Katastrofy naturalne w Ameryce Łacińskiej 4206-FP106z
1. Wprowadzenie. Sprawy organizacyjne (Formy prowadzenia zajęć i zaliczenia). Literatura. Przedstawienie tematyki i podstawowe pojęcia. Wprowadzenie do geografii kontynentów. Podstawowe zagadnienia z geologii i tektoniki płyt.
2. Trzęsienia ziemi i tsunami. Geneza trzęsień ziemi. Pomiary. Skutki trzęsień ziemi i sposoby ich łagodzenia. Katastrofalne trzęsienia ziemi w Ameryce m.in: San Francisco 1906, Meksyk, Gwatemala 1975, Managua 1972, środkowe Peru, Concepción 1960, (Anchorage 1964). Charakterystyka fal tsunami. Tsunami u wybrzeży Ameryki m.in: środkowe Chile 1960, Nikaragua, Peru.
3. Wybuchy wulkanów. Powstawanie wulkanów i ich klasyfikacja. Typy i wielkość erupcji. Produkty erupcji. Wulkany amerykańskie m.in: Mount Pelée, Nevado del Ruiz, Particutín, Mistí, Cotopaxi, Llaima, (Mount St. Helens). Najbardziej katastrofalne wybuchy w dziejach nowożytnej Ameryki.
4. Huragany. Powstawanie cyklonów tropikalnych. Klasyfikacja i pomiary. Największe i najbardziej katastrofalne huragany m.in: Andrew, Mitch, Wilma, Katrina. Tornada.
5. Powodzie. Rzeki Ameryki: Amazonka, La Plata. Opady. Przyczyny i rodzaje powodzi. Urugwaj 1959, Wenezuela 1999, Boliwia 2007, Tabasco 2007, Argentyna, (Missisippi 1993).
6. Osuwiska i lawiny. Przyczyny ruchów masowych. Klasyfikacja. Przewidywanie i łagodzenie skutków. Najgroźniejsze osuwiska w Ameryce: Peru, Kolumbia, Honduras.
7. El Nino i zmiany klimatu. Oscylacja południowa - ENSO. Badanie zjawiska. Skutki wystąpienia i sposoby ich łagodzenia. El Nino 1982/83, 1997/98. Zmiany klimatyczne a występowanie katastrof w Ameryce Łacińskiej.
8. Inne zagrożenia. Pustynnienie, pożary, susze, szarańcza, dziura ozonowa, działalność człowieka.
Test końcowy jednokrotnego wyboru.
Zajęcia mają charakter wykładu włączającego studentów do dyskusji na wybrane tematy dotyczące zjawisk katastrofalnych.
Prowadząc zajęcia korzystam z przygotowanych do poszczególnych zagadnień prezentacji multimedialnych oraz zdjęć przedstawiających efekty katastrof naturalnych, do niektórych zajęć są przewidziane fragmenty filmów dokumentalnych lub bezpośrednich relacji i reportaży telewizyjnych.
Po zaliczeniu zajęć student powinien swobodnie orientować się w podstawowej tematyce związanej z występowaniem katastrof naturalnych i ich skutkami. Powinien także dostrzegać i rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy zachodzącymi zjawiskami przyrodniczymi i działalnością człowieka. Zajęcia powinny także pomóc studentom odpowiednio zareagować w praktyce w przypadku znalezienia się w strefie oddziaływania zjawiska katastrofalnego.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1.M. Graniczny & W. Mizerski: Katastrofy przyrodnicze. PWN, Warszawa 2007;
2.C. Chervériat: Natural Disasters in Latin America and Caribbean: an Overview of Risk. Inter-American Development Bank 2000;
Literatura uzupełniająca:
3.R. Pielke i in.: Hurricane Vulnerability in Latin America and The Caribbean: Normalized Damage and Loss Potentials. Natural Hazards Review, 2003;
4.M. Siemiński: Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Inne wyzwania. PWN, Warszawa 2007;
5.Panorama of the environmental impact of recent natural disasters in Latin America and the Caribbean. UNEP/LAC-IGWG.XII/TD.2, 2000;
www.gdrc.org/uem/disasters/ disenvi/Panorama-Envi-Impact.pdf
oraz materiały bibliograficzne przygotowane do poszczególnych zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: