Filozofia poznawania i interpretowania Ameryki Łacińskiej 4206-AK11z
1. Wprowadzenie. Uporządkowanie pojęć. Uszczegółowienie tematyki. Literatura. Formy prowadzenia zajęć i zaliczenia.
2. Źródła informacji (elektronicznej i tradycyjnej) na temat Ameryk
3. Percepcja i definiowanie Ameryk, różnych obszarów kulturowych i politycznych; Ameryka Anglosaska, Ameryka Łacińska; międzyamerykańskość; różne wymiary zewnętrzne Ameryk
4. Przesłanki odkrycia, "wymyślania" i tworzenia wizji Nowego Świata (Ameryki)
5. Początki poznawania i opisywania Ameryki: początki; kronikarze, dokumentaliści, interpretatorzy i wizjonerzy wczesnej Ameryki; schyłek dominacji hiszpańskiej w bibliografii Nowego Świata
6. Początki "koncertu narodów" w poznawaniu Ameryki - ku ostatecznemu podziałowi kolonialnemu i stworzeniu przesłanek współczesnej struktury kulturowej (wieki XVII-XVIII: wkład francuski, brytyjski, holenderski, portugalski; problematyka misyjna, wczesna problematyka pochodzenia człowieka amerykańskiego)
7. Międzynarodowa debata filozoficzna nad Amerykami (nad jakością przyrody amerykańskiej, człowieka, społeczeństw): Las Casas, Sepúlveda, Montaigne, Bacon, Buffon, Pe Pauw, Voltaire, Montesquieu, Toqueville, Hegel, Martí, Zea.
8. Odkrywanie naukowe i otwieranie (się) intelektualne Ameryki dla świata (1750-1850) (de la Condamine, Humblodt, Codazzi, d'Orbigny, Spix, Martius): Oświecenie - przesłanki intelektualne i poznawcze; wybijanie się na niepodległość Ameryk - przesłanki polityczne; "rządzić to zaludniać" - masowa imigracja do Ameryki i jej efekty poznawcze; intelektualny i akademicki kontekst amerykański; konteksty literackie XIX w.
9. Ku nowoczesnej amerykanistyce (1850-1950): historyczny kontekst polityczny, technologiczny i intelektualny; cechy amerykanistyki przełomu XIX i XX w.; wielkie problemy i tematy badawcze: pochodzenie człowieka amerykańskiego, antropologia kulturowa Ameryk, wielkie tematy historyczne, poszukiwania archeologiczne i etno-historyczne, horyzonty afro-amerykanistyki
10. Międzynarodowe Kongresy Amerykanistów - ewolucja światowego ruchu studióa nad Amerykami 1875 - 2006
11. Ku nowoczesnym studiom nad Amerykami: przesłanki i uwarunkowania nowej amerykanistyki; amerykanistyka ostatnich dziesięcioleci: studia latynoamerykańskie i i American Studies - ich tematy i dylematy; główne tendencje i problemy badawcze amerykanistyki światowej
12. Studia amerykanistyczne w Polsce: studia latynoamerykanskie; American Studies; przesłanki; ewolucja; dorobek; obecność w międzynarodowym ruchu amerykanistycznym
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
a) ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych, właściwych dla badania Ameryki Łacińskiej i Karaibów z perspektywy interdyscyplinarnej
b) zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury latynoamerykańskiej i karaibskiej, właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie kulturoznawstwa
c) ma rozszerzoną wiedzę o różnorodności struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz pogłębioną wiedzę w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych związanych z Ameryką Łacińską i Karaibami
d) Nabywa umiejętności percepcji i interpretacji Ameryki Łacińskiej.
e) Zapoznanie się z historią odkrywania, opisywania Ameryki Łacińskiej
f) Zrozumienie sposobu ewolucji studiów i badań nad Amerykami
Kryteria oceniania
Podstawą oceny są wyniki z egzaminu końcowego (pisemnego)
Praktyki zawodowe
nie dot.
Literatura
1. A. Dembicz, Filozofia poznawania Ameryki, CESLA, Warszawa, 2006
2. A. Dembicz, "Studia latynoamerykańskie i międzyamerykańskość w badaniach nad Amerykami", Polskie badania nad Amerykami, CESLA, Warszawa, 2004, ss. 9-16
3. Z. Lewicki, "Amerykanistyka: terminologia, zakres badawczy", Polskie badania nad Amerykami, CESLA, Warszawa, 2004, ss. 17-22
4. E. O'Gorman, 'Wynalezienie" Ameryki, CESLA, 1999
5. J. Wojcieszak, Dylemat uniwersalizmu i partykularyzmu w hispanoamerykanskiej filozofii kultury lat 1900-1950, CESLA, Warszawa, 1989
6. L. Zea, Filozofia dziejów Ameryki, CESLA, Warszawa, 1993
Poza powyższą literaturą podstawową słuchaczom udostępnia się propozycje bibliograficzne związane z poszczególnymi zagadnieniami tematycznymi.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: