Seminarium dyplomowe 1 4101-5ZSDO
Konsultacje mają na celu przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania określonego problemu praktycznego, z którymi mają do czynienia w trakcie praktyki pedagogicznej oraz sformułowania i opracowania problemu od strony naukowej. Studenci powinni w związku z tym:
zdobyć podstawowe informacje na temat przedmiotu i celu glottodydaktyki jako nauki
- zapoznać się z technikami i zasadami badań glottodydaktycznych
- zapoznać się z technikami precyzowania tematu, z technikami zbierania i opracowywania materiałów naukowych, z technikami konstruowania pracy
- potrafić zorganizować część empiryczną pracy, zbieranie i analizę danych
- potrafić zaproponować i uzasadnić rozwiązania praktyczne (konspekty przeprowadzonych lekcji) oraz przedstawić komentarz dydaktyczny i refleksję nad własnym działaniem
Treści nauczania:
Ogólne uwagi o pracy dyplomowej:
- Praca dyplomowa jako usystematyzowanie wiedzy nt. wybranego problemu praktycznego
- Cele pracy
- Wymagania formalne, wymagania merytoryczne. Zakres pracy.
- Budowa pracy dyplomowej
Naukowy a potoczny obraz świata. Teorie naukowe. Hipoteza. Charakterystyka i metody uprawiania nauki. Glottodydaktyka jako nauka.
Literatura naukowa. Klasyfikacja. Sposoby docierania do informacji naukowych. Zasady korzystanie z zasobów bibliotecznych.
Zbieranie materiałów i techniki sporządzania bibliografii do opracowań naukowych.
Ocena i selekcja materiałów. Techniki opracowywania materiałów, sporządzanie fiszek i konspektów.
Podstawowe zasady konstrukcji pracy dyplomowej. Struktura tekstu, forma, styl. Zasady podziału tekstu.
Metody i techniki badań empirycznych w glottodydaktyce. Zbieranie i analiza danych.
Zapewnianie rzetelności i trafności w badaniach jakościowych.
Badania w działaniu jako badania zorientowane praktycznie. Organizacja i opis badań.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu seminarium student potrafi napisać pracę dyplomową, spełniającą wymogi formalne stawiane pracom dyplomowym. Potrafi zatem między innymi sporządzać przypisy i ułożyć bibliografię. Student potrafi także poddać analizie wybrane zagadnienie, bazując na literaturze przedmiotu i zapoznając się ze stanem badań w zakresie wybranego tematu. Student potrafi łączyć wiedzę teoretyczną zdobytą na wykładach/konwersatorium i seminarium z wybranej dziedziny z jej praktycznym wykorzystaniem w szkolnictwie, w różnych grupach wiekowych i na różnych poziomach nauczania, poprzez na przykład umiejętność zdydaktyzowania tekstu literackiego, któremu poświęcił pracę dyplomową i materiałów z nim związanych.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia pierwszego semestru jest złożenie pierwszego rozdziału pracy i jednego konspektu z czwartego rozdziału pracy (termin ustala Promotor).
Zaliczenia seminarium dyplomowego w cyklu rocznym jest wynikiem złożenia dwóch z trzech rozdziałów części teoretycznej pracy licencjackiej i rozdziału czwartego, stanowiącego część praktyczną pracy, uczestnictwa w zajęciach na warunkach ustalonych przez Promotora oraz samodzielnej pracy akademickiej.
Literatura
Właściwe dla poszczególnych seminariów listy wymaganych lektur prowadzący podadzą na początku semestru.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: