Literatura amerykańska 4101-3PLAMK
I. Literatura Kolonialna (od 1620 do 1783/1800.)
a)Literatura Purytan (XVII i XVIII wiek)
- William Bradford, Of Plymouth Plantation, Book II, Chapter XI: The Remainder of Anno 1620 (“The Mayflower Compact”, “The Starving Time”), Book II, Chapter XII: Anno 1621 (“First Thanksgiving”), Book II, Chapter XXXIII: Anno Dom 1643 (“Longevity of the Pilgrim Fathers”
b)Epoka Oświecenia
- Benjamin Franklin, The Autobiography Part II (“The Continuation of the Account of My Life, Begun at Passy, 1784”)
II.Wiek XIX
a)Romantyzm
- Washington Irving, “Rip Van Winkle,” “The Legend of Sleepy Hollow”
b) Transcendentalizm (1840-1860)
- Ralph Waldo Emerson, “Self-Reliance,” “The Over-Soul”
III.Literatura wieku XX
a) Modernizm (1900s-1946):
- T. S. Eliot, The Love Song of J. Alfred Prufrock,” The Waste Land
- Ezra Pound, “In a Station of the Metro,”
b) Epoka Jazzu:
- F. Scott Fitzgerald, The Great Gatsby
c) Literatura powojenna i Dramat amerykański:
- Arthur Miller, Death of A Salesman
d) literatura dziecięca:
- Louisa May Alcott, Little Women
- L. Frank Baum, The Wizard of Oz
- Theodor Seuss Geisel (Dr. Seuss) – The Cat in the Hat, Green Eggs and Ham
- Hans Augusto Rey, and Margaret Rey, the Curious George Series
- Ursula Le Guin, The Wizard of Earthsea – selection
W celu rozwijania znajomości literatury i kultury kraju targetowego, kurs podejmuje wiodące amerykańskie tematy, mity, prowadząc uczestników poprzez przegląd stylów, gatunków, technik pisarskich oraz oferuje ogląd głównych współczesnych zagadnień, takich jak gender, etniczność, wielokulturowość, literatura dziecięca. Zachęca się także studentów do porównań amerykańskich zjawisk literackich z ojczystymi, co uwydatnia międzykulturowe kompetencje przyszłych nauczycieli. Walor akademicki zajęć, natomiast, przynosi wybór krytycznych komentarzy i teorii literackich.
Co istotne, kurs zaznajamia studentów z różnymi sposobami zastosowania literatury USA w nauczaniu języka angielskiego. Sugerowane są najodpowiedniejsze teksty dla danych grup wiekowych, techniki nauczania, oraz podkreślane są korzyści płynące z zastosowania komponentu literackiego w nauczaniu.
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu literatury amerykańskiej zorientowaną na zastosowania praktyczne w nauczaniu języka angielskiego H1P_W01
K_W02 ma uporządkowaną wiedzę podstawową w zakresie historii literatury amerykańskiej, zorientowaną na zastosowania praktyczne w wybranej sferze działalności H1P_W02
K_W03 zna podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa, właściwych dla nauczania języków obcych H1P_W03
UMIEJĘTNOŚCI
K_U02 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych H1P_U02
K_U09 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków H1P_U10
K_U12 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku angielskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł H1P_U13
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie H1P_K01
K_K03 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania H1P_K03
K_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, różnojęzyczności i wielokulturowości w odniesieniu do grup etniczych zamieszkujących terytorium USA H1P_K05
K_K10 dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki H1A_K04 S1A_K04
Kryteria oceniania
Literatura
Baym, N., et al. (eds.), The Norton Anthology of American Literature. Vols. I and II. Norton, New York, 1994.
Beaty, J. & Hunter, J.P., New Worlds of Literature, Norton & Company, W. W., New York, 1994.
Bradbury, M. & Ruland, R., From Puritanism to Postmodernism: A History of American Literature, Viking, New York, 1991.
Elliott, E., American Colonial Writers 1606-1734, Gale Research Co., Detroit, Mich., 1984.
Elliott, E., American Colonial Writers 1735-1781, Gale Research Co., Detroit, Mich., 1984.
Greenberg, M.H. (ed.), Great Stories of the American West II, Berkeley Books, New York, 1997.
Hart, J.D. (ed.), The Oxford Companion to American Literature, OUP, Oxford, 1995.
High, P.B., An Outline of American Literature, Longman, London, 1989.
Jones, S.W. (ed.), Growing up in the South: An Anthology of Modern Southern Literature, Mentor, New York, 1991.
Kenner, H., The Pound Era, University of California Press, Berkeley & Los Angeles, 1974.
Kostalanetz, R. (ed.), American Writing Today, 2 vols., Forum Series, United States International Communication Agency, Washington DC, 1982.
Lauter, P. (ed.), The Heath Anthology of American Literature, 2 vols., 3rd ed., Houghton Mifflin Company, Boston & New York, 1998.
Lewicki, Z. (ed), A Handbook of American Literature for Students of English, US Embassy Cultural Section, Warsaw, 1990.
Litz, A. W. (ed.), Major American Short Stories, OUP, New York & Oxford, 1994.
Mazur, Z. (ed.), The College Anthology of American Literature. Universitas, Kraków, 1998.
McQuade, D. (ed.), The Harper Single Volume of American Literature, 3rd ed., Longman, New York, 1999.
Merriam Webster’s Encyclopedia of Literature. 1995 ed.
Perkins, D., A History of Modern Poetry, 2 vols., the Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge, Mass., & London, 1976.
Rubin, L.D., The Faraway Country: Writers of the Modern South, University of Washington Press, Seattle, 1963.
Richler M, (ed.), The Best of Modern Humor, Knopf, A.A., New York, 1983.
Salska, A. (ed.), Historia literatury amerykańskiej XX wieku. Vols. 1 and 2. Universitas, Kraków, 2003.
Velie, A. (ed.), American Indian Literature: An Anthology, Norman, University of Oklahoma Press, 1979.
Wagner-Martin, L. & Davidson, C.M. (eds.), The Oxford Book of Women's Writing in the United States, OUP, Oxford & New York, 1995.
Wiget, A. (ed.), Critical Essays on Native American Literature, Hall, G.K. Boston, Mass., 1985.
Williford, L. & Martone, M. (eds.), The Scribner Anthology of Contemporary Short Fiction: Fifty North American Stories Since 1970, Scribner Paperback Fiction, Simon & Schuster, New York, 1999.
Wilmeth, D.B. (ed.), The Cambridge History of American Theatre, CUP, New York, 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: