Historia społeczeństw i kultur w Ameryce Łacińskiej 4206-AH11z
Aczkolwiek pojęcie Ameryka Łacińska pojawia się dopiero w XIX wieku, proponowany przegląd historii rozpoczyna się od kwestii samodzielnego powstania cywilizacji prekolumbijskich i ich późniejszych losów na skutek odkrycia i podboju. Dalej zwraca się uwagę na okres kolonialny i jego znaczenie dla krajów latynoamerykańskich.
Centralnym tematem kolejnych wykładów stanowią poszukiwania przez niepodległe państwa latynoamerykańskie swojego miejsca w zglobalizowanym świecie. W tym kontekście rozpatrywane będą zarówno główne tendencje i problemy w skali kontynentalnej, jak i wybrane procesy w niektórych krajach latynoamerykańskich.
ZAKRES TEMATYCZNY WYKŁADÓW:
I. WPROWADZENIE
1. Ameryka-Ameryka Łacińska: nie tylko kwestia terminologii. 2. Początek historii latynoamerykańskiej. 3. Historia Ameryki Łacińskiej i jej związek z historią uniwersalną.
II-III. AMERYKA PREKOLUMBIJSKA
1. Źródła w historii prekolumbijskiej. 2. Pojawienie się człowieka na kontynencie amerykańskim. 3. Periodyzacja historii prekolumbijskiej. 4. Strefy kulturowo-cywilizacyjne. 5. Społeczności indiańskie. 6. Mezoameryka - najważniejsze osiągnięcia kulturowo-cywilizacyjne. 7. Ustrój społeczno-polityczny Państwa Azteków. 8. Andy - najważniejsze osiągnięcia kulturowo-cywilizacyjne. 9. Ustrój społeczno-polityczny Państwa Inków.
IV-V. ODKRYCIE I PODBÓJ (1492-poł.XVI w.)
1. Półwysep Iberyjski w przeddzień odkrycia Ameryki. 2. Wielkie odkrycia geograficzne. 3. Podróże Kolumba. 4. Traktat z Tordesillas. 5. Znaczenie odkrycia Ameryki dla "Starego Świata". 6. Geneza nazwy "Ameryka". 7. Konkwista kontynentu Amerykańskiego przez Kastylię: Karaiby, Tierra Firme, Meksyk, Peru. 8. Odkrycie i konkwista Brazylii. 9. Rola innych państw europejskich w konkwiście kontynentu. 9. Ameryka hiszpańska: Adelantados i wojny domowe.
VI-VII. EPOKA KOLONIALNA (poł. XVI w. - koniec XVIII w.)
1. Ameryka hiszpańska: Wprowadzenie rządów wicekrólewskich. 2. Władze metropolitalne. 3. Administracja w koloniach. Gospodarka. Społeczeństwo. Kultura. 4. Reformy polityczne i gospodarcze królów z dynastii Burbonów. 5. Kościoł katolicki: Funkcje społeczne i kulturowe w koloniach iberoamerykańskich.
VIII. RUCH NIEPODLEGŁOŚCIOWY (koniec XVIIIw.-1825)
1. Ruch niepodległościowy w Ameryce hiszpańskiej. Periodyzacja. 2. Powstanie Tupak Amaru II. 3. Precursores i Libertadores. Simón Bolívar. José de San Martín.
4. Niepodległość Haiti. 5. Powstanie Cesarstwa Brazylijskiego.
IX-X. KSZTAŁTOWANIE SIĘ NIEPODLEGŁYCH PAŃSTW LATYNOAMERYKAŃSKICH (1825-1870)
1. Próby integracji wyzwolonych krajów (Zjednoczone Prowincje Ameryki Środkowej, Wielka Kolumbia, Konfederacja Peru-Boliwia). 2. Zjawisko caudillismo (Antonio de Santa Ana, Juan Manuel de Rosas, José Gaspar Rodríguez de Francia). 3. Gospodarka i społeczeństwo niepodległych republik w XIX wieku. 4. Liberałowie i konserwatyści.
5. Rządy Benito Juarez. 6. Cesarstwo Meksykańskie (1863-1867). 7. Proces upadku niewolnictwa. 8. Wojny i zmiany granic (Wojna o Texas, Wojna Paragwajska). 9.Uznanie niepodległości państw latynoamerykańskich przez Hiszpanię.
XI. STABILIZACJA. ROZWÓJ ZALEŻNY AMERYKI ŁACIŃSKIEJ (1870-1910)
1. Republiki oligarchiczne. 2. Rządy Porfirio Díaz. 3. Wojny i zmiany granic (Wojna o Saletrę). 4. Niepodległość Kuby i Portoryka. 5. Niepodległość Panamy.
XII. KRYZYS ROZWOJU ZALEŻNEGO. KRYZYS STRUKTURALNY W AMERYCE ŁACIŃSKIEJ (1910-1959)
1. Ameryka Łacińska na początku XX wieku. Nowe siły społeczne: robotnicy i klasa średnia.
2. Rewolucja meksykańska. 3. Ruch na rzecz reformy uniwersyteckiej. 4. Wojny i zmiany granic (Wojna o Chaco). 5. Ameryka Łacińska w dobie I i II wojny światowej. 6. Wielki Kryzys 1929 r. w kontekście latynoamerykańskim. 7. Nacjonalizm i populizm. 8. Dyktatury i rewolucje.
XIII. ZIMNOWOJENNE LĘKI I NADZIEJE (1959-1989)
1. Specyficzność zimnej wojny w kontekście latynoamerykańskim. 2. Dyktatury wojskowe. 3. Dług zagraniczny: polityczny i społeczny wymiar. 4. Guerrillas, wojny domowe. 5. "Artyści zaangażowani".
XIV. GLOBALIZACJA I NEOLIBERALIZM NA PERYFERIACH LATYNOAMERYKAŃSKICH (1989 ...)
1. Procesy demokratyzacji. 2. Aspekty polityczne i kulturowe procesów regionalnej integracji. 3. Współczesne wyzwania rządów demokratycznych. 4. Lewica i prawica: ideologia i polityka. 5. Budowanie społeczeństwa obywatelskiego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Głównym celem wykładu jest nakreślenie ogólnych ram wiedzy pozwalających usytuować we właściwym kontekście historycznym najważniejsze problemy społeczne, polityczne i kulturowe regionu.
W związku z tym oczekuje się, że po zaliczeniu zajęć student powinien:
-Orientować się w kwestiach uwarunkowań historycznych dzisiejszych procesów społecznych, politycznych i kulturowych regionu
-Rozumieć związek pomiędzy różnymi procesami historycznym w regionie a procesami w skali globalnej
-Dostrzegać, przy tym, wpływ lokalnej specyfiki w kształtowaniu się i funkcjonowaniu życia społecznego, politycznego i kulturalnego poszczególnych regionów latynoamerykańskich
-Znać podstawowe źródła informacji o dziejach Ameryki Łacińskiej, oraz umieć pozyskiwać kolejne specjalizowane zasoby wiedzy historycznej.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny. Zestaw pytań egzaminacyjnych ze zrealizowanych zakresów tematycznych.
Literatura
Literatura podstawowa:
Caso, Alfonso. Naród Słońca. Wydawnictwo Literackie, Kraków 1974.
Coe, Micahel; Snow, Dean; Benson, Elizabeth. Wielkie kultury świata. Ameryka prekolumbijska. Penta, Warszawa 1997.
Dzieje Ameryki Łacińskiej. T.I . [Red. Tadeusz Łepkowski, 1977], T.II. [Red. Robert Mroziewicz, Ryszard Stemplowski, 1979], T.III. [Red. Ryszard Stemplowski]. Książka i Wiedza, Warszawa.
Eakin, Marshall C. Historia Ameryki Łacińskiej. Zderzenie kultur. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
Kula, Marcin. Historia Brazylii. Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo, Wrocław 1987.
Łepkowski, Tadeusz . Dwie biografie amerykańskie. Bolívar y Juárez. Wiedza Powszechna, Warszawa 1970.
Rostworowska, Maria. Historia Państwa Inków. CESLA UW, Biblioteka Narodowa, Warszawa 2004.
Zea, Leopoldo. Filozofia Dziejów Ameryki [Wybór i opracowanie: Janusz Wojcieszak; Tłum. Krzysztof Jacek Hinz]. CESLA. Warszawa 1993.
Informacja o uzupełniających, aczkolwiek nieobowiązkowych, pozycjach bibliograficznych oraz innych źródłach dostępna jest na witrynie przedmiotu.
Z uwagi na to, że na pierwszym roku studiów jeszcze nie wszyscy studenci opanowali język hiszpański, przy opracowywaniu podstawowej bibliografii celowo korzystano z jak najwięcej pozycji polskojęzycznych. Bibliografia dodatkowa natomiast zawiera publikacje zarówno w językach obcych jak i wykraczające poza tradycyjną bibliografię historyczną. W swej znacznej większości pozycje te są dostępne w Bibliotece CESLA UW.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: