Wiedza o akwizycji i nauce języka 4101-3WWAJAO
Celem wykładu jest zapoznanie studentów:
- z podstawowymi pojęciami dotyczącymi procesu uczenia się języka pierwszego, drugiego i obcego,
- z indywidualnymi czynnikami wpływającymi na sukces i niepowodzenie w tym zakresie,
- ze zmiennymi dydaktycznymi, które kształtują sposoby oraz tempo przyswajania języka,
- z uwarunkowaniami instytucjonalnymi, organizacyjnymi i programowymi nauki języka, a także
- z nowymi tendencjami w europejskiej polityce językowej, w językoznawstwie stosowanym i metodyce nauczania języków obcych.
Wykład łączy aspekty lingwistyczne, psychologiczne, socjologiczne i pedagogiczne w obrębie każdego tematu omawianego w toku dwóch spotkań.
Zakres tematów:
1.Język, interakcje, komunikacja (kompetencje i sprawności językowe).
2.Rozwój pierwszego języka dziecka (etapy rozwoju języka, czynniki wpływające na ten proces, wnioski pod adresem nauki języka obcego).
3.Opanowywanie następnych języków ( pojęcie języka pierwszego, drugiego i obcego, pojęcie akwizycji i nauczania, bilingwalizm, plurilingwalizm, multilingwalizm.
4.Teorie uczenia się, teorie opanowywania języka (audiolingwalizm, kognitywizm, konstruktywizm. Metody konwencjonalne i niekonwencjonalne w nauczaniu języków obcych).
5.Czynniki natury biologicznej w nauce języka drugiego / obcego ( wiek, płeć, modalność, lateralizacja).
6.Zmienne kognitywne w przyswajaniu języka (iloraz inteligencji, style poznawcze).
7.Zmienne afektywne w przyswajaniu języka (motywacja, postawy, lęk komunikacyjny, samoocena, ekstrawersja i introwersja, podejmowanie ryzyka).
8.Sukces i niepowodzenie w nauce języka (przegląd badań prowadzonych w Polsce i na świecie).
9.Planowanie kursu językowego, konstrukcja programu nauczania (cele nauki, typy programów, procedury ich opracowywania).
10.Testy w nauce języka (typologia testów, cechy dobrego testu, ocenianie alternatywne).
11.Nauczyciel i nauczanie (role nauczycieli, style i strategie nauczania).
12.Uczeń i uczenie się (strategie opanowywania języka, zachowanie uczniów, dyscyplina w klasie szkolnej).
13.Interakcja i komunikacja w klasie szkolnej / grupie językowej (komunikacja naturalna a komunikacja szkolna, rozwijanie kompetencji komunikacyjnej uczniów).
14.Podejście do błędu językowego (źródła błędu, typologia błędów, prewencja i terapia błędu).
15.Nauczanie języków obcych w systemie edukacji (europejska polityka językowa i edukacyjna, kształcenie językowe w systemie szkolnym, nowe tendencje).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
1.Studenci zapoznają się z literaturą przedmiotu dotyczącą akwizycji pierwszego i drugiego języka.
2.Studenci porównają różne teorie dotyczące akwizycji języka.
3.Studenci przeanalizują przykłady wypowiedzi uczniów i przeprowadzą analizę błędów.
4.Studenci porównają i przeanalizują teorie dotyczące akwizycji drugiego języka w kontekście pracy w klasie z uczniami o zróżnicowanych potrzebach
Kryteria oceniania
1.Czytanie literatury fachowej
2.Analiza językowa
3.Test końcowy
4.Uczestnictwo w zajęciach
Literatura
Lektura obowiązkowa:
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. 2001. Cambridge: Cambridge University Press. (CEFR) / Europejski System Opisu Kształcenia Językowego: uczenie się, nauczania, ocenianie (ESOKJ). 2003. Warszawa: Wydawnictwa CODN.
(www.coe.int/t/dg4/linguistic/Source/Framework_EN.pdf).
Dakowska, M. 2005. Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (roz. 2, 3, 4 i 8).
Komorowska, H. 2001. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. (roz. 1, 2 i 4).
Komorowska, H. 2001 (red.). Nauczanie języków obcych. Polska a Europa. Warszawa: Academica, Wydawnictwo SWPS (s. 11-33).
Johnstone, R. 2002. Addressing the Age Factor: Some Implications for Languages Policy. Strasbourg: Council of Europe.
(www.coe.int/t/dg4/linguistic/Source/JohnstoneEN.pdf ).
Lightbown, P.M., Spada, N. 1999. How Languages are Learned. Oxford: OUP (roz. 1, 2, 3).
Yule, G. 2006. The Study of Language. Cambridge University Press. 3rd edition. (roz. 1,2, 14,15 i 20). (http://www.ecml.at/epostl).
Lektura uzupełniająca:
Ellis, R. 1995. The Study of Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press. (roz. 11, s. 494 - 527).
Richards J., T. Rodgers. 1986. Approaches and Methods in Language Teaching.Cambridge: CUP.
Komorowska, H 2005. Programy nauczania w kształceniu ogólnym i w kształceniu językowym. Warszawa: Fraszka Edukacyjna (roz. 12 i 13).
Komorowska, H. 2002. Sprawdzanie umiejętności uczniów. Kontrola-ocena-testy. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. (roz. 2 i 3).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: