Latynoamerykańska rzeczywistość w filmie dokumentalnym 4206-I-F-007
Podczas kilku wykładów studenci poznają złożone realia współczesnych społeczeństw regionu Ameryki Południowej. W oparciu o dostarczone informacje, materiały filmowe i krytyczne, słuchacze poznają główne nurty i kierunki filmowe obecne w kinematografii latynoamerykańskiej. Na spotkania składać się będą:- omówienie określonych tematów i motywów;- projekcja wybranego filmu lub jego fragmentów;- dyskusja na temat obejrzanego filmu.
W trakcie trwania kursu, zaprezentowane zostaną poniższe zagadnienia tematyczne:·
-poetyka filmu dokumentalnego w AŁ, główne motywy;·
-emigracja polska w Argentynie;·
-migracje zarobkowe na kontynencie AŁ;·
-kultura neoandyjska;·
-współczesna rola kobiety w społeczeństwach latynoamerykańskich;·
-bohater filmowy w przestrzeni zurbanizowanej i w środowisku naturalnym;·
-wielokulturowość, przenikanie się kultur, ścieranie się wartości, zachodnie wzorce kulturowe i obyczajowe;·
-problemy i kontrasty społeczne, niesprawiedliwość, walka o zachowanie godności;·
-rola organizacji kulturalnych i artystycznych na tle wydarzeń nie tylko politycznych;·
-protesty i zamieszki uliczne jako sprzeciw wobec ekonomicznych nierówności społecznych.
Wyświetlone zostaną następujące filmy lub ich fragmenty:·
Alamar (reż. Pedro González-Rubio, prod. Meksyk, 2009);·
En el hoyo (reż. Juan Carlos Rulfo, prod. Meksyk, 2006);·
Argentyńska lekcja (reż. Wojciech Staroń, prod. Polska, 2010);·
Copacabana (reż. Martin Rejtman, prod. Argentyna, 2006);·
Mamachas del ring (reż. Betty M. Park, prod. USA, 2009);·
Nostalgia de la luz (reż. Patricio Guzmán, prod. Chile, 2010);·
Tropicalia (reż. Marcelo Machado, prod. Brazylia, 2010);·
Junho - O Mês que Abalou o Brasil (reż. João Wainer, prod. Brazylia, 2014);·
Peru sabe (reż. Jesus S. Santos, prod. Peru/Hiszpania, 2012);·
Suite Habana (reż. Fernando Perez, Kuba, 2003);
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu zajęć student powinien posiąść następujące umiejętności:
- dostrzega i rozumie kulturotwórczą rolę jaką niesie ze sobą obraz filmowy;
- zna głównych przedstawicieli, twórców danego nurtu filmowego;
- rozpoznaje typowe, filmowe środki artystycznego przekazu i umie je scharakteryzować;
- analizuje poszczególne aspekty i motywy filmowe;
- dokonuje krytycznej oceny dzieła filmowego
Kryteria oceniania
Udział w dyskusji, egzamin końcowy w formie testu.
Dopuszczalna jedna nieobecność nieusprawiedliwiona.
Literatura
1. Christian Leon, El cine de la marginalidad realismo sucio y violencia urbana, Universidad Andina Simon Bolivar, Abya – Yala, Corporacion Editora Nacional, Quito, 2005;
2.Alberto Elena, Marina Diaz Lopez, Tierra en trance- el cine latinoamericano en 100 peliculas, Alianza Editorial, Madrid, 1999;
3. Javier Gonzalez Rubio I., Hugo Lara Chavez, Cine antropologico mexicano, Instituto Nacional de Antropología e Historia, Mexico, 2009.
4. Frank Padron, El condor pasa. Hacia una teoria del cine “nuestramericano”, Ediciones UNION, Habana, 2011;
5. Zaira Zarza, Caminos del cine brasileño contemporãneo, Ediciones ICAIC, Habana, 2010;
6. Jeffrey Middents, Writing national cinema: film journals and film culture in Peru, University Press of New England, 2009;
7. Mioara Cabrera Castillo (red.), Historias en comun: 40 años/50 peliculas del cine iberoamericano, Ministerio de Cultura de España, 2008;
8.Jorge Ruffinelli, America Latina en 130 Documentales, Uqbar, 2010;
9. Latamcinema Revista Digital, www.latamcinema.com;
10. www.cinecuentro.com;
11. http://conacinebolivia.com.bo
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: