Psychologia rozwojowa z elementami psychologii klinicznej dziecka 4101-4ZPREPKD
Poszczególne zagadnienia omawiane w trakcie zajęć obejmują szeroki zakres współczesnej wiedzy na temat rozwoju w nabywaniu i doskonaleniu funkcji organizujących funkcjonowanie człowieka, w ujęciu intra– i interpersonalnym. Przedstawiony zostanie obszerny przegląd badań ukierunkowanych na poszczególne obszary rozwoju oraz stan wiedzy na temat mechanizmów rozwojowych w tych obszarach.
W poszczególnych jednostkach dydaktycznych zostaną omówione następujące zagadnienia:
- Zakres i obszary psychologii rozwojowej człowieka
- Metodologiczne aspekty badania rozwoju
- Podstawowe mechanizmy rozwoju
- Rozwój poznawczy; definicje, zakres i mechanizmy
- Stadia rozwoju funkcji poznawczych wg. J.Piageta
- Rozwój inteligencji i jego pomiar
- Rozwój społeczny; proces socjalizacji jednostki
- Mechanizmy rozwoju społecznego
- Powiązania rozwoju społecznego z innymi obszarami rozwoju
- Rozwój emocjonalny; funkcja emocji - wyposażenie genetyczne i różnicowanie emocji
- Inteligencja emocjonalna; geny czy doświadczenia?
- Rozwój moralny; etapy rozwoju moralnego; badania i wnioski
- Rozwój motoryczny człowieka; ontogeneza i filogeneza
- Powiązania międzyobszarowe w rozwoju poszczególnych funkcji
- Zaburzenia rozwoju; przyczyny wewnętrzne i zewnętrzne i zapobieganie zaburzeniom rozwoju
- Wpływ czynników zewnętrznych na prawidłowość rozwoju wskazanych funkcji
Podstawowym celem zajęć jest wskazanie mechanizmów rozwojowych kształtujących przebieg procesów rozwoju w zakresie poszczególnych funkcji, wskazanie ich wzajemnego powiązania, opisanie szczegółowych mechanizmów leżących u podstawy rozwoju poszczególnych funkcji, możliwych zaburzeń rozwoju wraz z ich przyczynami oraz zarys możliwych działań ukierunkowanych na dostępną korektę i modyfikacje tego procesu.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- K_W01 Zna elementarną terminologię używaną w psychologii rozwojowej i rozumie jej źródła i zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych H1A_W02, H1A_W03
- K_W05 Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym jak i psychologicznym i społecznym H1A_W04, S1A_W05
- KW_10 Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o róznych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących S1A_W02, S1A_W03, S1A_W08
Umiejętności
- K_U08 Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych poglądów różnych autorów H1A_U06
- K-U09 Potrafi ocenić przydatność metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej S1A_U07, S1A_U08
- K_U14 Potrafi dokonać analizę własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu S1A_U06
Kompetencje społeczne
- K_K06 Jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych S1A_K04, H1A_K04
- K_K07 Jest przygotowany do aktywnego udziału w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędacymi specjalistami w danej dziedzinie S1A_K02, H1A_K02
- K_K08 Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne S1A_K03, S1A_K05
Kryteria oceniania
Określenie poziomu wiedzy studentów.
Literatura
Ph.Zimbardo Psychologia i Życie, PWN 2012
B.Inhelder Piaget and his school, Sprinter-Verlag 1976
Kit Welchman Erik Erikson: His Life, Work, and Significance, Open University Press 2000
L. Kohlberg, R. Mayer Rozwój jako cel wychowania, w: red. Kwieciński, Witkowski, Spory o edukację, Instytut Badań Edukacyjnych 1993
D. Góral Rozwój motoryczny, ruch rozwijający – metoda Weroniki Sherborne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: