Laurum, Warszawa 2008
6. Latour B., Sztuka komunikacji, Wyd. WAM, Kraków 2007
7. M. Marcjanik, Grzeczność w komunikacji językowej, PWN, Warszawa 2008
8. T. Orłowski, Protokół dyplomatyczny. Ceremoniał i etykieta, PISM, Warszawa 2010 (wybrane rozdziały)
8. materiały przekazywane na bieżąco przez wykładowcę
Literatura uzupełniająca:
1. P. Arden, Cokolwiek myślisz, pomyśl odwrotnie, Insignis
2. M. Bugajski, Język w komunikowaniu, PWN, Warszawa 2007
3. D. Carnegie, Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi, Studio Emka, Warszawa 2010
4. T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, PWN, Warszawa 2009
5. B. Gates, Biznes szybki jak myśl, Prószyński i S-ka, Warszawa 1999
6. B. Kozyra, Komunikacja bez barier, MT Biznes, Warszawa 2008
7. M. Kuziak, S. Rzepczyński, Sztuka pisania po polsku, PWN, Warszawa 2008
8. I. Mendizabal, C. Berthelot, Dobre maniery, Bertelsmann Media, Warszawa 2008
9. J. Sieńczyło-Chlabicz (red.), Prawo własności intelektualnej, LexisNexis, Warszawa 2009
10. G. Stalk, R. Lachenauer, Hardball. Are You Playing to Play or Playing to Win?, Harvard Business School Press, Boston 2004
11. P. Wachowiak, Profesjonalny menedżer, Difin, Warszawa 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: