- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Brazylia 4206-FR101-OG
1. Wstęp do zajęć, prezentacja kraju, podstawowe dane statystyczne, podział na regiony i ich krótka charakterystyka. Nakreślenie tematyki zajęć, bibliografia, zasady zaliczenia zajęć. Odkrycie i zasiedlanie Brazylii.
2. Indianie brazylijscy - relacje z białymi kolonizatorami; analiza pierwszych spotkań, przyczyny zaniechania początkowej współpracy z Portugalczykami; powody zmniejszania się liczebności plemion indiańskich na wybrzeżu, tworzenie mitu 'dobrego dzikusa', zjawiska indianizmu i luzotropikalizmu
3. Obecna sytuacja społeczna, prawna i materialna Indian w Brazylii; badania etnograficzne; wpływ Indian na kształtowanie się kultury społeczeństwa brazylijskiego
4. Brazylijski region Nordeste: formowanie się gospodarki niewolniczej, zjawisko handlu niewolniczego i jego historia,
5. Życie codzienne w casa grande e senzala, patriarchalizm portugalski i mit raju rasowego wg Gilberto Freyre; wpływ Afro-Brazylijczyków na kształtowanie kultury brazylijskiej, historia ruchu abolicjonistycznego, Złote Prawo 1888 roku
6. Zjawisko bandeiras w historii kolonizacji brazylijskiej; penetracja interioru, konflikty z misjami, odkrycie złota; niepodległość Brazylii; okres cesarstwa i republiki;
7. Początki, przyczyny i skutki imigracji z Europy; polityka 'wybielania', przybliżenie losów polskich imigrantów na brazylijskim Południu (materiały pomocnicze: zdjęcia i materiały przywiezione z badań terenowych, fragmenty pamiętników polskich osadników, reportaż)
8. Zjawisko karnawału w Brazylii - próba analizy socjologicznej, dyskusja na d wpływami różnych elementów etnicznych, reportaż o kulisach organizacji karnawału w Rio
9. Rewolucja 1930 r i Estado Novo; biografia i polityka Getulio Vargasa - analiza
10. Okres powojenny: Juscelino Kubitchek i budowa Brasilii; postać głównego architekta Oscara Niemeyera - próba charakterystyki elit intelektualnych kraju (reportaż)
11. Charakterystyka dyktatury wojskowej w Brazylii, zjawisko brazylijskiego cudu gospodarczego, desaparecidos, procesy redemokratyzacji
12. Polityka neo-liberalna lat 90-tych, kryzys gospodarczy, Plano Real i prezydentura Fernando Henrique Cardoso
13. Postać obecnego prezydenta Brazylii Inacio Lula da Silva, jego biografia i droga do prezydentury;
14,15.Problemy społeczne współczesnej Brazylii: susze regionalne, walka z głodem, migracje wewnętrzne, zjawisko wykluczenia społecznego, analfabetyzm, uprzedzenia rasowe, dzieci ulicy, zjawisko favela, problem gangów narkotykowych i przemocy (dyskusja nad fragmentami filmów i reportaży).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu zajęć student powinien posiąść następujące umiejętności:
-Zna, rozumie i identyfikuje fundamenty konstrukcyjne społeczeństwa brazylijskiego (historyczne, kulturowe, rasowe, etniczne, etc.), dostrzega ich wpływ oraz znaczenie;
-Dostrzega i analizuje związki przyczynowo-skutkowe wydarzeń historycznych i współczesnych w Brazylii;
-Rozpoznaje główne postacie życia politycznego i kulturalnego Brazylii (historia i współczesność), identyfikuje je, jest w stanie podać informacje na temat ich działalności, dokonuje oceny tejże;
-Zna podstawowe daty związane z historią Brazylii oraz wydarzeniami współczesnymi
-Analizuje twórczo zjawiska społeczno-kulturowe występujące w Brazylii (np. urbanizacja, zjawisko favelados, kryzys agrarny, rasizm, migracje wewnętrzne, różnice regionalne, zjawisko marginalizacji społecznej oraz wykluczenia, etc.)
Kryteria oceniania
Każde zajęcia rozpoczynają się powtórzeniem oraz dyskusją nad wyznaczoną na dany termin lekturą. Prowadzący bierze pod uwagę przy ocenie końcowej aktywny udział w zajęciach oraz stopień przygotowania studentów z podanych w bibliografii lektur.
W sesji egzaminacyjnej odbywa się zaliczenie pisemne - test (pytania otwarte, problemowe).
1. 50%
Regularny udział w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze), regularne czytanie zalecanej bibliografii, aktywny udział w dyskusjach
2. 50%
Zaliczenie na ocenę (pisemny test z pytaniami otwartymi)
Literatura
Podana w kolejności wykorzystywania na zajęciach:
1.Levi-Strauss, Claude. Smutek tropików. PIW: 1960 (fragmenty)
2.Bieżuńska-Małowist, Iza, Marian Małowist. Niewolnictwo. Czytelnik: 1987 (fragmenty)
3.Freyre, Gilberto. Panowie i niewolnicy. PIW: 1985 (całość)
4.Mauro, Frederic. Życie codzienne w Brazylii za czasów Pedro II (1831-1889). PIW: 1993 (całość)
5.Kula, Marcin. Ameryka Łacińska w relacjach Polaków. Antologia. Interpress: 1982 (fragmenty)
6.Kula, Marcin. Historia Brazylii. Ossolineum: 1987 (całość)
7.Domosławski, Artur. Gorączka latynoamerykańska. Świat Książki: 2004 (fragmenty)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: