Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna 4102-1M2S-PEDWS
Przedmiot ma za zadanie zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej ze szczególnym uwzględnieniem metod pracy, środków i form pracy. Zadanie to będzie realizowane poprzez przedstawienie i przedyskutowanie wybranych zagadnień teoretycznych oraz możliwych rozwiązań praktycznych z uwzględnieniem specyfiki pracy nauczycieli języków obcych w obrębie następujących obszarów
1. Dokumentacja pracy przedszkola i szkoły podstawowej
2. Podstawa programowa kształcenia zintegrowanego, analiza krytyczna wprowadzanych zmian
3. Ocena gotowości szkolnej dziecka, podstawy diagnostyki pedagogicznej
4. Podstawowe klasyfikacje procesów wychowawczych i dydaktycznych odnoszących się do edukacji wczesnoszkolnej oraz prawidłowości rządzące ich przebiegiem
5. Twórcze działania dydaktyczne nauczyciela wczesnej edukacji
6. Metody pracy wychowawczej i dydaktycznej we wczesnej edukacji z uwzględnieniem problemów dzieci specjalnej troski oraz dzieci ze specyficznymi problemami w uczeniu się
7. Dziecko specjalnej troski w klasie/ szkole integracyjnej oraz masowe j- podstawowe zadania nauczyciela oraz nauczyciela wspierającego
8. Problemy zdrowotne dziecka a praca dydaktyczna i wychowawcza w przedszkolu i szkole
9. Społeczno-emocjonalne problemy dziecka związane ze startem szkolnym i sposoby ich rozwiązywania we współpracy z rodzicami z uwzględnieniem dzieci ze specjalnymi i specyficznymi problemami edukacyjnymi
10. Metodyka nauczania w klasie integracyjnej, funkcje nauczyciela prowadzącego i wspierającego
11. Wprowadzenie do metodyki kształcenia zintegrowanego w przedszkolu i klasach I-III
12. Praca z uczniem szczególnie uzdolnionym w przedszkolu i klasach I-III
13. Problemy współpracy z rodzicami w przedszkolu i klasach I-III
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
K_W12 ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym
K_W15 zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów
K_W20 ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej
K_U12 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U14 potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
K_U21 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań wychowawczych; potrafi generować rozwiązania konkretnych programów psychologicznych i pedagogicznych oraz prognozować przebieg ich rozwiązywania i przewidywać skutki planowanych działań
K_U24 potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych
K_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
K_K08 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań psychologicznych i pedagogicznych w środowisku szkolnym i pozaszkolnym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pracy nauczycielskiej
Kryteria oceniania
Kontrola obecności na zajęciach
Prezentacja multimedialna (50% oceny końcowej)
Kolokwium pisemne (50% oceny końcowej)
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Gruszczyk-Kolczyńska, E./Zielińska, E. (2012). Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Kraków: Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola.
Janiszewska, B. (2011). Mam 6 lat i idę do szkoły. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: Seventh Sea.
Karbowniczek, J./Kwaśniewska, M./ Surma, B. (2011). Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Klus-Stańska, D./Szczepska-Pustkowska, M. (red.). Pedagogika wczesnoszkolna: dyskursy, problemy, rozwiązania / red. nauk. [et al.]. . Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Klus-Stańska, D./Nowicka, M. (2014). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Klim-Klimaszewska, A. (2011). Pedagogika przedszkolna: nowa podstawa programowa. Warszawa: Instytut Wydawniczy Erica.
Kowalik, S. (red.). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kruszko, K. (2010). Pedagogiczne aspekty bezpieczeństwa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Pamuła, M. (2009). Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna, Wyd. Łośgraf, Warszawa 2011.
A. Borkowska, Ł. Domańska, Neuropsychologia kliniczna dziecka, PWN, Warszawa 2011.
E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka, WSiP, Wyd. IV, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: