Elementy językoznawstwa: Wstęp do lingwistyki 4101-5SWLINO
Głównym celem konwersatorium "Elementy językoznawstwa: wstęp do lingwistyki" jest zapoznanie studentów z teorią i praktyką opisową oraz badawczą współczesnego językoznawstwa, przedstawienie najważniejszych dokonań światowej lingwistyki, ukazanie różnorodności szkół, kierunków i zastosowań. Ilustracje materiałowe pochodzą głównie z języka angielskiego i polskiego.
Wiodącym podręcznikiem wykorzystywanym na zajęciach jest książka amerykańskich autorów, V. Fromkin i R. Rodmana, p.t. "An Introduction to Language". Korzysta się także z literatury uzupełniającej, w postaci artykułów naukowych, rozdziałów książkowych oraz materiałów Internetowych.
Program zajęć obejmuje m.in. następujące zagadnienia:
Semestr I
- Ogólne terminy i pojęcia językoznawstwa
- Morfologia jako składnik gramatyki i dziedzina językoznawstwa
- Składnia jako składnik gramatyki i dziedzina językoznawstwa
- Semantyka jako składnik gramatyki i dziedzina językoznawstwa
- Fonologia jako składnik gramatyki i dziedzina językoznawstwa
- Podsumowanie: główne szkoły językoznawcze i ich przedstawiciele
Semestr II
- Społeczne aspekty języka (socjolingwistyka i dialektologia)
- Językoznawstwo historyczne
- Akwizycja języka (rozwój mowy)
- Elementy neurolingwistyki i psycholingwistyki
- Język naturalny a informatyka i technologia komputerowa
- Podsumowanie i powtórzenie materiału
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci powinni posiąść usystematyzowaną wiedzę w zakresie teorii gramatyki oraz podstawowych zagadnień współczesnego językoznawstwa. Spodziewane jest również wykształcenie i pogłębienie umiejętności analizowania danych językowych, argumentacji i wyciągania wniosków. Zarówno ta wiedza jak i osiągnięte sprawności będą przydatne m.in. w procesie dydaktycznym (nauczaniu języka angielskiego). Po ukończeniu konwersatorium student zrozumie podstawowe mechanizmy decydujące o wielości i różnorodności języków, jak i zasady uniwersalne, którym każdy język podlega.
Kryteria oceniania
Pierwszy i drugi semestr konwersatorium kończy się zaliczeniem na ocenę.
Od studentów oczekuje się opanowania kolejnych fragmentów podręcznika (praca z książką w domu), aktywnego udziału w dyskusjach na zajęciach, umiejętności przeprowadzania prostych analiz językoznawczych, znajomości stosownych pojęć i terminów, zaliczenia trzech testów pisemnych w semestrze (ok. 30 minut każdy), przygotowania i przedstawienia jednej prezentacji indywidualnej w semestrze, na zadany temat (ok. 20 min.).
W ujęciu procentowym, udział poszczególnych składników w ocenie końcowej przedstawia się następująco:
- śródsemestralne pisemne testy kontrolne 70%
- ocena ciągła (przygotowanie do zajęć, aktywność) 10%
- kontrola obecności 10%
- praca semestralna 10%
Sposób zaliczenia
Zaliczenie na ocenę
Literatura
Podręcznik wiodący:
- Victoria Fromkin i Robert Rodman, An Introduction to Language
Podręczniki uzupełniające:
- Barry Blake, All About Language
- William O'Grady, Michael Dobrovolsky i Francis Katamba (red.), Contemporary Linguistics. An Introduction
- Edward Sapir, Language
oraz wybrane materiały Internetowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: