Praktyki dydaktyczne 4101-3PNDPPRAKPG
Główne cele praktyk:
1. Zapoznanie się ze specyfiką pracy oraz zakresem obowiązków
dydaktycznych, wychowawczych i organizacyjnych nauczyciela języka angielskiego.
2. Nabycie umiejętności prowadzenia obserwacji lekcji i jej dokumentowania oraz samodzielnego prowadzenia lekcji języka angielskiego.
3. Nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela języka angielskiego i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyk z nauczycielem- mentorem oraz podczas zajęć z dydaktyki przedmiotowej.
4. Nabycie umiejętności analizowania własnej pracy dydaktycznej i
wychowawczej i jej efektów oraz pracy własnej uczniów.
5. Zapoznanie się z zachowaniem i funkcjonowaniem emocjonalnym,
intelektualnym i społecznym dzieci i młodzieży.
6. Nabycie umiejętności diagnozowania pedagogicznego, planowania pracy
dydaktyczno-wychowawczej uwzględniającej różnice indywidualne uczniów.
7. Uświadomienie studentom – przyszłym nauczycielom języka angielskiego – problemów pojawiających się w kształceniu i wychowaniu dzieci
i młodzieży (biopsychicznych, społecznych, ekonomicznych).
Efekty kształcenia
K_W07 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i
edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
K_W08 w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji,
cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji
edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych,
kulturalnych i pomocowych
K_W09 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej,
opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej, edukację włączającą, a także sposoby
realizacji zasady inkluzji
K_W21 podstawę programową języka angielskiego i opcjonalnie języka
francuskiego lub niemieckiego, ew. wiedzy o społeczeństwie na trzecim
etapie edukacyjnym oraz uwarunkowania kształcenia językowego w szkole
wyższej
K_U02 samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik
informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z
nauczaniem języków obcych w warunkach szkoły licealnej, branżowej,
wyższej oraz w kształceniu dorosłych i w warunkach innych instytucji
edukacyjnych nauczających języków obcych ew. z nauczaniem przedmiotu
wiedza o społeczeństwie na trzecim etapie edukacyjnym
K_U03 dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków
obcych i ew. przedmiotu wiedza o społeczeństwie; diagnozować potrzeby,
możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować
zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
K_U04 stosować założenia i wymagania podstawy programowej dla języka
angielskiego i opcjonalnie języka francuskiego lub niemieckiego, ew. wiedzy
o społeczeństwie dla trzeciego etapu edukacyjnego oraz wymagania
kształcenia językowego w szkole wyższej
K_U06 w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do
instytucji związanych z edukacją, nauczaniem języków obcych
K_U07 ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk
do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania
języków obcych ew. przedmiotu wiedza o społeczeństwie oraz wybrać i
zastosować właściwy sposób postępowania
K_U08wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki
oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu krytycznego analizowania i
interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych,
kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
K_U10 pracować z młodzieżą i dorosłymi pochodzącymi ze środowisk
odmiennych kulturowo i posiadających ograniczoną znajomość języka
polskiego
K_U11 posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej
działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki
konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych
K_U14 planować tok i program kształcenia językowego dostosowanego do
pełnego spektrum odbiorców w otoczeniu społecznym, różnych obszarów
dziedzin życia gospodarczego, naukowego i społecznego
K_U28 animować prace nad rozwojem uczestników procesów
dydaktycznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a
także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i
odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych
K_K06 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
K_K08 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów
związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela
K_K10 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i
dydaktycznych w środowisku szkolnym, pozaszkolnym i akademickim będąc
przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do
podejmowania wyzwań zawodowych
K_K13 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji
na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, jak
również rozwijania jego dorobku i podtrzymywania etosu zawodu
nauczyciela
Kryteria oceniania
Efekty kształcenia oceniane na podstawie następujących składowych:
- ocena/opinia mentora
- ocena opiekuna praktyk na podstawie przedstawionego portfolio (plany zajęć, scenariusze lekcji refleksje po przeprowadzonych zajęciach)
- opisy przypadków
- dzienniczek praktyk
- zaprojektowane własne zadania i ćwiczenia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: