- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Postkolonializm i jego zastosowanie w studiach latynoamerykańskich 4206-FE125-OG
Celem przedmiotu jest nabycie i rozwój umiejętności niezbędnych do zastosowania podejścia postkolonialnego w tekstach naukowych oraz jego przeszczepienia na grunt stosunków międzynarodowych. Oprócz ukazania głównych założeń tej szkoły zostanie przedstawiona także analiza krytyczna tej myśli oraz zastosowanie postkolonializmu w ujęciu problemowym i regionalnym. W ramach zajęć realizowane będą dyskusje mające na celu pogłębienia analizowanych problemów i pozwalające studentom wyrazić własne przemyślenia, a także analiza poszczególnych tekstów literackich przez pryzmat postkolonializmu.
Po zaliczeniu przedmiotu student zna korzenie szkoły postkolonialnej głównych jej przedstawicieli, potrafi wskazać przyczyny i formy kolonializmu. Potrafi opisać najważniejsze zarzuty stawiane postkolonializmowi. Potrafi omówić pozycję i rolę Ameryki Łacińskiej w świecie przy wykorzystaniu narzędzi postkolonialnej postawy metodologicznej. Zna podstawowe trendy we współczesnej humanistyce i potrafi wskazać rolę i znaczenie postkolonializmu.
Podczas zajęć realizowane będą następujące zagadnienia:
· Postkolonializm – pojęcie i spory terminologiczne
· Kolonializm – różne spojrzenia na ten sam problem
· Korzenie szkoły postkolonialnej
· Studia postkolonialne
· Krytyka szkoły postkolonialnej
· Postkolonializm w ujęciu problemowym
· Ameryka Łacińska w dyskursie postkolonialnym
· Geneza i zróżnicowanie państw postkolonialnych w Ameryce Łacińskiej
· Charakterystyka i model funkcjonowania państwa postkolonialnego w Ameryce Łacińskiej
· Gospodarka latynoamerykańska – nośnik systemu zewnętrznej zależności?
· Kultura i społeczeństwo latynoamerykańskie – między kreolizacją a oporem
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu student:
Wiedza i zrozumienie:
· omówi różnorodne struktury i instytucje społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) oraz zestawia swoją wiedzę w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych związanych z Ameryką Łacińską i spojrzeniem na ten region przez pryzmat postkolonializmu
· przedstawia genezę szkoły postkolonialnej i podaje głównych jej przedstawicieli
· wskazuje przyczyny i formy kolonializmu
· podaje najważniejsze zarzuty stawiane postkolonializmowi
· wskazuje podstawowe trendy we współczesnej humanistyce i potrafi wskazać rolę i znaczenie postkolonializmu
Umiejętności:
· w jasny i erudycyjny sposób przekazuje swoje spostrzeżenia i wnioski dotyczące problemu postkolonializmu w Ameryce Łacińskiej
· omawia pozycję i rolę Ameryki Łacińskiej w świecie przy wykorzystaniu narzędzi postkolonialnej postawy metodologicznej
· merytorycznie argumentuje swoje stanowisko i operuje tezami autorów szkoły postkolonialnej
· potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na jej podstawie krytyczne sądy
· redaguje esej podejmujący kwestie postkolonializmu w Ameryce Łacińskiej
Postawy:
· uczestniczy w dyskusjach z kolegami i prowadzącym w czasie zajęć
· formułuje i wyraża krytykę prezentacji innych studentów bez naruszania norm przyjętych dla tego typu dyskusji
· podejmuje wyzwanie samodzielnego wybrania tematu eseju i poszukiwania niezbędnej literatury
· wykazuje się umiejętnością prowadzenia dialogu, dyskusji z innymi studentami oraz stworzenia krótkiego tekstu naukowego
Kryteria oceniania
Ocena ciągła (aktywne uczestnictwo w zajęciach i przygotowanie krótkiej prezentacji: 60% oceny końcowej), esej: 40% oceny końcowej.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
· Burzyńska A., Markowski P., Teorie literatury XX wieku, Kraków 2006, s. 523-560.
· Gandhi L., Teoria postkolonialna. Wprowadzenie krytyczne, Poznań 2008.
· Gawrycki M. F., Szeptycki A., Podporządkowanie – niedorozwój – wyobcowanie. Postkolonializm a stosunki międzynarodowe, Warszawa 2011.
· Loomba A., Kolonializm/Postkolonializm, Warszawa 2011.
· Moraña M., Dussel E., Jauregui C. A. (red.), Coloniality At Large. Latin America and the Postcolonial Debate, Durham-London 2008.
· Polus A., Kontrowersje związane z przeszczepianiem teorii postkolonialnej na grunt stosunków międzynarodowych, w: Kultura–Historia–Globalizacja, 2011, nr 10.
· materiały wskazywane na bieżąco przez wykładowcę
Literatura uzupełniająca:
· Acharya A., Buzan B., Why is There no Non-Western International Relations Theory? An Introduction, „International Relations of the Asia-Pacific”, 2007, nr 7.
· Alexis J. S., Romancero pod gwiazdami, Kraków 1975.
· Arciniegas G., Burzliwe dzieje Morza Karaibskiego, Warszawa 1968.
· Ashcroft B., Griffiths G., Tiffin H., Post-colonial studies: the key concepts, London–New York, 2007.
· Baylis J., Smith S. (red.), Globalizacja polityki światowej. Wprowadzenie do stosunków międzynarodowych, Kraków 2008.
· Bhabha H. K., Miejsca kultury, Kraków 2010.
· Bhabha H., Mimikra i ludzie. O dwuznaczności dyskursu kolonialnego, „Literatura na świecie”, 2008, nr 1–2.
· Burzyńska A., Markowski P., Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków 2006, (teksty związane z tematyką zajęć – rozdział XVI Badania kulturowe i XVII Postkolonializm).
· Buttolph-Johnson J. B., Reynolds H. T., Mycoff J. D., Metody badawcze w naukach politycznych, Warszawa 2010.
· Chakrabarty D., Postkolonialność a podstęp historii: Kto wypowiada się w imieniu Indii?, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, 2003, nr 3–4 (262–263).
· Chatterjee P., Nacjonalizm jako problem w historii myśli politycznej, „Literatura na świecie”, 2008, nr 1–2.
· Czaputowicz J., Teorie stosunków międzynarodowych, Warszawa 2008.
· Der Derian J., Critical Practices In International Theory Selected essays, London, 2009.
· Dirlik A., The postcolonial aura: third Word criticism in the age of global capitalism, w: „Critical Inquiry”, 1994, t. 20.
· Domańska E., Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Poznań 2006.
· Fanon F., Wyklęty lud ziemi, Warszawa 1985.
· Fijałkowski Ł., Postkolonializm a studia nad bezpieczeństwem międzynarodowym, w: Kultura–Historia–Globalizacja, 2011, nr 10.
· Galeano E., Otwarte żyły Ameryki Łacińskiej, Kraków 1983.
· Gall A., Konfrontacja z imperium: Mickiewicz (Dziady, cz. III) i Puszkin (Jeździec miedziany) w perspektywie postkolonialnej, „Słupskie Prace Filologiczne. Seria Filologia Polska”, 2010, nr 8.
· Gawrycki M. F. (red.), Dzieje kultury latynoamerykańskiej, Warszawa 2009.
· Gawrycki M. F. (red.), Strategia mimikry. Ameryka Łacińska (i nie tylko) w ujęciu postkolonialnym, Warszawa 2012.
· Golinczak M., Postkolonializm: przed użyciem wstrząsnąć!, „Recykling idei”, 2008, nr 10.
· Hallward P., Postkolonialność absolutna. Między osobliwym a konkretnym, „Recykling idei”, 2008, nr 10.
· Kieniewicz J., Od ekspansji do dominacji. Próba teorii kolonializmu, Warszawa 1986.
· Łepkowski T., Haiti. Początki państwa i narodu, Warszawa 1964.
· Mezzadra S., Rahola F., Kondycja postkolonialna. O właściwościach czasu historycznego w globalnej teraźniejszości, „Recykling idei”, 2008, nr 10.
· Paleczny T., Procesy narodowotwórcze w Ameryce Łacińskiej – czy nowy model integracji?, w: Kultura–Historia–Globalizacja, 2009, nr 4.
· Pierre-Charles G., Karaiby 2 połowy XX wieku, Wrocław 1984.
· Said E., Kultura i imperializm, Kraków 2009.
· Said E., Orientalizm, Warszawa 1991.
· San Miguel P. L., The Imagined Island: History, Identity, and Utopia in Hispaniola, Chapel Hill 2005.
· Schwarz H., Ray S. (red.), A Companion to Postcolonial Studies, Malden-Oxford-Victoria 2005.
· Stemplowski R. (oprac.), Ameryka Łacińska. Dyskusja o rozwoju, Warszawa 1987.
· Szlajfer H., Modernizacja zależności. Kapitalizm i rozwój w Ameryce Łacińskiej, Wrocław 1985.
· Vogel D., Historia a postkolonializm. Pisanie historii narodowej i jej obecność w krytyce i literaturze postkolonialnej, Racibórz 2007.
· Young R., Postcolonialism: An Historical Introduction, Malden-Oxford-Victoria 2001.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: