Dydaktyka przedmiotowa przedszkolna i I etapu edukacyjnego 4101-3ZDYDPPIEE
W czasie kursu studenci uczą się definiować i charakteryzować etapy rozwoju dzieci, a także rozpoznawać trudności i specjalne potrzeby edukacyjne. Potrafią określić specyfikę pracy z dziećmi i opisać obowiązki nauczyciela w zakresie potrzeb edukacyjnych małych dzieci. Kurs wyposaża studentów w umiejętności oceny i doboru właściwych metod, technik (np. gry, piosenki, drama) i pomocy do pracy z dziećmi w zakresie nauczania umiejętności (głównie słuchania i mówienia, ale także czytania i pisania) oraz elementów języka (głównie słownictwa, ale także gramatyki), a także przygotowuje ich do samodzielnego przygotowywania pomocy naukowych oraz oceniania postępów w opanowaniu języka obcego u małych dzieci na lekcjach języka obcego.
Zakres tematów:
Etapy i aspekty rozwoju dzieci. Proces przyswajania języka u dzieci.
Nauczanie umiejętności językowych – słuchanie, mówienie, czytanie, pisanie.
Nauczanie elementów języka - słownictwo, gramatyka.
Ocena metod, technik i pomocy do nauczania dzieci języka obcego (e.g. piosenki, wierszyki, opowiadania, ruch, drama, zajęcia plastyczne).
Tworzenie własnych pomocy.
Planowanie lekcji.
Zarządzanie klasą, utrzymanie dyscypliny.
Testowanie i ocenianie.
Uwaga: Poszczególne tematy mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01 - w podstawowym zakresie wybrane fakty, teorie, procesy, zjawiska z zakresu dydaktyki języka angielskiego jako obcego zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języka angielskiego w przedszkolu i na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym (P6S_WG Zakres i głębia)
K_W03 - podstawową terminologię z zakresu dydaktyki języka angielskiego jako obcego, właściwą dla nauczania języka angielskiego (P6S_WG Zakres i głębia)
K_W04 - metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach związanych z nauczaniem języka angielskiego jako obcego (P6S_WG Zakres i głębia)
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01 – wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania),
K_U03 – w podstawowym zakresie dokonać oceny jakości w nauczaniu języka angielskiego jako obcego (P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania),
K_U06 – ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języka angielskiego jako obcego (P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania),
K_U14 – dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu (P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania),
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K08 – prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu(P6S_KR Rola zawodowa/ niezależność i rozwój etosu),
K_K02 – refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia (P6S_KK Oceny / krytyczne podejście),
K_K11 – dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela (P6S_KR Rola zawodowa/ niezależność i rozwój etosu)
Kryteria oceniania
Ocena ciągła – obecność, przygotowanie, aktywny udział w zajęciach, testy i zadania, praca projektowa – (pomoce naukowe do lekcji, zadania symulacyjne, prezentacje) – 40% oceny końcowej
Wykonywanie zadań na platformie Moodle – 60% oceny końcowej.
Skala ocen:
90-100% - 5
75-89% - 4
60-74% - 3
0-59% - 2
Literatura
Brewster, J. et al. (2003). The primary English teacher's guide. London: Penguin.
Cameron, L. (2000). Teaching languages to young learners. Cambridge: CUP.
Ellis, G., & Brewster, J. (2003). The storytelling handbook. London: Penguin.
Ioannou-Georgiou, S., & Pavlou, P. ((2003). Assessing young learners. Oxford: OUP.
Lewis, G., & Bedson, G. (1999). Games for children. Oxford: OUP.
Moon, J. (2000). Children learning English. Oxford: Macmillan.
Phillips, S. (1993). Young learners. Oxford: OUP.
Pinter, A. (2006). Teaching young language learners. Oxford: OUP.
Reilly, V., & Ward, S. (1997). Very young learners. Oxford: OUP.
Scott, W., & Ytreberg, L. (1990). Teaching English to children. London: Longman.
Slattery, M., & Willis, J. (2001). English for primary teachers. A handbook of activities & classroom language. Oxford: OUP.
Szpotowicz, M. (2008). Second language learning processes in lower primary children. Warszawa: WUW.
Szpotowicz, M., & Szulc-Kurpaska, M. (2009). Teaching English to young learners. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: